• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • EnStyckAnna
    Larsson2006 skrev 2011-12-20 05:24:00 följande:
    Det gäller bara att stå på sig om man bestämt sig. Från 4månader är nattätningen tydligen bara en vanesak. Precis som att vi vuxna kan ha vant oss vid att dricka lite kallt vatten på natten. Det blir svårt att somna om utan men det blir lättare och lättare för varje natt man låter bli.
    Fast det där tror inte jag riktigt på, vid 4 månaders ålder är fortfarande amning/ersättning huvudfödan och bröstmjölk smälts på 20 min, klart dom kan vara hungriga på natten då! Det är många timmar utan mat annars... Och sen när dom blir lite större, min son är 6,5 mån nu, då har dom inte alltid tid att äta på dagen pga allt som händer runtomkring och då är dom oxå hungriga på natten...

Förstår inte varför man måste styra sina bebisar den vägen man själv har valt, det kanske inte passar just den bebisen? Som förälder till en liten 4-6 månaders får man nog helt enkelt inse att sömnen inte är vad den varit, men det kommer ju tillbaka... Jag samsover med V och vissa nätter ammar han 3-4 ggr, andra nätter som i natt ammade han första gången kl 06..
  • SamsonS

Vi gör precis som du, EnStyckAnna. Cornelia somnar i sin säng på kvällen och brukar vakna en stund efter vi har lagt oss och får då komma över till vår säng. Hon får äta när hon vill. Oftast blir det 3 amningar/natt men ibland mindre. Då lägger vi henne vid 19.30 och går upp vid 9. Ser inte det som något jobbigt att hon vill äta så på natten. Är ju jättesmidigt att samsova och liggamma. Jag somnar alltid om när hon fått bröstet så har inga problem alls med dålig sömn.

Cornelia äter när hon är hungrig och sover när hon är trött. Blir oftast ungefär samma tider varje dag och det är hon själv som styr och det funkar jättebra för oss :)

• Liniz77

Enstyck Anna o Cornelia jag gör som ni. Tycker att en 5 månaders är för liten att styra o bröstet är mer än mat. Vissa nätter med förkylning o tänder är rent ut sagt jäkliga men om bröstet kan lindra för liten så får de det. I perspektiv med tre större barn är denna tid så förbannat kort. Även om det inte alltid känns så. Här samsover vi o njuter så mkt det bara går. Tids nog är de 7 o uppnosiga o tror de vet bäst o ifrågasätter allt . Då känns det lättare att amma lite o göra den lilla nöjd. Mkt enklare relation . Mina äter på natten till de är runt året sen tar vi en dust. Men oavsett hur tjocka de är som små så tar jag inte nattmålet. Visst de behöver inte, men de behöver närheten. Sen min bror nästan dog i psd skulle jag inte våga ha bebisen själv i ett eget rum på natten förrän de är runt 7 månader. Med första barnet försökte o läste man mkt mer, o kontrollerade mer. Nu gäller det i en familj med 4 barn att försöka hålla alla nöjda o hinna se o vara med alla. Mini får hänga med o är socialare o godare än de flesta...

• Larsson2006

Idag satt grodan och lekte helt själv på golvet i nästan 2 minuter innan han börja vingla. Men han blir bara bättre på att parera vinglet.

• Ppilla

När sluta med ersättning?

Maja är nu 6 månader och har fått ersättning sen vecka tre.

Äter nu
    06.00 välling
    09.00 gröt
    12.00 1/2 burk mat lite fruktpure efteråt
    15.00 ersättning
    17.00 1/2 burk mat plus fruktpure
    19.30 välling

Dricker inte alls vatten vill därför behålla ersättningen mitt på dagen. Men vad rekommenderas vet ni?

• Nikki81
    EnStyckAnna skrev 2011-12-20 12:41:40 följande:
    Fast det där tror inte jag riktigt på, vid 4 månaders ålder är fortfarande amning/ersättning huvudfödan och bröstmjölk smälts på 20 min, klart dom kan vara hungriga på natten då! Det är många timmar utan mat annars... Och sen när dom blir lite större, min son är 6,5 mån nu, då har dom inte alltid tid att äta på dagen pga allt som händer runtomkring och då är dom oxå hungriga på natten...

Förstår inte varför man måste styra sina bebisar den vägen man själv har valt, det kanske inte passar just den bebisen? Som förälder till en liten 4-6 månaders får man nog helt enkelt inse att sömnen inte är vad den varit, men det kommer ju tillbaka... Jag samsover med V och vissa nätter ammar han 3-4 ggr, andra nätter som i natt ammade han första gången kl 06..
    Jag haller med dig till en viss del. Att skaffar man barn far man helt enkelt bara acceptera att det inte var som tidigare och att nattsomnen kan bli lidande i manga ar framover. 

Min son, som nu ar 3, ammade varje till varannan timme nar han var 4-8/9 manader och jag jobbade dessutom heltid sa orkade tillslut inte med det. Jag fick da radet av en sovklinik (som inte ar for 5 minuters metoden eller liknande satt) att vi kunde sluta nattamma (mellan 22 och 5) for han inte behover mjolken pa natten. Under tva natters tid lyckades vi fa honom att somna om genom att klappa honom pa rumpan. Sedan sov han relativt bra och vaknade bara ibland och da rakte det med en hand. Sedan runt aret reste vi en del och jag borjade nattamma igen (for det var enklast nar man inte ville vacka folk i samma hus) och han borjade amma sig igenom natterna igen tills jag slutade amma helt vid 16 manader.

Den har gangen jobbar jag inte men har min son hemma heltid sa det finns ingen tid for vila pa dagen om natten varit jobbig. Pa sovkliniken och motsvarande BVC har har de sagt att man kan sluta nattamma nar barnet ater ordentligt pa dagen. Hade min tjej bara ammat 1-2 ganger per natt hade det inte varit nagot problem men hon har, precis som brorsan, den senaste manaden borjat vakna och vill ha mjolk 4-6 ganger  per natt.  Sa nar hon vaknar runt 6 tiden ar hon inte hungrig. Hon ater ganska daligt pa dagen. Sa precis som du skrev sa ar hon for upptagen med att upptacka saker sa jag har borjat amma henne i sovrummet sa hon ska fa i sig lite mer. Men efter ett misslyckat forsok till att ta bort nattmalen vantar vi i nagon manad och forsoker igen nar hon narmar sig 7 manader. Jag kanner att om jag far sova lite battre pa natten har jag mer energi till mina barn pa dagen. : ) 
  • Nikki81
    Ppilla skrev 2011-12-20 22:47:17 följande:
    När sluta med ersättning?

Maja är nu 6 månader och har fått ersättning sen vecka tre.

Äter nu
    06.00 välling
    09.00 gröt
    12.00 1/2 burk mat lite fruktpure efteråt
    15.00 ersättning
    17.00 1/2 burk mat plus fruktpure
    19.30 välling

Dricker inte alls vatten vill därför behålla ersättningen mitt på dagen. Men vad rekommenderas vet ni?
    Jag trodde att man helst ska amma/ge ersattning fram till ett ars alder?? Eller har jag fel? Ar det samma naring i vallingen som i ersattningen? Jag ar nog fel person att radfraga for ar inte alls lika palast den har gangen som med forsta barnet. det finns dessutom inte valling har dar jag bor. : ) 
  • Larsson2006

Man kan sluta med välling när babyn nöjer sig med frukost lunch och middag plus nått mindre mellanmål (typ lite banan eller så) och välling till natten. Men då ska de få vatten till maten. Så mitt tipps är att börja ge lite vatten till maten. När de är 6månader kan man börja helmata dom. Men man bör ge ersättning tills de dricker och äter ordentligt.

Ska man dock lyssna på nyaste rekomendationerna så skall de inte börja med smakportionet förns vid 6 mån. Men jag tycker de e fantigt eftersom de samtidigt säger att de ska få smaka så fort de visar intresse.

• hjärterum
    Ofeigur skrev 2011-12-19 19:30:47 följande:
    å det var ju synd=( jag kan ju inte lägga in efter tyvärr. därför väntade jag  länge innan jag la in den.

Även om jag sa till samma dag som du sa...känns inte som att man är med er längre....

Liksom allt annat här i livet

´´Ta var dag med ett leende-den kommer aldrig åter``...
  • EnStyckAnna
    Larsson2006 skrev 2011-12-21 08:06:01 följande:
    Man kan sluta med välling när babyn nöjer sig med frukost lunch och middag plus nått mindre mellanmål (typ lite banan eller så) och välling till natten. Men då ska de få vatten till maten. Så mitt tipps är att börja ge lite vatten till maten. När de är 6månader kan man börja helmata dom. Men man bör ge ersättning tills de dricker och äter ordentligt.

Ska man dock lyssna på nyaste rekomendationerna så skall de inte börja med smakportionet förns vid 6 mån. Men jag tycker de e fantigt eftersom de samtidigt säger att de ska få smaka så fort de visar intresse.
    Man ska verkligen inte börja helmata vid 6 månader! Man ska börja med smakportioner vid 6 månader, sen successivt öka på det och när dom är 8 månader äter dom oftast två mål mat/dag... Välling och gröt är i princip samma sak bara olika konsistens..
    Ersättning ska man ge lika länge som man rekommenderar amning, dvs minst 1 år. Man rekommenderar visserligen amning i upp till 2 år, men du bör nog ge ersättning upp till 1 år iaf.... Välling finns det ju många äldre barn som dricker inför natten, även vuxna, det är nyttigt och hälsosamt...
Svar på tråden Juni/Juli mammor...