• Ofeigur

Juni/Juli mammor...

Hej!
    Är det fler sommarmammor här som vill disskutera och följas åt framöver med våra små underverk?  

Jenny

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-09 18:36
    Våra små är:

Juni:

Juli:

10 Juli-Indra 4526g och 52 lång.(Ofeigur)
    5 juli, Iris 3058 gr o 48 lång ( liniz77)

Augusti:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-19 17:33
    Maj:

4 Maj - Wille 1508g 40 cm (Mammiz81)

Juni:

1 juni Emin 4025g 53cm(amisej)
    10 juni Vide 3690g 53cm(EnStyckAnna)
    17 juni Kalle 3285g 50cm(trollis81)
    18 juni Maja 2735g 45cm(Ppilla)
    19 juni Olle 3620g 53cm(myspys78)
    24 juni Alexa 4001g 50cm(Nikki81)
    27 juni Casper 3920g 55cm(MammanEmma)
    28 juni Victor 3275g 51cm(jensa87)
    30 juni Melvin 4335g 52cm(väntanstidernr1)

Juli:

3 juli Fredrik 3840g 53cm(Toffs)
    5 juli Iris 3058g 48cm(liniz77)
    6 juli Oscar 3495g 51cm(2bustroll)
    10 juli Indra 4526g 52cm(Ofeigur)
    13 juli Thea 3280g 49cm(hugger i sten)
    15 juli Vidar 3825g 51cm(FridaKarin)
    16 juli Elenora 3600g 50cm(Skavanker)
    17 juli Elisabeth 3865g 52cm(auo)
    19 juli Miljan 3580g 52cm(ylwamarie)
    20 juli Cornelia 3590g 50cm(Hattifnatt89)
    26 juli Grodan 3250g 51cm(Larsson2006)
    31 juli flicka 4256g 53cm(Taggen)

Augusti:

1 augusti Oliver 5500g 55cm(Livet är rosa)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-27 08:52
    27:e juli. Lilly, 2760 gram och 48 cm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 19:52
    11 juni - Alexander 2935 g 48 cm (2pågar)
  • Svar på tråden Juni/Juli mammor...
  • SamsonS

Och vi har massa problem med maten fortfarande...till middag varje dag får hon samma som vi äter, i bitar m.m att sitta och pilla med själv, men det enda som slinker ner är om hon får ärter eller majs, och mata henne kommer inte på frågan! Till lunch får hon ibland rester sen gårdagen, men oftast blir det en burk med köttfärssås eller lasagne, som i princip är det enda som funkar, någon fiskrätt kan väll funka hyfsat ibland. Oftast smörgås och frukt till mellis, vissa dagar äter hon hela smörgåsen, men oftast bara någon bit och resten åker på golvet....förutom burkmaten är välling det enda hon verkligen äter, men det får hon bara tidig morgon och kväll. Vi börjar bli något frustrerade nu och jag är orolig över hur det ska gå på fsk när hon börjar om en månad....även över hur det ska gå med sömnen då hon är extremt svårsövd!
    Tips någon?

Sen det här med att hon kastar all mat på golvet, vi säger åt henne vänligt men bestämt att hon inte får kasta ner maten, slutar hon ändå inte, vilket hon oftast inte gör, plockar vi bort den....eller hur ska man göra?

• Larsson2006

Grodan kastar också mat. Vi lyfter undan tallriken efter att ha sagt till. Han äter jättebra på dagis men när han är trött eller inte så hungrig blir det mest lek.

Vi har dock ett problem. Grodan har blivit för äventyrslysten för sitt eget bästa. Klättrar på allt, hoppar, snurrar, dunkar huvet i saker. Allt med flit! Igår tog han på sig en skål på huvudet och sprang skrikande rätt in i väggen. Stog vid en fönsterbräda i sten, vi sa akta och då dunka han i huvudet med flit.
    Han har inte sett Jackass eller något liknande menbeter sig ändå så!!!

Vad ska vi göra? Han har varit inlagd på sjukhus 2 gånger för hjärnskakning... Den senaste månaden!!!!

• FridaKarin
    Larsson2006 skrev 2012-09-13 13:38:45 följande:
    Grodan kastar också mat. Vi lyfter undan tallriken efter att ha sagt till. Han äter jättebra på dagis men när han är trött eller inte så hungrig blir det mest lek.

Vi har dock ett problem. Grodan har blivit för äventyrslysten för sitt eget bästa. Klättrar på allt, hoppar, snurrar, dunkar huvet i saker. Allt med flit! Igår tog han på sig en skål på huvudet och sprang skrikande rätt in i väggen. Stog vid en fönsterbräda i sten, vi sa akta och då dunka han i huvudet med flit.
    Han har inte sett Jackass eller något liknande menbeter sig ändå så!!!

Vad ska vi göra? Han har varit inlagd på sjukhus 2 gånger för hjärnskakning... Den senaste månaden!!!!
    Oj. lät inte bra med hjärnskakning när man är så liten. Men Vidar också inne i en klätter period. Han klättrar på allt. I och ur säng och soffa, upp på bord och liknande. Men han är ändå väldigt försiktig när ska ner och vet hur han går ner med fötterna först.

Har inga tips förutom att man får visa hur man går ner så att de lär sig det. Kan de komma upp så måste de kunna komma ner annars kan det gå illa.
  • hugger i sten

Thea är väldigt förtjust i mat, så det är bara när hon börjar bli mätt som tallriken kan åka i golvet. Hon har kastat sönder en tallrik, men det var för att den var tom. Men det är klart att maten kladdas. Hon har alltid en målarförkläde med ärmar och en hård haklapp när hon äter. Hon vägrar bli matad så hon får äta allt själv, gröt, fil m.m, Men det mesta äts upp som sagt. Fisk och pannkaka är favoriterna. 

När vi hämtar på förskolan är det alltid minst ett ombyte i tvätten, men det spelar ingen roll, tvättmaskinen går varje dag :)

Vad jobbigt med hjärnskakningarna, hoppas att han förstår att det gör ont snart så han inte slår så hårt.

Båda min flickor har ett väldigt hett temperament, Thea lägger sig på mage på golvet och dunkar huvudet i golvet när hon inte får som hon vill,  Ally har slutat med det, men höll på nästan 1 år. 

• Larsson2006

Det är som han gör det med flit!?! Han vet hur man backar försiktigt ner när han klättrat upp men ibland så ska det hoppas. Eller springa in i väggar eller möbler eller dunka huvudet i saker... Ligger det i pojkars natur att testa på det viset? Eller är han smått självmordsbenägen?

• SamsonS

Usch, börjar bli lite små nojig!

Har kopparspiral sen januari i år och min mens hoppade över en månad i början precis, sen har den varit regelbunden. Skulle fått den i torsdags men den har fortfarande inte kommit, känner mig lite öm i magen men inte alls liknande mensvärk. Har varit otroligt trött i ca 1,5 månad nu, skulle kunna sova dygnet runt känns det som.
    Har även väldigt lätt för att bli gravid och jag har hört flera st som blivit det med just kopparspiral. Om så skulle vara fallet vet jag inte vad jag gör, ett barn till passar verkligen INTE just nu! :/

• FridaKarin
    SamsonS skrev 2012-09-17 13:58:03 följande:
    Usch, börjar bli lite små nojig!

Har kopparspiral sen januari i år och min mens hoppade över en månad i början precis, sen har den varit regelbunden. Skulle fått den i torsdags men den har fortfarande inte kommit, känner mig lite öm i magen men inte alls liknande mensvärk. Har varit otroligt trött i ca 1,5 månad nu, skulle kunna sova dygnet runt känns det som.
    Har även väldigt lätt för att bli gravid och jag har hört flera st som blivit det med just kopparspiral. Om så skulle vara fallet vet jag inte vad jag gör, ett barn till passar verkligen INTE just nu! :/
    Har du köpt ett grav test? Köp ett så slipper du gå och oroa dig i onödan.

Hur många barn har du?
  • SamsonS

FridaKarin: Nej, ska åka och handla senare ikväll så det får bli ett då...

Har bara ett och åldersmässigt skulle det passa rätt bra, men jag blir klar med skolan i mitten av oktober och har inget jobb efter det...plus att vi ska flytta till en mindre lägenhet om 2 månader....

• Larsson2006

SamsonS: hur gick det?

Själv har jag bara ca 70 dagar kvar innan förlossningen med vårt andra barn. På rul sa de att det var en pojke till men har inte kunnat smälta det. Tror och hoppas fortfarande på tjej trotts att vi fick se hela "paketet" hur tydligt som hällst. Är mäkta trött men i övrigt mår jag bra.
    Graviditeterna är jätte olika. Magen är större och ligger högre upp med denna. Förra gången kräktes jag oavbrutet. Denna rör sig jättemycket och det både syns och känns mer. Kan vi alla sett fel? Kan det vara något annat vi sett än snoppen?

• PreciousDivine

Larsson2006, jag har väldigt svårt att se att det skulle vara något annat ni sett. Visst kan de ta fel, men då tror jag det främst handlar om att bebis inte varit villig att visa upp sig lite. Har ni sett "hela paketet" så kan ni nog vara tämligen säkra på en pojk,.

Svar på tråden Juni/Juli mammor...