butterflower skrev 2011-07-25 00:06:24 följande:
Mycket möjligt.
Alla hundar gillar inte barn. Har man barn är det inte lämpligt med en sådan hund. Men om man är barnfri är det inga problem.
Föräldrar bör lära sina barn att inte springa fram till främmande hundar.
Och en hundägare som har en hund som inte gillar allt och alla har såklart ett extra stort ansvar.
Håller med om allt du skriver i de senaste inläggen, men vill också inflika att hundar oftast gör oerhört stor skillnad på flockmedlemmar och icke flockmedlemmar. Vår skarpa tik är bomull i mina händer, hon tolererar all hantering och litar på mig. Våra barn är hon fantastisk med, morrar åt vårt stora (3 år) barn och går sedan undan om barnet råkar göra henne illa, hon ger sunda signaler och överreagerar aldrig. Men främmande barn är en annan sak. Hon är för hårdhänt och kopplar inte av i det sociala samspelet, främst för att andra barn gärna springer, tjuter, viftar och vevar, vilket kan trigga vilken hund som helst, jag litar inte på henne helt med främmande barn. Därför är jag noga med att hon får sitt utrymme och att andra barn inte hälsar på henne.
Vill man ha en hund att arbeta med, i bruksarbete och vill ha en hund med goda egenskaper vad avser sådant arbete så får man det skarpa på köpet, precis som det ska vara. Polishundar är polishundar bland annat för att de har hög försvarslust och reagerar på hot-men även polishundar kan leva som vanliga familjehundar när arbetsdagen är slut.
Vi har avlat på specifika egenskaper i 30000 år och nu vill vi plötsligt att hunden ska sluta vara det vi format den att vara, märkligt, tycker jag.