• mallanis

Nu är de här! Bebisarna här för oss 30+ som längtat efter första barnet

Vi som hängt i trådarna "Finns det fler som är över 30 som är gravida med första barnet? " och "Fler som är över 30 och försöker få ert första barn" samlas här när våra små har kommit ut!
    Här kan vi prata vidare om allt som rör våra nya små familjemedlemmar!
    Har du inte hängt med i gamla tråden är du naturligtvis lika välkommen ändå om du är över 30 och fått första barnet! Hoppas vi kan samlas här igen och babbla vidare!

Välkommna!

Viktors mamma
  • Svar på tråden Nu är de här! Bebisarna här för oss 30+ som längtat efter första barnet
  • litetfröimagen

Okej jag förstår, men som kattflickan säger även om chansen är lägre än om du hade vart 30 så är ju chanserna kanske högre än vid naturlig befruktning.

Jag ägglossade i helgen efter kur med letrozol, så på fredag blir det återföring. Så vi håller tummarna för att det tar sig denna gången så man slipper all denna hjärtesorg.

• Nemi76

Ni har vi varit på Nordic IVF Center och kommer att göra IVF. Om det blir ett eller tre försök beror på min äggreserv. Håll tummarna!!

• litetfröimagen

Spännande Nemi76! ????????

Jag håller tummarna stenhårt! Går ni i Malmö eller Göteborg?

Vi går i Malmö.

Ska vara så kliniken imorgon bitti kl 9.30 för återföring av embryo, lite nervös. Men mycket mer positiv denna gången än förra, antar att hormonerna spelade in en del. Så nu håller vi tummarna att denna lilla rackarn fäster?.

• Nemi76
    litetfröimagen skrev 2017-05-17 22:59:00 följande:

Spännande Nemi76! ????????

Jag håller tummarna stenhårt! Går ni i Malmö eller Göteborg?

Vi går i Malmö.

Ska vara så kliniken imorgon bitti kl 9.30 för återföring av embryo, lite nervös. Men mycket mer positiv denna gången än förra, antar att hormonerna spelade in en del. Så nu håller vi tummarna att denna lilla rackarn fäster?.

Vi går i Göteborg. Känns surrealistiskt, hade inte alls tänkt mig IVF men läkaren tyckte att det var fullt rimligt. Nu ska vi bara se om äggreserven är sådan att hon rekommenderar 1 eller 3 försök. Där rök den semesterresan! Men jag känner mer att jag vill försöka iaf, då kan jag inte sedan ångra att jag inte försökte.

Spännande med återföring osv. Jag fasar lite för äggplocket. Tiden från återföring är nog ungefär lika ångestfylld som då man väntar på BIM efter ÄL, så det är jag liksom förberedd på. Men smärta är inte riktigt min grej så jag är livrädd för sprutorna och återföringen
  • Kattflickan
    Nemi76 skrev 2017-05-19 16:55:14 följande:
    Vi går i Göteborg. Känns surrealistiskt, hade inte alls tänkt mig IVF men läkaren tyckte att det var fullt rimligt. Nu ska vi bara se om äggreserven är sådan att hon rekommenderar 1 eller 3 försök. Där rök den semesterresan! Men jag känner mer att jag vill försöka iaf, då kan jag inte sedan ångra att jag inte försökte.

Spännande med återföring osv. Jag fasar lite för äggplocket. Tiden från återföring är nog ungefär lika ångestfylld som då man väntar på BIM efter ÄL, så det är jag liksom förberedd på. Men smärta är inte riktigt min grej så jag är livrädd för sprutorna och återföringen
    Jag var också rädd för äggplocket och dessutom spruträdd. Den rädslan kom jag över rätt fort, konstigt nog. Äggplocket gjorde inte ont alls. Vet att det varierar hur mycket det känns beroende på person. Jag blev rätt borta av morfinet så jag frågade när de skulle börja när de redan var klara Det har varit detsamma vid mina tre ivf:er.

Det kommer säkert att gå bra!
  • litetfröimagen

Jag tyckte tiden mellan återföringen och graviditetstest var vidrig. Jag vet inte ifall det var hormonerna som gjorde det så för det var liksom ggr tusen. Denna gången när jag bara fått ägglossningsstimulerande så känns det helt annorlunda.

Äggpocket gjorde ont, men det går relativt fort och jag0hade en underbar sköterska som fick mig att känna mig trygg. Och så måste man ju genom det på nått vis, så man bara fixar det. Lite som när man födde barn att det bara var att gilla läget. Menar inte att det gjorde så ont hahaha utan mer att det var bara ett steg på vägen. Jag vet flera som inte känt nånting alls vid äggplock, så det är väldigt individuellt. Och dom har goa mediciner ifall det skulle vara jobbigt. Sprutorna kändes inte, jättetunna fina nålar. Jag är spruträdd, så min man skötte det åt mig????. Och Elis var sjuksköterska och tvättade med sprit innan och efter stick????. Vi har valt att låta honom veta allt vi går igenom, så han har stenkoll på ägg och spermier och befruktning hehe. Han längtar mycket efter att bli storebror.

Hur kollar man äggreserven? Jag hade redan gjort min utredning när vi gick över till Nordic och den första gynekologen som gjorde utredningen var en mänsklig robot som gav noll info och visade ingen medkänsla.

• Nemi76
    Kattflickan skrev 2017-05-19 21:11:56 följande:
    Jag var också rädd för äggplocket och dessutom spruträdd. Den rädslan kom jag över rätt fort, konstigt nog. Äggplocket gjorde inte ont alls. Vet att det varierar hur mycket det känns beroende på person. Jag blev rätt borta av morfinet så jag frågade när de skulle börja när de redan var klara Det har varit detsamma vid mina tre ivf:er.

Det kommer säkert att gå bra!
    Jag tål morfin ganska bra dessvärre. Men det talade jag om, så jag hoppas att de kan justera om det inte räcker Enligt ambulanspersonal jag stött på, som tryckte i mig 30 mg morfin intravenöst utan att det hjälpte ett dugg, kunde det ha att göra med att jag är rödlätt. Vem vet, men det gör inte mig mindre nervös iaf
  • Nemi76
    litetfröimagen skrev 2017-05-20 08:05:20 följande:

Jag tyckte tiden mellan återföringen och graviditetstest var vidrig. Jag vet inte ifall det var hormonerna som gjorde det så för det var liksom ggr tusen. Denna gången när jag bara fått ägglossningsstimulerande så känns det helt annorlunda.

Äggpocket gjorde ont, men det går relativt fort och jag0hade en underbar sköterska som fick mig att känna mig trygg. Och så måste man ju genom det på nått vis, så man bara fixar det. Lite som när man födde barn att det bara var att gilla läget. Menar inte att det gjorde så ont hahaha utan mer att det var bara ett steg på vägen. Jag vet flera som inte känt nånting alls vid äggplock, så det är väldigt individuellt. Och dom har goa mediciner ifall det skulle vara jobbigt. Sprutorna kändes inte, jättetunna fina nålar. Jag är spruträdd, så min man skötte det åt mig????. Och Elis var sjuksköterska och tvättade med sprit innan och efter stick????. Vi har valt att låta honom veta allt vi går igenom, så han har stenkoll på ägg och spermier och befruktning hehe. Han längtar mycket efter att bli storebror.

Hur kollar man äggreserven? Jag hade redan gjort min utredning när vi gick över till Nordic och den första gynekologen som gjorde utredningen var en mänsklig robot som gav noll info och visade ingen medkänsla.

På mitt besök förra veckan så kollade de äggreserv med ultraljud, det ska gå att se. Men hon kunde varken säga bu eller bä. Man kan också ta AMH-värde (?) via blodprov, som talar om huruvida man har bra äggreserv eller inte. Och då tror jag att det enbart är mängden ägg man kollar. Kvalitén går inte att kolla, tror jag med ganska stor säkerhet. Jag har gjort 1,5 utredning via "vanliga vården" men ingen av gångerna har man kollat äggreserv. Första gången behövdes det inte och andra gången tänkte man ju ändå inte gå vidare med IVF så jag antar att de inte tyckte att det var värt mödan. Men på Nordic kollade de, och jag ska få reda på hur värdet var i veckan. Dåligt värde = vi kör 1 IVF. Bra värde = vi kör nog 3-pack.
Svar på tråden Nu är de här! Bebisarna här för oss 30+ som längtat efter första barnet