• FruZäll

Hundar som bits

Har en liten fråga ang hundar.

Är det OK att hunden nafsar/biter andra människor??

t.ex någon ska hälsa på hunden när man är ute och går, denne hunden morrar och biter.

är folk hemma och hunden nafsar till då någon ska hälsa.

Som sagt jag kan ingenting om hundar,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-24 22:05
    Efter att fått läsa era inlägg så känns det mycket bättre, fattar mera nu, även pratat med min man och nu är allt bra igen. Tack!

• Svar på tråden Hundar som bits
  • FruZäll
    DeathByPickles skrev 2011-07-24 20:52:02 följande:
    Det är mycket möjligt att hunden när han( ? ) först blev klappad uppvisade alla möjliga stresssignaler. Kanske kröp ihop, kanske sänkte svans, kanske slickade sig om munnen? strök öron? Vek med blicken?
    Alla hundar morrar inte, däremot är det otroligt få hundar som nafsar eller biter utan att först visa obehag eller aggression.
    Det är hundägarens/hundvaktens (whatever) plikt att kunna läsa signalerna och tala om när djuret nått sin gräns.
    Nej, hunden uppfattar det förmodligen Inte som att den har möjlighet att 'gå undan' när den sitter i koppel och en främmande (kanske berusad? Var det inte festligheter?) människa böjer sig över för att klappa. Många har dessutom en tendens att 'ta tag' om hundens huvud strax bakom käkar/öron för att kärleksfullt rufsa om pälsen.
    Definitivt inte ett behagligt närmande om hunden är det minsta osäker.
    nej ingen sådan festlighet, barnkalas=)
  • DeathByPickles

Ah, så ingen berusning. Check!  ^^ 
    Nå, det innebär inte att gemene man vet vad som gäller när man hanterar främmande hundar.
    Jag vidhåller att det är svärfar som är boven i dramat (om det finns någon sådan) och att hunden borde skyddas från närmanden den inte är helt och hållet trygg med.
    Sedan är det naturligtvis aldrig önskvärt att en hund biter eller markerar... om någon av mina hundar gjorde det i en normal situation och bland människor de känner, skulle min första reaktion vara att göra en utredning hos veterinär.

Här verkar det däremot som att sambon hade på känn att situationen kunde bli stressande för hunden. Snacka Ordentligt med sambo och svärfar tycker jag - ge dig inte även om han (sambo) biter ifrån. Förmodligen är han bara rädd om hunden.

• ModestyB

Min hund uppskattar inte alls när främlingar blir närgångna och det sociala inte sker på hennes villkor. Hon gillar inte att få ansikten nedkörda mot hennes och hon gillar inte "gos" där hon blir kramad och fasthållen. Hon börjar med att visa sig underlägsen, för att se om personen slutar "antasta" henne då, hjälper inte det går hon emot och försöker dominera med hårdhänt lek, respekteras det fortfarande inte så morrar hon och från det till bettmarkering. Hitintills har hon bara bettmarkerat mot en onykter man som prompt skulle hälsa när jag satt ner och hade min 4 veckor gamla son i famnen. Det var helt ok för mig. Jag hade redan varnat honom och sagt att han skulle gå. Han gick när hon snappat till med ett avgrundsvrål 2 cm från hans ansikte. Av alla korkade saker i världen är att köra ner sitt ansikte hastigt mot en hund bland det dummaste. Fattar inte varför det inte  är allmänt känt att man inte gör så? Borde vara obligatoriskt, precis som simundervisning.

Respekterar man inte hundens signaler har hunden rätt att försvara sig. Min hund försvarar dessutom mig om min hund uppfattar att jag beinner mig i ett hjälplöst läge, det är inte konstigt och helt ok för mig. Hon är tydlig och ger många varningar.

En hund ska inte alls tolerera all behandling utan att säga ifrån. Särskilt inte en bruksras.

Hunden varnade. Hade hunden velat bita hade det varit betydligt allvarligare och halva ansiktet hade följt med.

• butterflower
    Waite skrev 2011-07-24 17:21:31 följande:
    Nej det är inte okej och inte ett normalt hundbeteende
    Jo, det kan vara ett normalt hundbeteende.
  • butterflower
    FruZäll skrev 2011-07-24 17:23:08 följande:
    Nej visst är det inte ok, 

men enligt vissa så är det tydligen ok, att hunden säger ifrån att den ej vill bli hälsad på lr något.
    Ja, är det konstigt? Alla hundar / raser uppskattar inte främlingar. Självklart måste hunden få säga ifrån.

• butterflower
    FruZäll skrev 2011-07-24 17:24:06 följande:
    Nej visst är det inte, tänk om hunden blir så mot barn om dom är för "på"
    Mycket möjligt. 

Alla hundar gillar inte barn. Har man barn är det inte lämpligt med en sådan hund.  Men om man är barnfri är det inga problem.

Föräldrar bör lära sina barn att inte springa fram till främmande hundar.
    Och en hundägare som har en hund som inte gillar allt och alla har såklart ett extra stort ansvar. 
  • butterflower
    Waite skrev 2011-07-24 17:25:14 följande:
    Låter som rätt okunniga människor, tyvärr finns det alldels för många sånna och det är djuren som får sota för det. En hund som morrar, bits osv mår inte bra.
    Det är helt naturigt för hundar att morra.
  • butterflower
    Waite skrev 2011-07-24 17:26:52 följande:
    Eller så uppfostrar man hunden korrekt eller omplacerar till någon som är kunnig. De flesta hundar går att "rädda" men det brukar vara svårare för ägarna att ändra på sig. Avlivning hade kunnat undvikas i de flesta fallen.
    Men hjälp vad du svamlar.

• butterflower
    Waite skrev 2011-07-24 17:28:10 följande:
    Det spelar ingen roll om det är varje dag, timme, minut eller sekund eller om det är en gång om året. Det är ALDRIG okej för en hund att bitas!
    Vad är det för hundar du pratar om, porslinshundar???
    Riktiga hundar kan nämligen bitas om man tränger dem. 

Jag kan komma på många situationer där det är både OK och helt naturligt att en hund hugger. 
    Så att du säger att det ALDRIG är ok för en hund att bitas visar på stor okunskap.  
  • butterflower
    FruZäll skrev 2011-07-24 17:30:53 följande:
    nej kanske inte.

Men jag tycker det är fel och oroväckande att hunden regarar så,.

Vi hade kalas och min morbror hälsade på hunden och han slicka och visa att det var ok, då böjer sig min morbror fram för att gosa lr något, vet ej , men då nafsar han honom i ansiktet,
    han hade koppel på sig ( min man var ej hemma just då utan svärfar höll i honom), varför han hade koppel på sig inne det vet jag ej.
    Min man hade stängt in honom i sovrummet sålänge då de var mkt folk här.
    men när min man gick så tog svärfar ut hunden och så hände detta då.

det är en dobberman 
    Det är inte alls konstigt att man blir biten om man hukar sig över och hälsar på en trängd Doberman.

• butterflower
    alifewithoutme skrev 2011-07-24 18:07:27 följande:
    Då har de en rätt så skev syn på vad som är ok och inte ok! En hund ska inte bita/morra vid sådana lägen, vill den inte hälsa på personen så ska de gå undan!
    En trängd hund kan inte fly. Då anfaller den.
    Basic. 
  • gullenos

butterflower- strålande inlägg! skönt att det finns människor som respekterar och kan något om hundar till skillnad från avliva, omplacera och hundar ska vara robotar-ligan..
    tack!

• ModestyB
    butterflower skrev 2011-07-25 00:06:24 följande:
    Mycket möjligt. 

Alla hundar gillar inte barn. Har man barn är det inte lämpligt med en sådan hund.  Men om man är barnfri är det inga problem.

Föräldrar bör lära sina barn att inte springa fram till främmande hundar.
    Och en hundägare som har en hund som inte gillar allt och alla har såklart ett extra stort ansvar. 
    Håller med om allt du skriver i de senaste inläggen, men vill också inflika att hundar oftast gör oerhört stor skillnad på flockmedlemmar och icke flockmedlemmar. Vår skarpa tik är bomull i mina händer, hon tolererar all hantering och litar på mig. Våra barn är hon fantastisk med, morrar åt vårt stora (3 år) barn och går sedan undan om barnet råkar göra henne illa, hon ger sunda signaler och överreagerar aldrig. Men främmande barn är en annan sak. Hon är för hårdhänt och kopplar inte av i det sociala samspelet, främst för att andra barn gärna springer, tjuter, viftar och vevar, vilket kan trigga vilken hund som helst, jag litar inte på henne helt med främmande barn. Därför är jag noga med att hon får sitt utrymme och att andra barn inte hälsar på henne.

Vill man ha en hund att arbeta med, i bruksarbete och vill ha en hund med goda egenskaper vad avser sådant arbete så får man det skarpa på köpet, precis som det ska vara. Polishundar är polishundar bland annat för att de har hög försvarslust och reagerar på hot-men även polishundar kan leva som vanliga familjehundar när arbetsdagen är slut.

Vi har avlat på specifika egenskaper i 30000 år och nu vill vi plötsligt att hunden ska sluta vara det vi format den att vara, märkligt, tycker jag.
  • FruZäll

Ja men  det vet våra barn att dom ej ska gå fram till hundar dom ej känner, 
    de små är aldrig ute på vift själva så dom stoppar vi om dom är påväg,
    min mans hund har aldrig gjort något mot barnen.

Och han har aldrig gjort sådant här när han är med oss, utan bara med svärfar då.

svärfar har haft hunden då vi båda jobbar på dagarna, finns ingen plats på hunddagis , men vi hoppas på plats i höst. 

• butterflower
    gullenos skrev 2011-07-25 00:28:21 följande:
    butterflower- strålande inlägg! skönt att det finns människor som respekterar och kan något om hundar till skillnad från avliva, omplacera och hundar ska vara robotar-ligan..
    tack!
    Åh tackar.
    Blev lite "bombadera tråden med mina egna åsikter" varning bara=) 
  • butterflower
    ModestyB skrev 2011-07-25 02:02:56 följande:
    Håller med om allt du skriver i de senaste inläggen, men vill också inflika att hundar oftast gör oerhört stor skillnad på flockmedlemmar och icke flockmedlemmar. Vår skarpa tik är bomull i mina händer, hon tolererar all hantering och litar på mig. Våra barn är hon fantastisk med, morrar åt vårt stora (3 år) barn och går sedan undan om barnet råkar göra henne illa, hon ger sunda signaler och överreagerar aldrig. Men främmande barn är en annan sak. Hon är för hårdhänt och kopplar inte av i det sociala samspelet, främst för att andra barn gärna springer, tjuter, viftar och vevar, vilket kan trigga vilken hund som helst, jag litar inte på henne helt med främmande barn. Därför är jag noga med att hon får sitt utrymme och att andra barn inte hälsar på henne.

Vill man ha en hund att arbeta med, i bruksarbete och vill ha en hund med goda egenskaper vad avser sådant arbete så får man det skarpa på köpet, precis som det ska vara. Polishundar är polishundar bland annat för att de har hög försvarslust och reagerar på hot-men även polishundar kan leva som vanliga familjehundar när arbetsdagen är slut.

Vi har avlat på specifika egenskaper i 30000 år och nu vill vi plötsligt att hunden ska sluta vara det vi format den att vara, märkligt, tycker jag.
    Helt sant.
  • Labbematte

Två av mina tre hundar var tveksamma till främlingar när de var yngre, en älskar allt och alla. En av de som var mycket osäkra som yngre har börjat bli mer och mer trygg nu, den yngsta är fortfarande lite tveksam.

Jag tycker det är helt okej. Inte idealt, men sånt är livet. Vi jobbar vidare med att lilltjejen (snart 18 mån) ska känna sig trygg med nya människor och hundar. Det går redan mycket bättre och jag tror hon kommer att komma över det mesta av det här.

Jag låter inte främmande (särskilt män och barn!) tränga sig på hundarna som inte är riktigt trygga. Är vi ute och barn vill klappa så får de hälsa på gammelhunden som tål vad som helst och älskar alla först, det hjälper de andra två att komma över den initiala misstänksamheten. När de visar att de är nyfikna så får de också hälsa. 

Men verkar det vara folk som inte lyssnar på mina instruktioner så är det tvärstopp. Såna får inte interagera med mina hundar. Så är det

• ModestyB
    Labbematte skrev 2011-07-29 09:01:06 följande:
    Två av mina tre hundar var tveksamma till främlingar när de var yngre, en älskar allt och alla. En av de som var mycket osäkra som yngre har börjat bli mer och mer trygg nu, den yngsta är fortfarande lite tveksam.

Jag tycker det är helt okej. Inte idealt, men sånt är livet. Vi jobbar vidare med att lilltjejen (snart 18 mån) ska känna sig trygg med nya människor och hundar. Det går redan mycket bättre och jag tror hon kommer att komma över det mesta av det här.

Jag låter inte främmande (särskilt män och barn!) tränga sig på hundarna som inte är riktigt trygga. Är vi ute och barn vill klappa så får de hälsa på gammelhunden som tål vad som helst och älskar alla först, det hjälper de andra två att komma över den initiala misstänksamheten. När de visar att de är nyfikna så får de också hälsa. 

Men verkar det vara folk som inte lyssnar på mina instruktioner så är det tvärstopp. Såna får inte interagera med mina hundar. Så är det
    Det verkar som att vår tik också mognar lite, lär sig vad som är vad och blir bättre på att bedöma hot/situationer. Hon var ganska hemsk fram till första löpet, nu börjar hon likna den idelahund vi sökte=) Just män och barn måste vi skydda henne lite från. Kvinnor är en helt annan sak, där är hon en knägris av kaliber, men väldigt hårdhänt och gränslös i sin energi, så vi tar det lugnt där också.
  • frågande66

NEJ att bita folk är inte acceptabelt. Har bara läst trådskaparens inlägg.

Har hund av retriever ras. De tar gärna folk i handen när den hälsar. Många tror då att dom bits. Fast dom bara håller lätt. Kan tänka mej att mer apporterande fågel raser gör det. Har bara erfarenhet av retrievers.

En annan av mina hundar är en vakt/vall hund. Hon morrar när det kommer folk men går o lägger sej när jag säger åt henne. hon är även vallande av männskor. Kan picka/dutta lite i knävecken om man inte passar henne. Hon är reserverand mot människor o jag låter aldrig någon hälsa på henne om hon inte går fram frivilligt. Men farlig anser jag inte att hon är hon skulle aldrig bita för bitandes skull. Ja om någon attackerar mej så kansek.

Svar på tråden Hundar som bits