• FruZäll

Hundar som bits

Har en liten fråga ang hundar.

Är det OK att hunden nafsar/biter andra människor??

t.ex någon ska hälsa på hunden när man är ute och går, denne hunden morrar och biter.

är folk hemma och hunden nafsar till då någon ska hälsa.

Som sagt jag kan ingenting om hundar,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-24 22:05
    Efter att fått läsa era inlägg så känns det mycket bättre, fattar mera nu, även pratat med min man och nu är allt bra igen. Tack!

• Svar på tråden Hundar som bits
  • FruZäll
    Waite skrev 2011-07-24 17:41:59 följande:
    Hur gammal är hunden? hur får hunden aktivering - motion, hjärngympa osv. I mina öron låter hunden lite osäker men det är svårt att avgöra som även andra har sagt. Hur reagerar mannen din?
    äh han tycker bara jag är dum i huvudet typ, vägrar prata med mig om det.

5år.

• Waite
    FruZäll skrev 2011-07-24 18:24:57 följande:
    äh han tycker bara jag är dum i huvudet typ, vägrar prata med mig om det.

5år.

Då tycker jag att du har rätt att oroa dig, om din man inte ser allvaret i att hans hund bits visar att det inte är så sannolikt att han kommer göra något åt saken ex träna eller överhuvudtaget ha en vilja till att ta reda på varför hunden reagerade som den gjorde.

Om det här är ett helt nytt oväntat beteende så bör ni också ta hunden till veterinär för en genomgång, det kan vara så att hunden har ont någonstans.

Andra orsaker kan vara osäkerhet, understimulans, frustration eller stress. Alla dessa exempel kan göra en hund väldigt farlig.
  • MrsKnapa

Fast om din man stängt in hunden pga mycket folk, visar att han vet att hunden inte klarar av de! Att din svärfar passar på att ta ut hunden när din kille gått, och har koppel på hunden visar att din svärfar vet att hunden inte alltid e att lita på, de i mina ögon visar att de är din svärfar som brustit! Hunden nafsade de betyder att den markerade och förmodligen varnade hunden men de va nåt ni inte såg, hade den velat skada, hade den bitit ordentligt..Och att de är därför din kille reagerar som han gör just för att hans pappa "klantat" sig.. Det är svårt att avgöra över internet, men hunden kanske av nån händelse har svårt att lita på främmande!! Hur länge har barnen o hunden bott tillsammans? Har de varit nån invident nån gång dem emellan?? Som de låter tror ja inte du behöver va orolig MEN återigen är de inget som avgöras så här!!!

• FruZäll
    MrsKnapa skrev 2011-07-24 18:53:52 följande:
    Fast om din man stängt in hunden pga mycket folk, visar att han vet att hunden inte klarar av de! Att din svärfar passar på att ta ut hunden när din kille gått, och har koppel på hunden visar att din svärfar vet att hunden inte alltid e att lita på, de i mina ögon visar att de är din svärfar som brustit! Hunden nafsade de betyder att den markerade och förmodligen varnade hunden men de va nåt ni inte såg, hade den velat skada, hade den bitit ordentligt..Och att de är därför din kille reagerar som han gör just för att hans pappa "klantat" sig.. Det är svårt att avgöra över internet, men hunden kanske av nån händelse har svårt att lita på främmande!! Hur länge har barnen o hunden bott tillsammans? Har de varit nån invident nån gång dem emellan?? Som de låter tror ja inte du behöver va orolig MEN återigen är de inget som avgöras så här!!!
    i snart 3 år, och det har aldrig varit något, vill hunden vara ifred från barnen ( den lilla är mest på), så lägger han sig på sin plats, och där får inte barnen vara .
  • DeathByPickles

Jag känner som MrsKnapa: är det någon som uppfört sig illa i situationen är det svärfar och mannen som böjde sig över hunden för att hälsa, inte hunden.
    Om beteéndet är helt nytt kan det dock vara idé att göra en grundlig hälsoutredning hos vet.

Alla hundar är individer - vet jag att min hund kan markera sin integritet genom att morra (i förlängningen nafsa eller bita)  får jag helt enkelt se till att pressade situationer inte uppstår. Det är helt och hållet mitt ansvar. Man kan inte sätta en stämpel av  'nolltolerans' på levande varelser. 

• alifewithoutme
    Äggfis skrev 2011-07-24 18:12:09 följande:
    Kan vara svårt när man är kopplad.
    Man hunden kan ju ändå backa eller gå åt ett annat håll, och sedan får väl hundföraren säga till den som vill hälsa att hunden inte är intresserad?
  • MrsKnapa

Fast en hund tänker inte som människor o sen står de ju i TS att hunden blev klappad först

• DeathByPickles

Det är mycket möjligt att hunden när han( ? ) först blev klappad uppvisade alla möjliga stresssignaler. Kanske kröp ihop, kanske sänkte svans, kanske slickade sig om munnen? strök öron? Vek med blicken?
    Alla hundar morrar inte, däremot är det otroligt få hundar som nafsar eller biter utan att först visa obehag eller aggression.
    Det är hundägarens/hundvaktens (whatever) plikt att kunna läsa signalerna och tala om när djuret nått sin gräns.
    Nej, hunden uppfattar det förmodligen Inte som att den har möjlighet att 'gå undan' när den sitter i koppel och en främmande (kanske berusad? Var det inte festligheter?) människa böjer sig över för att klappa. Många har dessutom en tendens att 'ta tag' om hundens huvud strax bakom käkar/öron för att kärleksfullt rufsa om pälsen.
    Definitivt inte ett behagligt närmande om hunden är det minsta osäker.

• MrsKnapa

Åh skrev ett jätte långt inlägg, men bara första meningen kom med, gud va irriterande.. Får skriva om allt senareframför datorn e på mob nu

Svar på tråden Hundar som bits