• maximum

Stadsråtta vs bonnläpp!

Japp nu ska sanningen fram. Vilka är bäst i detta land?

Är det stadsråttan som är fin i kanten och inte har något riktigt liv, som inte vet hur man skulle överleva om det blev krig eller annan katastrof då det enda de kan är att vara fina i kanten se bögiga ut och bara gå på krogen och vaska.

Eller är det dom outbildade bönderna som trampar i koskit hela dagarna, luktar äckligt och vet inte hur man beter sig i stan. Dom lever heeelt ojämnställt så kvinnan står vid spisen och passar barnen medans mannen skruvar med bilen, dricker öl och glor på tv.     

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stadsråtta vs bonnläpp!
  • miss nöjd

Jag menar kort sagt att storsstadsbor inte har lika mycket att förlora heller, våra hem betyder inte så mycket och därför är det lättare för oss att flaxa runt. 

• HäckHäxan
    Koo skrev 2011-07-18 09:15:51 följande:
    Bonnläppar.

Kom osökt att tänka på en sån där frågespalt på baksidan av en kvällstidning där en fråga ställs till fem random människor på stan. Frågan var något i stil med "Skulle du klara dig bra vid ett längre strömavbrott" och en tjej hade svarat "Ja, jag bor och jobbar mitt i stan, så jag är inte så beroende av el."
    makalöst... undra vilken stad det är som fungerar utan el??????

Det är som det där citat från Brittan S. jag är för dödsstraff så dom lär sig till nästa gång Drömmer
    Om du har ett paraply uppstoppat i röven, fäll inte upp det!
  • Hillbillie

Å andra sidan är det väl just till landsbygden man har flytt/skickat sina barn historiskt sett när det varit krig...

• HäckHäxan
    miss nöjd skrev 2011-07-18 12:02:30 följande:
    Jag menar kort sagt att storsstadsbor inte har lika mycket att förlora heller, våra hem betyder inte så mycket och därför är det lättare för oss att flaxa runt. 
    Fast det stämmer ju inte alltid, många köper ju sina bostäder även i städer och är därmed lika låsta som någon på landet även om bostaden kanske är något mer lättsåld i stan många gånger.

Jag tror man är olika bara, trivs med olika saker. Jag älskar prylar, men de är ändå bara materiella ting och i sista änden inte så mkt värt. jag är uppvuxen i en stad, Gbg och vi flyttade till landet när jag var 12, det var min räddning i mångt och mycket, var ju dick i stan nästan varje helg de närmsta åren efter flytten.

Jag brukar skoja och säga att staden gav mig skinn på näsan och landet gav mig ett lugn i själen och något större ödmjukhet och förståelse för andra.

Men man kan sätta ut mig i skogen med en kvin och tändstickor, en krog och en lina och jag skulle förmodligen överleva iaf, fast jag skulle inte hitta ut då mitt lokalsinne är helt åt helvete, men så är det även i staden, jag hittar inte i gbg fast jag sprungit där så mkt. Att jag hittar min väg till och från dagis är imponerande
  • HäckHäxan
    Hillbillie skrev 2011-07-18 12:06:58 följande:
    Å andra sidan är det väl just till landsbygden man har flytt/skickat sina barn historiskt sett när det varit krig...
    Ja jag tror det har för mig att jag läste det i nån historie tidning om krig osv minns inte så noga. Men jag vet att min kompis farmor, född i norge, blev ivägskickad därifrån under andra världskriget, till sverige ihop med sina syskon, hon bor här ännu, dom bodde på landet och deras gård låg i riskzonen så föräldrarna skickade iväg alla sina barn till sverige. Barnen bor här ännu, de som fortfarande är i livet vill säga.

De saker som denna kvinna var tvungen att göra för sin egen överlevnad önskar jag ingen och hon är den som får leva med det varje dag. Men utan henne och de hon gjorde så hade ju en av mina bästa vänner förmodligen inte funnit.

Jag hade utan att blinka skickat iväg min dotter om jag var tvungen. Men troligen är att jag skulle gå till skogs och överleva tills faran var över, inbillar jag mig iaf att jag är förmögen till

Men det ultimata hade ju varit om jag kunnat skicka iväg henne med hennes pappa och hans familj till någon annan del av världen och sen själv kunnat delta i kriget för att få mitt land fritt igen så att människor kunde leva här.
  • varfördåför
    miss nöjd skrev 2011-07-18 12:01:14 följande:
    Det jag menar är att som storstadsbo kanske man tidigare skulle våga/ veta att det var smartast att dra från landet eller börja leva på ett annat sätt. Som stadsbo klarar du förändringar bättre och kan lättare flytta och faktiskt tycka att livet är ok i Spanien också. Folket i Mora och Järpen verkade så insnöade när deras släkt bott där i generationer och många hade aldrig rest. Jag kan ju säga för egen del att jag skulle ta första bästa flyg med min familj om jag visste att det närmade sig krig här- Min kompis som har en gård på landet skulle inte vilja det och inte direkt kunna lämna alla djur och allt. 
    det stadsborna skulle kunna måsta göra som förändring i sitt liv är ju att bli landsortsbor och förlora en massas "bekvämligheter"?! det bör ju vara lättare då att anpassa sig uppåt i samhället och bli stadsbo om det skulle krävas :-P
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • bananflugekärlek

Bonnläpparna faller nog på kvinnan vid spisen då.

• maximum

Oj vilken allvarlig ton det blev här då!

Men bönderna leder iaf  

• HäckHäxan
    maximum skrev 2011-07-18 17:21:27 följande:
    Oj vilken allvarlig ton det blev här då!

Men bönderna leder iaf  
    Muuuu muuuu Hejja Rosa och hennes avkommor!
  • maximum
    HäxanSurtant skrev 2011-07-18 20:02:36 följande:
    Muuuu muuuu Hejja Rosa och hennes avkommor!

Japp! Nu ska jag cykla ut i svampskogen, först igenom kohagen sen förbi 2 st hus  

Mysstift is the shit here!  
Svar på tråden Stadsråtta vs bonnläpp!