• Marionettdocka

Relation med iranier?

Hej!

Jag har en jättedum fråga, som jag skäms för.

Hur skulle du beskriva de/den manliga iranier som du känner i sättet?

Någon som har/haft relationer med iranier som kan beskriva hur det är, alltså hur iraniern var att vara tillsammans med?

Min bästa vän har nyss blivit tillsammans med en välutbildad iranier som varit här i 15 år. Jag skäms jättemycket, men jag är orolig för henne BARA för det Skäms Jag trodde inte jag var så fördomsfull, men...

Jag har insett att jag har en bild av iranier som hårda, kvinnofientliga, religiösa och konservativa både i och utanför sängen. Förnuftmässigt inser jag att iranier måste vara precis som svenskar: olika.

Jag tänker att det kanske hjälper mot mina fördomar om jag får höra om olika erfarenheter, både bra och dåliga.

Jag förstår om någon tar illa vid sig av tråden och ber om ursäkt på förhand.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Svar på tråden Relation med iranier?
  • Anonym (hahaha)
    Anonym (Jan.) skrev 2017-07-25 20:18:26 följande:
    Kunde du inte få en svensk man?
    Bittra män, man rår inte för vilken man blir kär i,svensk eller icke. Handlar knappast om att inte kunna få...

bittra män däremot är avtändande.
  • Anonym (Haha)
    Svenska män är omanliga, de flesta som vill ha dem är svenska kvinnor.
    Så "kunde inte få", va?

Nu är jag dock inte tillsammans med en iranier och inte heller intresserad av dem.. men rätt ska vara rätt.
  • nevermind
    Handlar väl om att man ska vilja ha en. Jag har väldigt svårt att se mig själv med en svensk man. Har en just nu, men han var en på miljonen.
  • hurtänktedunu
    Anonym (Jan.) skrev 2017-07-25 20:45:02 följande:

Omanliga, hur? Och vad är manligt? Våldsamma och kontrollerande män?

Och vem säger att iranier är våldsamma och kontrollerande? Nu tycker jag att du drar alla över en kam. Jag är gift med en man från Iran och han är inte ens i närheten av att vara det. Och innan du behöver fråga nej det handlade inte om att jag inte kunde få en svensk man det handlade om att jag blev kär i en helt fantastisk person och att han råkade ha sitt ursprung från Iran var faktiskt inget jag gav en andra tanke.
  • Anonym (Hur är det egentligen?)

Är det en del som träffar svenska killar?

Vad jag har förstått det som är det en del persiska iranska kvinnor som dejtar svenskar? 

Leoeoeoroeoeoeoe skrev 2017-12-06 22:17:27 följande:

Iranska tjejer är störtsköna.

Har du träffat några skulle du beskriva tjejerna som charmiga och roliga?
  • Anonym (b)

Det varierar säkert. Det finns fundamentalistiska iranier som flydde från schahens förföljelser och västerländskt orienterade som flytt Khomeini etc etc.

En av barnens kompisar har iransk mamma, jättetrevlig. En arbetskamrat är iransk armenier. Jättetrevlig (dock politiskt aktiv på vänsterkanten vilket kanske är mindre vanligt bland fundamentalister). En f d arbetskamrat perser, inte mer exotisk än de flesta sydeuropeer men väldigt sliskig. En släkting är gift med en iranier (persiskt och annat iranskt ursprung). Respektfull och extremt rädd att ta sig friheter, inleder aldrig ett handslag med en tjej själv. Lider av en sjuka jag själv har svårt för och som jag upplevt är tämligen vanlig bland iranier liksom bland t ex östeuropeer (här haglar fördomarna), nämligen ett stort och uttalat intresse för materiella ting, gärna märkesvaror. Tycker man själv det är både tröttsamt och dålig smak med prat om pengar, affärer, aktier och märkesvaror blir det lite tjatigt. Jag har också lite svårt för det sydeuropeiska stuk många iranier jag träffat vill ha på sina barn - fina kläder i vardagslag som inte får smutsas ner med lek.

Anonym (b) skrev 2017-12-06 22:38:13 följande:

Det varierar säkert. Det finns fundamentalistiska iranier som flydde från schahens förföljelser och västerländskt orienterade som flytt Khomeini etc etc.

En av barnens kompisar har iransk mamma, jättetrevlig. En arbetskamrat är iransk armenier. Jättetrevlig (dock politiskt aktiv på vänsterkanten vilket kanske är mindre vanligt bland fundamentalister). En f d arbetskamrat perser, inte mer exotisk än de flesta sydeuropeer men väldigt sliskig. En släkting är gift med en iranier (persiskt och annat iranskt ursprung). Respektfull och extremt rädd att ta sig friheter, inleder aldrig ett handslag med en tjej själv. Lider av en sjuka jag själv har svårt för och som jag upplevt är tämligen vanlig bland iranier liksom bland t ex östeuropeer (här haglar fördomarna), nämligen ett stort och uttalat intresse för materiella ting, gärna märkesvaror. Tycker man själv det är både tröttsamt och dålig smak med prat om pengar, affärer, aktier och märkesvaror blir det lite tjatigt. Jag har också lite svårt för det sydeuropeiska stuk många iranier jag träffat vill ha på sina barn - fina kläder i vardagslag som inte får smutsas ner med lek.

Du kommer väl överens med tjejerna/kvinnorna skulle du säga att en del är intresserade av svenskar? vad är din uppfattning?
Svar på tråden Relation med iranier?