• Juliette F

Vi som ska göra ÄD i höst!

Startar en ny tråd för oss som är på g med ÄD efter sommarsemestrarna! Skrattande.

Fick mail idag från kliniken i Brno -- de har hittat en donator till mig idag!! Solig
    Fick en tår i ögat när jag läste mailet, ren poesi i mina öron:

"We have found you a donor who perfectly matches your wish. She is 21 years old, her blood type is A and Rh factor positive.

She is 167 cm tall and weighs 54 kg. She has blue eyes and blond hair. She studies at the university to become a teacher"

Hjärta{#emotions_dlg.flower}

Planerad äggplockning är 5 september, ET (blastocyster) 10 september. Det känns så otroligt spännande nu! Håller alla tummar och tår för att donatorn svarar bra på medicinerna.

Ny lista för oss som vill följas åt i höst:

Har påbörjat /väntar på att påbörja behandling inför ÄD
    Juliette F, började med östrogen 27/7. Mitt första ÄD blir på Unica i Brno, Tjeckien. Planerad ET 10 september (blastocyster).

Ruvar

Gravid

Fått barn

• Svar på tråden Vi som ska göra ÄD i höst!
  • Kulan10

Hej,

Jag ska också påbörja äggdonationsprocessen nu, ska faktiskt ta de första medicinerna imorgon!! Ska bli spännande, hoppas det går vägen denna gången. Det är första gången med äggdonation för oss, har gjort 4 IVF-försök innan. Vi ska göra donationen på AVA-kliniken i Riga. Jag fick uppgifter om donatorn i förrgår. Det är fantiskt att det finns tjejer som vill donera sina ägg till oss. Vi har planerat ET runt den 25:e augusti. Hoppas att både donatorn och jag svarar bra på medicinerna. Känns som det är mycket som kan gå fel. Men nu gäller det att tänka positivt, denna gång ska det lyckas.

Har du påbörjat behandlingen ännu? 

• Juliette F

Hej Kulan! Jag har börjat med östrogen, åttonde dagen nu. Har fått en lista med mediciner som kommer att behövas under ÄD-processen:

*Prednisone 5 mg
    *Estrofem 2 mg, 4 x 28
    *Pregnyl 5000 IU
    *Utrogestan 100 mg
    samt folsyra.

Vilka mediciner tar du? Det verkar som min medicinering varar betydligt längre, eftersom jag har börjat 8 dagar före dig samtidigt som mitt ET är planerat till den 10:e september och ditt den 25:e augusti... Det är så olika hos olika kliniker, verkar det som! Lite svårt att veta hur man ska förhålla sig. Dessutom måste jag göra en sk dilation of the cervical canal (utvidning av livmoderhalsen) trots att jag gjorde ett IVF förra året utan några problem med passagen där.. men det är väl bara att gilla läget och göra som doktorn säger. Huvudsaken det blir en liten Baby, det är värt allt!

• Kulan10

Hej,

De enda mediciner jag har fått besked om är Estrofem och utrogesten. Estrofem ska jag använda fram till ET och utrogesten efter ET. Tidigare har de också nämnt Procren injektion, men de stod det inget om när jag fick min behandlingsplan. Men jag ska maila till dem och fråga om det. Man är i helt i deras händer, bara att hoppas på det bästa. Vet du vad prednisone och pregnyl är bra för? 

Jag tycker min bendlingsplan verkar väldigt kort, men vad vet jag. För mig verkar det som att de försöker göra äggdonationen i min naturliga cykel. Började du också med östrogenet på 4:e dagen i din menscykel? 

• Kulan10

Jag lägger upp mig på listan också.

Juliette F, började med östrogen 27/7. Mitt första ÄD blir på Unica i Brno, Tjeckien. Planerad ET 10 september (blastocyster).
    Kulan10, börjar med östrogen 3/8. Första ÄD på Ava-kliniken i Riga. Planerat ET den 25 augusti.

Ruvar

Gravid

Fått barn

• Tjobabi

Hej på er!

Jag hoppar med här jag med!
    Min behandlig är något längre än Kulan10´s för jag har prel datum för ET runt 5 september och jag har redan börjat äta hormoner o grejjer. Nu hade jag en inplanerad resa så kan hända att det var den de försökte ta hänsyn till men jag vet inte. Tycker de verkar göra lite olika från person till person. Nu äter jag p-piller för att komma någon slags synk av nåt slag och på söndag är det dags för Zoladex sprutan... Huh, ser inte fram emot detta alls.... Är dessutom väldigt nervös för resan i september, eller inte för resan i sig men för resultatet. September blir nog en av de tuffaste månaderna i mitt liv.

Kulan10, börjar med östrogen 3/8. Första ÄD på Ava-kliniken i Riga. Planerat ET den 25 augusti.
    Mela, Zoladex 7 augusti, Estroferm 17 augusti (östrogen?) Första ÄD på AVA Riga. Planerat ET 5 september

Ruvar

Gravid

Fått barn

• Juliette F

Kulan, missade en medicin - Decapeptyl Depot. Det är till för nedreglering, läser jag nu i mitt senaste mail från koordonatorn (kom hem i kväll efter ett par dagar på landet, utan dator)..Lär göra susen för humöret, jag som redan känner mig som en Demon pga östrogenet. Men vad gör man inte för en litenBaby. Hoppas bara omgivningen står utSkrattande.

Så medicinlistan är följande: Divina (östrogen), Decapeptyl Depot (nedreglering), Prednisone 5 mg, Estrofem 2 mg, 4 x 28, Pregnyl 5000 IU, Utrogestan 100 mg samt folsyra. Har inte hunnit kolla upp vad varenda en av de olika medicinerna är, men tror att Prednisone iaf är kortison som ska hämma immunförsvaret, så att kroppen inte stöter bort embryot.

Undrar om detta är dyra mediciner? De skickar allt till mig från Brno och debiterar oss på ET-dagen, men jag vet inte priset o har inte hunnit fråga.

Välkommen in i tråden Mela! Skickar styrkekram -- du fixar detta! Jag har planerad ET fem dagar efter dig, det blir spännande i september:). Ska du få blastocyster oxå?

• Tjobabi

Juliette F, nej, min ÄD-donna (eller vad jag nu ska kalla henne) har beräknat äggplock 2 september så jag antar att de odlar över helgen då så embryona är ca 3 dagar när de ska "tillbaka".
    Ja det blir spännande men jag får nog mer likna det med skräckblandad förtjusning.... För min del känns det lite som slutstation om detta inte funkar, så det är väl därför jag är extra skraj. Vet faktist inte vart jag skulle få pengar till för ett nytt försök. Klarar upp till två FET (jag måste klara två om det blir så många ägg) men sen är det nog tack o adjöss. Jo, kanske embryoadoption om något år om det blir aktuellt i Polen då men det känns långt bort.
    Nåja, jag försöker att inte tänka så mkt på ekonomin men det är svårt att inte tänka på det. Vill ju få allt att gå ihop i slutänden med.

• Kulan10

Juliette F, medicin som hämmar immunförsvaret verkar bra. Jag har frågat efter det på AVA men fick inget ordentligt svar. Jag antar att de inte tycker att jag behöver ta det. De skickar medicinerna till mig från Riga också. Det ska som du säger bli mycket spännande att se vad priset blir. Om det blir en lten i slutändan är det verkligen värt det. Hoppas ditt humör blir bättre snart. 

Mela, Välkommen! Vad kul att vi är fler som ska göra ET ungefär samtidigt. Vi får hoppas att det går vägen den här gången så du inte behöver göra något mer försök.

Jag uppdaterar listan igen för jag menade inte att skriva östrogen utan Estrofem. Är det olika? Det blev ett copy paste fel. Usch, vad jag har dålig koll på medicinerna jag stoppar i mig.

Kulan10, börjar med Estrofem 3/8. Första ÄD på Ava-kliniken i Riga. Planerat ET den 25 augusti.
    Mela, Zoladex 7 augusti, Estroferm 17 augusti (östrogen?) Första ÄD på AVA Riga. Planerat ET 5 september

Ruvar

Gravid

Fått barn 

• Juliette F

Mela, håller tummar o tår för att det blir ett vackert Plus! AVA är en bra klinik så chanserna är goda. Visst svider det ekonomiskt, vi tar av vår köpa-hus-budget (sparat i x antal år för vi vill inte skuldsätta oss kraftigt), ett projekt som vi nu får skjuta fram ett par år...men vi resonerar som så att vi inte behöver något hus om det inte blir någon Baby. Jag är inte särskilt intresserad av resor, shopping osv längre. Tittar bara på babyartiklar i affärerna :). Granskar alla prislappar noga, även på ICA. Orättvist att nästan alla andra får bebis "gratis" medan vi som har medicinska problem av något slag och är över 40 får vända ut och in på börsen...Hoppas det löser sig Mela!

Kulan, Prednisone är som sagt bra om man har ett överaktivt immunförsvar. Isisisis som skriver här på FL fick göra många många IVF och ÄD innan det tog sig, pga detta problem. Till slut upptäcktes det förhöjda värdet (tnf-alfa någonting), ÄD-läkaren skrev ut kortison och nu har hon söta tvillingpojkar :). Läste artikel om henne i Hemmets veckotidning, förra numret. Men eg borde väl värdena testas först, i Brno verkar det skriva ut allt som finns för säkerhets skull Flört.

Har googlat på mina mediciner i morse, och kommit fram till följande: Estrofem är östrogen, så jag ska väl byta sort efter nedreglering antar jag. Pregnyl är till för att stimulera ägglossning efter nedreglering, så jag o donatorn kommer i fas. Utrogestan är progesteron, bygger slemhinnan i livmodern. Ja det var väl det hela. Gör allt de ber om, bara det blir +. Om jag så måste hoppa baklänges på ett ben till Ystad. Vi har budgeterat för 3 försök, och kliniken bjuder på det 4:e om vi inte får plus. Sen får vi ta ställning till hur vi gör, om det blir embryoadoption eller nytt ÄD=skjuta fram husköpet o leva på gröt några år till...Förvånad

• Kulan10

Hur går det för er? Jag ska göra mitt första ultraljud imorgon. Det ska bli spännande men också lite läskigt. Jag tycker det känns som min mens är nära förestående, fastän den inte ska komma än på flera veckor. Har ni också fått menssymptom av Estrofemen? 

Svar på tråden Vi som ska göra ÄD i höst!