• FruZäll

Hundar som bits

Har en liten fråga ang hundar.

Är det OK att hunden nafsar/biter andra människor??

t.ex någon ska hälsa på hunden när man är ute och går, denne hunden morrar och biter.

är folk hemma och hunden nafsar till då någon ska hälsa.

Som sagt jag kan ingenting om hundar,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-24 22:05
    Efter att fått läsa era inlägg så känns det mycket bättre, fattar mera nu, även pratat med min man och nu är allt bra igen. Tack!

• Svar på tråden Hundar som bits
  • Seneca

Nja, jag håller med om att en hund absolut inte får bita! Nafsa går väl an om någon hunden leker med någon den känner. Morra....jag är ingen hundpsykolog, men morr tycker jag är ett dåligt tecken. Jag skulle abslout inte vilja att in hund morrar på människor som vill hälsa. Möjligen kan morr vara ok om det sker i samband med att man tränar in just morr, tyex att hunden skall vakta en väska, typ.

• Joico

Du får utveckla om man ska kunna svara på ett bra sätt....

• dezibel

Osäkra,rädda och reserverade hundar som morrar och/eller naffsar i trängda lägen är ok för mig om man har tänkt träna bort osäkerheten eller rädslan . Hunden gör det mest normala dvs varnar och går folk på ändå nafsar den i försvar/rädsla. Det är ägaren som brister i ansvar eftersom en sån hund kräver 100% så att ingen olycka inträffar. Det är ägarens uppgift att se till att hunden inte utsätts för saker den inte klarar av. Varför ska hunden behöva hälsa på alla och varför kan man inte bara låta hunden vara?
    Jag personligen skulle lägga undan hunden så den slapp påflugna människor och endast låta hunden träffa personer som förstår att det är hunden som ska komma fram och hälsa om den har lust. 

• FruZäll
    Äggfis skrev 2011-07-24 17:28:01 följande:
    Morrar hunden mot någon som vill fram och "hälsa" när man är ute och går så låter man helt enkelt inte folk hälsa på hunden. Den visar ju tydligt att den inte är sugen utan vill vara ifred.
    Hundar som nafsar när de hälsar på folk som kommer på besök i hemmet bör man se till orsak. Är det busnafs? Är det en stressad hund? Är det en hund som har ont nånstans eller som visar signaler att den vill vara ifred? Helt omöjligt att svara på om man inte ser situationen eller vet nåt om hunden.
    nej kanske inte.

Men jag tycker det är fel och oroväckande att hunden regarar så,.

Vi hade kalas och min morbror hälsade på hunden och han slicka och visa att det var ok, då böjer sig min morbror fram för att gosa lr något, vet ej , men då nafsar han honom i ansiktet,
    han hade koppel på sig ( min man var ej hemma just då utan svärfar höll i honom), varför han hade koppel på sig inne det vet jag ej.
    Min man hade stängt in honom i sovrummet sålänge då de var mkt folk här.
    men när min man gick så tog svärfar ut hunden och så hände detta då.

det är en dobberman 
  • Äggfis
    FruZäll skrev 2011-07-24 17:30:53 följande:
    nej kanske inte.

Men jag tycker det är fel och oroväckande att hunden regarar så,.

Vi hade kalas och min morbror hälsade på hunden och han slicka och visa att det var ok, då böjer sig min morbror fram för att gosa lr något, vet ej , men då nafsar han honom i ansiktet,
    han hade koppel på sig ( min man var ej hemma just då utan svärfar höll i honom), varför han hade koppel på sig inne det vet jag ej.
    Min man hade stängt in honom i sovrummet sålänge då de var mkt folk här.
    men när min man gick så tog svärfar ut hunden och så hände detta då.

det är en dobberman 
    Att böja sig ner mot/över en hund kan många hundar uppfatta som hotfullt och kan svara därefter.
  • FruZäll
    Äggfis skrev 2011-07-24 17:35:26 följande:
    Att böja sig ner mot/över en hund kan många hundar uppfatta som hotfullt och kan svara därefter.
    men han har ALDRIG gjort så tidigare.

visst han skäller som en idiot på andra när vi åker bil,

jag klarar ej av honom, har inte försökt ioförsig , är som sagt ingen djur människa,
    har alltid varit livrädd för hundar,
    men min man hade honom innan vi träffades så var bara att ta de,

men vi har 3barn, vem vet om han blivit knäpp och kanske biter barnen.

åh tankarna bara snurrar, kanske jag som är löjlig, min morbror kanske kändes som ett hot då han även var kopplad men 
  • Waite
    FruZäll skrev 2011-07-24 17:38:00 följande:

jag klarar ej av honom, har inte försökt ioförsig , är som sagt ingen djur människa,

åh tankarna bara snurrar, kanske jag som är löjlig, min morbror kanske kändes som ett hot då han även var kopplad men
    Hur gammal är hunden? hur får hunden aktivering - motion, hjärngympa osv. I mina öron låter hunden lite osäker men det är svårt att avgöra som även andra har sagt. Hur reagerar mannen din?
  • Äggfis
    FruZäll skrev 2011-07-24 17:38:00 följande:

Att någon böjde sig över hunden kan som sagt ha gjort att hunden kände sig hotad, kopplet i sin tur kan ha förstärkt känslan. Men det går inte att sitta här och säga vad som framkallat beteendet.
  • alifewithoutme
    FruZäll skrev 2011-07-24 17:23:08 följande:
    Nej visst är det inte ok, 

men enligt vissa så är det tydligen ok, att hunden säger ifrån att den ej vill bli hälsad på lr något.
    Då har de en rätt så skev syn på vad som är ok och inte ok! En hund ska inte bita/morra vid sådana lägen, vill den inte hälsa på personen så ska de gå undan!
  • Äggfis
    alifewithoutme skrev 2011-07-24 18:07:27 följande:
    Då har de en rätt så skev syn på vad som är ok och inte ok! En hund ska inte bita/morra vid sådana lägen, vill den inte hälsa på personen så ska de gå undan!
    Kan vara svårt när man är kopplad.
Svar på tråden Hundar som bits