Ocicat
Någon här som har en Ocicat?
Någon här som har en Ocicat?
Jag har två Oci! Inga bilder här dock.
Det som är härligt med Ocicat är att de trots sitt utseende är extremt tama och sociala. De kommer ursprungligen från en korsning mellan Abessinier och Siames, vilket säger en hel del om temperamentet. Alltid något på gång och kräver mycket lek och uppmärksamhet. Pratar mycket. Pälsvården är obefintlig. Det rekommenderas inte att skaffa en ensam Ocicat, de behöver sällskap eller väldigt mycket uppmärksamhet från matte och husse.
Sen är det en smaksak vilken av Ocicat och Bengal man tycker är finast. Personligen så tycker jag att Bengaler ser lite feminina ut med huvudformen och glittret (trots att det är Bengalerna som egentligen är "vildkatter"). Annars så har jag fått för mig att de är ganska lika i temperamentet även om vissa Bengaler kan vara lite vilda (men det var nog mest förr).
Hur går det Henrie? Bestämt dig för en oci eller bengal? *nyfiken*
Jag ska få hem min ï helgen!! En Eskil på 12 veckor.
Jag har också en bengal - är helt överväldigad av min lilla bengaltjejs temperament. Hur mysig som helst med action emellan! Hon är väldigt social och skall vara med hela tiden, inte i knät då utan mer som observatör eller assistent
Leeloo gillar att vatten- hoppar in i duschen varje morgon då man står där. Och att bada henne är inga problem alls, hon kollar mest lite förundrat vad som händer
Har ett par foton på henne i mitt galleri om ni vill se. Kan nämna att hon har mycket glitter i pälsen - något som är ganska specifikt för just bengalkatten.
(Kanske ska nämna också att jag valde mellan Ocicat och Bengal då jag skulle skaffa katt. Det blev bengal efter att ha träffat en på en utställning. Förälskade mig i den otroligt mjuka och vackra pälsen. Plus att efter att ha läst på om rasen tyckte att temperamentet skulle passa mig - och det gör det verkligen!)
Jag har tittat på Ocicat föreningen- Det finns en del uppfödare och många fina ungar där och de flesta verkar vara sålda eller reserverade. Tänkte jag skulle gå på någon utställning eller besöka någon uppfödare. Bengalen är vacker oxå!
Jag har tittat på Ocicat föreningen- Det finns en del uppfödare och många fina ungar där och de flesta verkar vara sålda eller reserverade. Tänkte jag skulle gå på någon utställning eller besöka någon uppfödare. Bengalen är vacker oxå!
Jag vet annars en tjej som säljer 3 ocicat ungar nu. De är färdiga till trettonhelgen
djmugg: vet du om det är någon hane och vilka färger är det? Har inte sett alla färger ännu, men jag tycker den bruna är fin.
Bor hon i närheten av Göteborg?