• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • Ppilla

Ja det där med sjukdomar och amning kan man diskutera sig till en massa. Jag fick dock höra ( kan vara endast för att någon ville trösta mig när jag var ledsen för jag inte kunde amma) var att amningen bara "sköt" på sjukdomar. De kommer ändå fast lite senare sa en sköterska. Men som sagt det är en omdiskuterat ämne. Vet inte vad forskning säger

• Larsson2006

Jo det går segt. Varit inne nån gång på förlossningen redan och stoppat det hela med medicin. Nu är det bara ca en månad kvar så jag fick reda på att om det börjar nu så stoppar dom det inte. Har haft känningar hela dagen.

• PreciousDivine
    Nikki81 skrev 2012-10-26 10:42:07 följande:

Intressant! Så då kanske jag bara borde fortsätta ett tag till tills hon börjar vakna senare eller då jag får nog? Iom ammandes får jag ju ligga kvar i sängen i 30-40 min till iallafall och ganska ofta somnar hon om. Vad gör ni nu när er dotter vaknar kl 5? Då är väl hon även redo att sova igen vid 7-8? Hur går det ihop med dagis om hon börjat?
    Din dotter kan ju fungera helt annorlunda, det är så knepigt när det inte finns manualer :) Vi går upp kl 5, så jag lägger mig tiiidigt på kvällarna. Hon sover numera bara en gång per dag och det brukar vara mellan 10.00-12.30. Men hon är rätt trött på förmiddagen innan hon får sova. Hon kommer inte börja förskolan än på 2-3 år (ska ha barn i april så hon blir hemma med mig), så det slipper vi tänka på iaf.
  • PreciousDivine
    Nikki81 skrev 2012-10-26 10:46:20 följande:

Ja du har helt rätt. I min del trötthetsfaktorn då jag inte vill gå upp kl 5. Vår läkare sa dock nu sist vi var där att även endast två (när jag ammade två ggr) amningstillfällen per dygn ger lite skydd mot sjukdomar. Men jag tror det är omdiskuterat. :) men kanske vore ngt att tänka på nu inför svenska vintern. :)
    Det tror jag har stämt på min dotter, hon var ytterst sällan förkyld tidigare (trots att vi umgås mycket med andra små barn) men sedan jag slutade amma har hon varit snorig mer eller mindre konstant i två månader. Nu är det visseligen den tiden på året, men jag tror nog ändå att amningen skyddade henne och att hennes kropp nu ska ställas om.

Delamning rekommenderas ju i 2 år eller mer, så visst finns det anledningar utöver mysfaktorn att amma längre än 1 år, om man känner att man orkar och vill.
  • Ppilla

Vet att jag kan skapa rubriker nu. Speciellt eftersom jag inte har ammat ( dock inte självvalt). Men jag personligen tycker det känns så knepigt. Tycker det känns som min dotter är alldeles för stor för att ammas. På något vis känns de inte som bebisar längre utan små barn. Hade omöjligt kunnat få henne att ligga stilla och amma i denna åldern.
    Och nej nu ska ingen ta åt sig. Såg en tre/fyra åring stå och amma från mammans bröst på tåget. Jag PERSONLIGEN ( alla har åsikter) tycker att man kanske ska sluta amma när man kan som detta barn kunde säga " mamma jag vill ha tutte".

Där tror jag inte det är för att barnet behöver det och det kan ju inte vara en mysfaktor för varken mamma (såg ut som barnet skulle slita av bröstet) eller barn som stod upp och drack.

• FridaKarin
    Ppilla skrev 2012-10-27 09:02:40 följande:
    Vet att jag kan skapa rubriker nu. Speciellt eftersom jag inte har ammat ( dock inte självvalt). Men jag personligen tycker det känns så knepigt. Tycker det känns som min dotter är alldeles för stor för att ammas. På något vis känns de inte som bebisar längre utan små barn. Hade omöjligt kunnat få henne att ligga stilla och amma i denna åldern.
    Och nej nu ska ingen ta åt sig. Såg en tre/fyra åring stå och amma från mammans bröst på tåget. Jag PERSONLIGEN ( alla har åsikter) tycker att man kanske ska sluta amma när man kan som detta barn kunde säga " mamma jag vill ha tutte".

Där tror jag inte det är för att barnet behöver det och det kan ju inte vara en mysfaktor för varken mamma (såg ut som barnet skulle slita av bröstet) eller barn som stod upp och drack.
    Jag sluta amma när Vidar va 2 månader. Men när han får välling på kvällarna så ligger han fortfarande och myser i min famn samtidigt som han dricker vällingen. Så för oss hade det inte varit så svårt att amma om vi hade gjort det. han tycker att det är mysigt att ligga nära och mysa när han är trött :)
  • PreciousDivine

Fast du kan ju omöjligt veta om din dotter hade legat still och ammat om du faktiskt aldrig ammat henne? Jag har tvärtom mycket svårt att tro att hon inte skulle göra det. Springer hon runt när hon äter annan mat/välling också?

En längre amningstid tror jag känns betydligt mer naturlig när man ammar, man vänjer ju sig succesivt. Jag tycker inte det är konstigt att amma en 3-åring, tvärtom ger jag all cred till den mamman som inte bryr sig om folks fördomar och åsikter och istället gör vad som känns bra och rätt för henne och hennes barn.

Jag ammade bara till 13 månader, men hade det inte varit för att jag blev gravid och började spy upp allt jag fick i mig (och behövde den lilla energi jag fick till mig själv) så hade jag tänkt amma till runt 2-årsåldern.
  • Nikki81
    Vet att jag kan skapa rubriker nu. Speciellt eftersom jag inte har ammat ( dock inte självvalt). Men jag personligen tycker det känns så knepigt. Tycker det känns som min dotter är alldeles för stor för att ammas. På något vis känns de inte som bebisar längre utan små barn. Hade omöjligt kunnat få henne att ligga stilla och amma i denna åldern. Och nej nu ska ingen ta åt sig. Såg en tre/fyra åring stå och amma från mammans bröst på tåget. Jag PERSONLIGEN ( alla har åsikter) tycker att man kanske ska sluta amma när man kan som detta barn kunde säga " mamma jag vill ha tutte". Där tror jag inte det är för att barnet behöver det och det kan ju inte vara en mysfaktor för varken mamma (såg ut som barnet skulle slita av bröstet) eller barn som stod upp och drack.

får jag fråga varför du anser att det är konstigt att amma ett barn som inte längre är spädbarn? Det är intressant att läsa det du skrev då det var så jag kände att flera på öppna förskolan tyckte (fast aldrig sa ngt rakt ut) i Sverige när jag ammade min son när han var 12-15 månader. Jag som tycker att Sverige ändå är ganska mycket för att amma och att det är mycket press på att man ska amma. Men sedan när barnet är 12 mån så blir det nästan tvärt emot att det blir press på att man ska sluta (det här var bara min uppfattning när jag var hemma i Sve och det kanske inte alls stämmer) :) Jag kan nog hålla med dig om att jag skulle reagera om en 4 åring blev ammad på tåget. Men är det något jag lärt mig efter att ha fått barn så är det att man inte ska dömma andra föräldrar alltför fort. Vi hittar alla lösningar och sätt som passar oss. Innan jag fick mina barn hade jag väldigt många åsikter om barnuppfostran mm men nu inser jag att det är tuffa år och man gör det som fungerar för en själva. Jag har vänner som aldrig ammat och en som än idag ammar en 4 och 2 åring (samtidigt). Jag har vänner som har haft sitt spädbarn i eget rum från första dagen och de som samsover med två barn. Men alla dessa barn mår bra och har underbara föräldrar så jag ser inget själ att dömma dem även fast min sambo och jag inte alltid gör på samma sätt. :)
  • Ppilla

Intressant kvällslektyr ska försöka svara innan jag kolar efter 14h pass idag.

Men tyvärr ska jag säga så sitter min lilla bara still i två minuter vid välling i sin favorit fåtölj. Är omöjligt för oss att mysa till det i famnen. Hon ålar sig riktigt ordentligt och lägg på hennes vikt på det då blir det faktiskt inte mysigt. Hade kanske funkat om man kunnat amma från början.

Jag har egentligen aldrig tyckt att någon gör fel i att amma men jag tycker amning känns som att det är för bebisar. Personligen så känns det i allafall här som att dottern nu börjar bli en liten flicka.
    Om någon väljer att amma längre så struntar egentligen jag i det. Men för mig känns det onaturligt med ett yrväder till barn.
    Dock har jag aldrig sagt att det ska kännas så för er utan det är min personliga åsikt som jag inte prompar på någon.

Att jag tycker det känns onaturligt med en 3-4 åring som ser ut att slita av sin mamma sin tutte på tåget är inget konstigt för min del. Ni. Hade inte tyckt det såg mysigt och bekvämt ut heller. En 4 åring behöver inte mjölk från sin mamma heller och är det bara för att "få tyst på sitt barn" så kan jag tycks det finns andra sätt på än att slita av sig bröstet.

Kanske lyckades jag få med något svar.

• Larsson2006

Tänkte uppdatera er och även fråga er...
    Blir kanske igångsatt den 13 om tappen är mogen. Vad menas med mogen? Kännde på min igår och den sticker fortfarande ut men är mjukare än resten där inne.
    Blir det inget den 13 så kommer Grodans lillebror via snitt den 27.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...