• Juliette F

Vi som ska göra ÄD i höst!

Startar en ny tråd för oss som är på g med ÄD efter sommarsemestrarna! Skrattande.

Fick mail idag från kliniken i Brno -- de har hittat en donator till mig idag!! Solig
    Fick en tår i ögat när jag läste mailet, ren poesi i mina öron:

"We have found you a donor who perfectly matches your wish. She is 21 years old, her blood type is A and Rh factor positive.

She is 167 cm tall and weighs 54 kg. She has blue eyes and blond hair. She studies at the university to become a teacher"

Hjärta{#emotions_dlg.flower}

Planerad äggplockning är 5 september, ET (blastocyster) 10 september. Det känns så otroligt spännande nu! Håller alla tummar och tår för att donatorn svarar bra på medicinerna.

Ny lista för oss som vill följas åt i höst:

Har påbörjat /väntar på att påbörja behandling inför ÄD
    Juliette F, började med östrogen 27/7. Mitt första ÄD blir på Unica i Brno, Tjeckien. Planerad ET 10 september (blastocyster).

Ruvar

Gravid

Fått barn

• Svar på tråden Vi som ska göra ÄD i höst!
  • Juliette F
    Caspianne skrev 2011-09-15 10:10:39 följande:

Man kan få alla gravsymprom av medicinerna och vice versa.
    Du ska absolut inte ge upp, Juliette! Dina blastisar gottar sig som bäst nu

RD 13 här nu. Från näst intill inga symptom fick jag igår em ondare och ondare, molvärk i magen och det strålade ut i korsrygg och ner mot lår. Åkte tillsut hem och la mig och vaknade med febervärk, ont i halsen och snuva.

Idag mår jag lite bättre, fortfarande förkyld och lite värk i korsrygg.

TD imorgon, och vill veta hur och när man får svar på ett akutmärkt HCG-prov. Det får nog bli ett urinprov i morgon eller på lördag. Nu vågar jag knappt testa :-/

Krya på dig! Har två vänninor som blivit rejält förkylda i samband med BIM, det var graviditet på g i båda fallen ... håller tummarna! Spännande nu Skrattande!!

Vi får hoppas att åtminstone något av dom små redan har gottat ner sig och att det därför känts lite mindre de senaste dagarna :). Upplevde ett rejält stick dagen efter ET, sen molvärk i ett par dagar. Detta har i princip helt försvunnit. Vet att man kan ha alla symtom som finns, alternativt inte känna någonting alls.  Finns nog alla varianter Glad. Jobbig väntan, men i ditt fall får du ju veta snaart..Glad
  • Tjobabi

Det är väl först ett par veckor efter testdag eller e.g utebliven mens som de flesta personer har någon känning? Om vi inte hade gjort ÄD och vetat att vi har ett embryo i magen så hade vi haft mannens simmare som kanske hittat något ägg att gotta till sig med...  Hur många är det egentligen vid en "vanlig" befruktning som känner något innan de upptäcker att mensen inte kommer? Jag kanske har helt fel men det känns som om de flesta får kräkningar, illamående, ont i brösten och allt vad det är ett tag efter utebliven mens! Alltså, det finns ingen anledning att stressa upp sig! Ta det bara lugnt! Ja, jag vet, det är inte så lätt för man hoppas ju så mkt men ändå...

• Juliette F
    Tjobabi skrev 2011-09-15 11:08:28 följande:
    Det är väl först ett par veckor efter testdag eller e.g utebliven mens som de flesta personer har någon känning? Om vi inte hade gjort ÄD och vetat att vi har ett embryo i magen så hade vi haft mannens simmare som kanske hittat något ägg att gotta till sig med...  Hur många är det egentligen vid en "vanlig" befruktning som känner något innan de upptäcker att mensen inte kommer? Jag kanske har helt fel men det känns som om de flesta får kräkningar, illamående, ont i brösten och allt vad det är ett tag efter utebliven mens! Alltså, det finns ingen anledning att stressa upp sig! Ta det bara lugnt! Ja, jag vet, det är inte så lätt för man hoppas ju så mkt men ändå...
    Låter logiskt! Förmodligen känner vi IVF-are efter lite mer, eftersom vi säkert VET att det stoppats in befruktade embryor :). Men antagligen är det alldeles för tidigt att känna varken bu eller bä, utom möjligtvis för eventuella nidstick då. Alla hormoner vi stoppar i oss är nog ansvarig för majoriteten av symtomen Skrattande. Har du några symtom Mela? 

• Tjobabi

Njae, inga känningar som jag inte tror beror på hormonerna iaf...
    Får yrsel (känner mig som jag är småberusad) och lite lätt illamående ett par gånger om dagen men det har jag nu satt i samband med när jag tar mina mediciner och äter osv..
    Är något mer öm i brösten, ungefär som vid/innan mens, men det varierar under dygnet. Tror mest på att detta är känningar av hormonerna. Blir det ett plus nästa vecka och jag får känningar någon vecka eller två efter det så tror jag de känningarna då beror på graviditet!  

• Caspianne

Du har rätt Mela, det bästa är att ta det lugnt Det är svårt att avgöra vad som är riktiga symptom och inte och vad som kommer av hormonerna (de fortsätter man ju iofs med även efter TD).

Och Mela man får ingen mens vid ÄD, förrän man slutar med medicinerna.

• Tjobabi
    Caspianne skrev 2011-09-15 13:31:51 följande:

Du har rätt Mela, det bästa är att ta det lugnt Det är svårt att avgöra vad som är riktiga symptom och inte och vad som kommer av hormonerna (de fortsätter man ju iofs med även efter TD).

Och Mela man får ingen mens vid ÄD, förrän man slutar med medicinerna.

Nä det vet jag att man inte får!  Det var mest en symbolik i att när vi ruvar så är vi i perioden mellan ägglossning och mens, dvs i precis samma läge som någon som inte håller på med ÄD/IVF utan där ägg å sperma mötts på "normalt" sätt. När vi sedan har vår testdag så är det ju egentligen första dagen efter utebliven mens! :)
    Å på tal om det så har jag idag insett att jag kommer få lite bekymmer att göra mitt test på utsatt tid... Måste ringa runt lite imorgon...
  • Tjobabi
    Juliette F skrev 2011-09-16 07:58:53 följande:
    Tazty - håller tummarna för Plus för dig i dag - på din TD!! {#emotions_dlg.flower}

Ja just ja, Jag med!!
    Jag fick ordnat en tidigare tid än dropin på måndag där jag ska göra mitt test. Känns bra för jag var lite orolig att jag inte skulle hinna pga jobbet. 
    Idag ska jag en tripp till Småland och köpa en ny hund så helgen kommer då troligt rusa förbi. Skönt! Slipper tänka så mkt på testet!
  • Juliette F
    Tjobabi skrev 2011-09-16 10:51:14 följande:

Ja just ja, Jag med!!
    Jag fick ordnat en tidigare tid än dropin på måndag där jag ska göra mitt test. Känns bra för jag var lite orolig att jag inte skulle hinna pga jobbet. 
    Idag ska jag en tripp till Småland och köpa en ny hund så helgen kommer då troligt rusa förbi. Skönt! Slipper tänka så mkt på testet!
    Vad mysigt med ny hund! Får man fråga vilken ras?
  • Tjobabi
    Juliette F skrev 2011-09-16 12:08:24 följande:
    Vad mysigt med ny hund! Får man fråga vilken ras?

Nu blir det en strävhårig tax. Hade ju en Kleine Münsterländer som dog för drygt två veckor sedan. Jätte trist... Eftersom jag jagar vill jag ha en klövhund och hemma har jag en korthårig Vorsteh (fågelhund) som behöver lite sällskap tycker jag. Så nu blir det lägligt att skaffa en tax eftersom jag funderat på det länge och sen blir det ju extra behändigt med en lite mindre hund. Min Vorsteh är ju rätt stor så om jag får det efterlängtade plusset nu så kan jag tillfälligt skaffa en mindre bur i bagagen till hundarna. Då jag får plats med barnvagn i bilen med! Mycket praktist alltså att ha en stor o en liten hund!
Svar på tråden Vi som ska göra ÄD i höst!