• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Larsson2006

God jul och gott nytt år!
    Kul med fler bebysar.

Vår lilla groda Alexander är också storebror nu ju. Lillebror är nu nästan en månad. De går jättebra ihop Grodan blir bara svartsjuk när jag ammar. Annars så är han väldigt beskyddande och omhändertagande om lillebror.

I julklapp fick dom så sjukt mycket saker. Vi fick åka 2 vändor med bilen för att få med oss allt hem. (Vi kör dessutom kombi) Då fick de ändå presenterna från oss här hemma.

En till posetiv sak är att vi fick in lite pengar nu innan jul så idag skall vi åka och handla lite blöjor och mat.

• Ofeigur

Hej tjejer! Hoppas allt är bra. Gott nytt år !

Indra har fått för sig att vakna flera ggr varje kväll och det blir ett väldigt springande i trappen varje kväll. Hon somnar om direkt men vaknar snart igen och då måste man springa upp och   natta henne igen. Jobbigt då man inte kan se ngt alls på tv eller göra ngt annat. Och det är bara mej det funkar med. Hon somnar aldrig om med pappa. =( Hur har ni det med sovandet? Sover era barn hela nätter och hur sover dom? i egna rum eller bredvid er? Har ni bytt till vanlig säng nu? Ngn som har tips på hur man kan få henne att bli trygg och sova hela natten. Eller är det en sån där berömd fas=). Minns inte att  min son vaknade alls när han var liten. Men dom är väl olika.  

• MorsLillaOlle
    Ofeigur skrev 2012-12-31 11:31:18 följande:
    Hej tjejer! Hoppas allt är bra. Gott nytt år !

Indra har fått för sig att vakna flera ggr varje kväll och det blir ett väldigt springande i trappen varje kväll. Hon somnar om direkt men vaknar snart igen och då måste man springa upp och   natta henne igen. Jobbigt då man inte kan se ngt alls på tv eller göra ngt annat. Och det är bara mej det funkar med. Hon somnar aldrig om med pappa. =( Hur har ni det med sovandet? Sover era barn hela nätter och hur sover dom? i egna rum eller bredvid er? Har ni bytt till vanlig säng nu? Ngn som har tips på hur man kan få henne att bli trygg och sova hela natten. Eller är det en sån där berömd fas=). Minns inte att  min son vaknade alls när han var liten. Men dom är väl olika.  
    Olle hade en lång period på flera månader då han sov mellan 18-07 utan att vakna, men nu har han haft en dålig period på typ 3-4 veckor då han vaknar och kommer in till oss varje natt. Vaknar även en del på kvällarna så man måste gå in och lägga sig med honom ett tag. Ibland tar det sjukt lång tid! Men jag tror det är en fas som sagt och att den snart går över
    Älskar mina pojkar! Anton 080228 och Olle 110619
  • Larsson2006

Hur gör ni när ni tillrättavisar era barn. Våran har blivit en riktig vilde. Klättrar överallt, kastar saker och mat och har börjat slåss. Han slår både oss vuxna och lillebror. Oftast är han jättesnäll med honom och oss men ibland så kan en ordentlig smäll komma från ingen stans, dessutom gärna med tillhyggen.
    Nån som har tipps? Är han tillräckligt stor för timeoute?
    Idag ser vi honom i ögonen säger ifrån och slutar han inte lyfter vi upp honom fort och lägger ner honom på golvet.
    Hans reaktion på detta är allt från att härmas när vi skäller och ligga på golvet och vinka till oss. Till att stortjuta.
    Vi brukar även hålla upp lillebror som stortjuter (när han varit dum mot honom) framför honom och då syns det att han skäms och han börjar stortjuta även han. När han lugnat sig brukar han alltid vilja gosas med den han varit elak mot. Han borde alltså förså att han gjort fel och mot vem, så varför gör han samma saker igen om inte för att vara elak? Är det svartsjukan? Vad gör man åt den?

• MD77
    Larsson2006 skrev 2013-01-24 14:03:19 följande:
    Hur gör ni när ni tillrättavisar era barn. Våran har blivit en riktig vilde. Klättrar överallt, kastar saker och mat och har börjat slåss. Han slår både oss vuxna och lillebror. Oftast är han jättesnäll med honom och oss men ibland så kan en ordentlig smäll komma från ingen stans, dessutom gärna med tillhyggen.
    Idag ser vi honom i ögonen säger ifrån och slutar han inte lyfter vi upp honom fort och lägger ner honom på golvet.
    Hans reaktion på detta är allt från att härmas när vi skäller och ligga på golvet och vinka till oss. Till att stortjuta.
    Vi brukar även hålla upp lillebror som stortjuter (när han varit dum mot honom) framför honom och då syns det att han skäms och han börjar stortjuta även han. När han lugnat sig brukar han alltid vilja gosas med den han varit elak mot. Han borde alltså förså att han gjort fel och mot vem, så varför gör han samma saker igen om inte för att vara elak? Är det svartsjukan? Vad gör man åt den?
    Sker det alltid när som helst eller är det "utlöst" av något? Att ni sagt/gjort något? Tid på dygnet? Vad sker omkring honom när det händer? 
    Det kan vara olika faktorer som påverkar barn och deras agerande. Trött, hungrig, uttråkad, söker uppmärksamhet/kontakt. Ett led i att försöka förändra beteenden är att se i vilka situationer de uppstår, vad som händer omkring.
    Timeout är inte något jag skulle använda på min son som är så pass liten, de har oftast inte utvecklat den kognitiva förståelsen av vad syftet är. 
  • hugger i sten
    Larsson2006 skrev 2013-01-24 14:03:19 följande:
    Det skiljer lite mer mellan våra barn 2år, 3mån.  Storasyster reagerade ganska likadant när lillasyster kom. Vi kunde aldrig koppla det till om hon var trött, hungrig, ledsen eller glad. Men tillslut upptäckte vi att hon slog lillasyster när hon inte fick uppmärksamhet. Om jag pratade i telefon eller hade besök blev det alltid värre.  Vi sa alltid till när hon slog, bet eller puttade. Nu har det blivit mycket bättre. Hon kan fortfarande slå eller putta både oss och T. Hon hade en period när hon hela tiden skrek dumma, det finns fortfarande kvar men är också bättre. Tyvärr svarade jag nog inte på frågan, men jag kan bara säga att vi har varit i samma situation och att det blir bättre. Svaren jag fick när det var som värst var bara att vara tydlig och visa att det hon gör är fel.
  • auo

tänkte lite berätta att hur har vi haft ... så otroligt besviken på svensk medicin system . båda privata läkarna och landstingets . alltså allt började för ca 5 månader sen . vårt tjej frös på dagis när dom var ute .. fröken klädde henne bara en tunn body och ofodrerat overall . och det var ca +9 ute kanske . och mycket kall vind .. hon blev sjuk på en gång . även jag hade ju då den tiden en tröja i mellan att inte ha kalt .. vet inte hur tänkte hon då .. men hur som helst . elisabeth började hosta . sen kom hög feber vi åkte in .. där sa dom ett vanligt virus och inget mer att ta kontakt med lokala vc . oki vi åker dit .. där kollar dom henne och förklarar till mig att det är helt oki det är snabbt över . oki var lugnt . det går ett tag vidare och hon fotfarande hostar hur mycket som helst . gör allt vad jag kan men hosta den går bara segare och slemmigare . och sen kommer den långvarig nästäppa . läkaren skriver igen massa olika hostmediciner .. men jag hör med att hon har fått öroninflammation med . och får äta två olika tillfällen antibiotika .. men hosta är kvar och lika slemmig och seg . det har gått nå 3 månader och då tror en av läkarna att hon har förkylningsasmta och skriver 2 olika astma mediciner .. men jag tycker inte att det är inte diagnos när läkaren säger JAG TROR . det är eller inte men inte jag tror . sen går det vecka igen feber kommer och går helatiden periodvis och hög .. alla vem har lyssnat henne alla tycker att hon piper i ena lugnen . jag säger att jag som förälder misstänker att det är lunginflammation . alla läkarna att nej det kan inte va eftersom blodprovet från fingret visar inte ..  daa tänker jag att till småbarn det oftast inte visar så .. inte händer nått hon mår dåligt hela tiden . har varit samtid i akuten in och ut inte även där händer nått .. ingen tar allvar på detta . tog beslut att ta kontakt med privat läkaren men fanskapet  frisk förklarade en hostig barnet vem har haft detta hosta i över 4 månader och skickar hem oss och säger att inte ta dom astmamediciner .. jag hade ju redan efter en vecka slutat med detta ... hade ju pratat med mina bekanta och dom sa att kortison puffar och den andra astma medicisin ska man inte ta om man har en diagnos .. sen när 5 månader är gått efter tusengång tjat att snälla kan ni göra röntgen då ser vi är det eller inte och vad är det .. EFTER 5 månader kommer läkaren på att skicka remiss till röntgen .. och där visar ..  gissa vad ...   vätska i vänstra nedre delen av lugnen och långvarig lunginflammation . alltså vårt tjej har gått runt i 5 månader med lunginflammation och inte en enda läkaren har lyssnat mig som förälder och vem beskriver tydligt hela tiden lunginflammations symtomer . och inte en enda lyssnar ., inte vårdcentral , inte akut , och inte en privat läkaren .. och den stackars 18 månader har gått och varit dåligt hela tiden och haft hög feber attacker , jobbig hosta .. inte fått sova ordentligt .. jag är sååå besviken svenskt sjukvård att inte lyssnar .. och jag har inte vart med sånt första gången själva en gång i tiden fick jag genomgå 3 olika operationer på en och samma månad att dom inte lyssnade att det var gallblåsa ... sista operation sa dom att jag hade rätt .. stå på er om ni misstänker nått annat .. dom är sååå slarviga . 

• FridaKarin

Men gud. Låter ju helt otroligt.. Har någon ställt sig som ansvarig för detta fel ??

Har ni fått behandling?
    Hur mår dottern idag?

Herregud asså... Kramar till hela familjen !!

• auo

ohh vi kämpar på ..  tjejen hon leker som vanligt men man märker att hon tröttnar snabbare .. och då blir hon arg . och gråter ajaj .. vi har inte fått än nån behandling . eftersom nu ska dom ljusa henne och kolla vad är detta .. läkaren vill att jag ska fotfarande ge  den astmamedicinen men jag vägrar .. vi har inte fått nån riktigt diagnos än . men nu säger dr att det är fotfarande inte inflammation eftersom snabb test från fingret visar inget . då misstänker hon ( dr) att tjejen har lyckats stoppa nån in näsan då när hon var i dagis . vilket vi byta vid årsskifte . vägrade ha kvar den hemska stället . nopp och ingen tar sitt ansvar .. det är det värsta . ringde till dom privata idag och skällde ut att hur fan kan man frisk skriva ett 18 månaders barn om hon har gått runt med lugninflammation i 5 månader .. hoppas att dom sover gått .. men nu imorgon ska jag börja jaga astrid lindgrens .. där ska vi göra ul .. 

• Larsson2006

Känns bara och väldigt mysigt med vetskapen om att vart än mina pojkar är och vad dom än gör så bär dom alltid med sig en bit av mig och jag har alltid en bit av dom inom mig.

Det är nu bevisat att under graviditeten så byter mor och barn celler med varandra som alltid finns kvar. Ingen forskare vet dock varför men i mitt (och säkert alla andra mammors hjärta) finns svaret. Det är därför bandet mellan oss är så starka!

Tänk på detta alla mammor när ni saknar era barn! Och alla barn när ni saknar era mammor!

• Larsson2006

Efter några tillrättavisningar så slåss han bara oss vuxna när han är riktigt förbannad och inte får som han vill.

Bröderna däremot har jättestarka band. Tycker väldigt bra om varandra och när de skall sova "lunch" skall de ligga i tvillingvagnen under samma täcke. De vänder sig mot varandra och håller händerna. Grodan ligger dessutom och nynnar lite. Om lillebror nån gång är ledsen är han snabbt där och skall trösta. Han blir arg om inte vi vuxna är snabba nog. Om vi gör nått som gör att lillebror blir ledsen försöker han allt för att få oss att sluta. Om någon "ny" vill titta på lillebror så försöker han skydda honom. Ser han honom inte vill han veta vart han är. Lillebror och storebror är oskiljaktiga just nu.

• Larsson2006

Akut behov av tipps/hjälp!!!

Vår son på 2 år har lite smått börjat pottträna. Sitter på pottan ibland hemma och på dagis men det blir sällan något
    Idag har det (som vanligt) hamnat en del i blöjan men han har totalt brutit ihop av det och sedan blivit förkrossad när vi bytt blöja och kastat den gamla. Han har dessutom vägrat sitta på pottan. Vad händer?

Vet ej om det har nått samband men inatt vaknade han flera gånger av mardrömmar men enligt han var det kryp han drömt om.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...