• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Pärla
    Luella skrev 2011-10-23 20:23:15 följande:
    Xofina skrev så här för ett tag sedan:

"Vi har Elodie details åkpåse eller eskimo star åkpåse, funkar super! Man lossar liksom på banden till selen därnere..lite pill men gör man en i taget gick det bra min son är än så länge rätt liten så han har fortfarande lite kvar utav selen när han sitter i åkpåsen! "

Jag köpte också en Elodie som jag än så länge bara testat i liggdelen och det går bra. Jag provade den bara i sittdelen utan att sätta fast med remmarna, den passar men jag har ännu inte undersökt det där med remmarna.
    Tack så mycket för svaret!  Ska testa och se om det funkar för oss också, eller så får vi helt enkelt skaffa oss en original i rosa färg
  • spigg
    Pärla skrev 2011-10-23 20:11:21 följande:
    Hej alla Bugaboo älskare!

Idag har jag också blivit ägare till en Bugaboo Donkey, och det känns helt rätt!

Men jag har en fråga ang åkpåsar. Vi har en Elodie åkpåse, och undrar om man kan ha den på åsnan?
    I så fall, hur ska man sätta ihop den med remmarna?
    Eller måste jag skaffa en original Bugaboo åkpåse?

Tacksam för svar.
    Det funkar med en Elodie-påse i åsnan, de flesta påsar funkar faktiskt. Själv har jag en Brio-åkpåse i min. Jag har lite längre upp på sidan länkat till min blogg och en recension av Donkeyn, i den finns en utförlig beskrivning med bilder på hur man lossar selen på Donkeyn. Den är tyvärr lite krånglig, en av åsnan få dåliga grejer. Lägger in länken igen, du får scrolla ner lite i inlägget så ser du delen om selen: mybabababies.blogspot.com/2011/10/bugaboo-donkey.html
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • Luella
    spigg skrev 2011-10-23 20:29:44 följande:
    Det funkar med en Elodie-påse i åsnan, de flesta påsar funkar faktiskt. Själv har jag en Brio-åkpåse i min. Jag har lite längre upp på sidan länkat till min blogg och en recension av Donkeyn, i den finns en utförlig beskrivning med bilder på hur man lossar selen på Donkeyn. Den är tyvärr lite krånglig, en av åsnan få dåliga grejer. Lägger in länken igen, du får scrolla ner lite i inlägget så ser du delen om selen: mybabababies.blogspot.com/2011/10/bugaboo-don...
    Åh, toppen!
  • Pärla

Nä, jag tror ändå att jag skaffar en Bugaboo åkpåse..Vår Elodie såg så klumpig  ut i åsnan..i mina ögon i alla fall..
    Bugaboos åkpåsar har ju sin originala passform efter själva sittdelen..Så jag tror ändå att det kan se bättre ut..
    Men jag provade i alla fall efter Spiggs Instruktion!

Tack ändå för hjälpen..

• spigg
    Lindsey skrev 2011-10-23 14:05:53 följande:
    Roligt att läsa :) och dina blommiga suffletter är så sjukt snygga!
    Kul! Och tack! Jag är verkligen mer än nöjd med dem!
    Fujji skrev 2011-10-23 14:22:41 följande:
    Kul blogg!

Ska länka till dig från min! :)
    Ååå det får du så gärna göra! :)
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • emkalo

Spigg, bra recension o galet fina sufletter Ni som beställt o fått hem vagnen, kan ngn av er berätta hur mycket man måste göra o hur svårt det är att sätta ihop vagnen? Jag ska beställa en duo från USA som antingen min mamma kan ta hem (krävs att vagnen är ytterst lätt att sätta ihop) eller en kompis som åker. Men vad är det som Ska göras? Sätta på hjulen? Montera tygerna på sitsarna? Sätta på sitsarna? Montera tygerna på sufletterna? Ngt mer? O ni som köpt i USA o fraktat hem, tog ni hem vagnen omonterad i kartong? Det vore ju det bästa för vagnen. O ni som satte ihop o checkade in den på specialbagage (?) vad paketerade ni den i? Vill egentligen inte köpa bugaboos travelbag. Varken min mamma eller kompis kommer ha barn med sig. Min kompis åker dock buisnessclass o har väldigt mycket tillåten bagagevikt Tacksam för svar.

• smoolan

Det är urlätt att sätta ihop vagnen. Egentligen handlar det bara om att fälla upp chassit, sätta på hjulen och montera ligg och sittdel. Mitt problem har ju varit pumpning av däcken. Men i helgen tog vi med dem till en mack och pumpade upp dem så nu är vi på banan ska man bara våga ta "oskulden" på vagnen också och köra ut med den i det hemska höstvädret...

• emkalo
    smoolan skrev 2011-10-24 10:09:58 följande:
    Det är urlätt att sätta ihop vagnen. Egentligen handlar det bara om att fälla upp chassit, sätta på hjulen och montera ligg och sittdel. Mitt problem har ju varit pumpning av däcken. Men i helgen tog vi med dem till en mack och pumpade upp dem så nu är vi på banan ska man bara våga ta "oskulden" på vagnen också och köra ut med den i det hemska höstvädret...
    Tack! Så det största problemet är att få luft i hjulen? Men är det ngn här som de facto lyckats med detta enbart genom den medföljande pumpen? Låter som att många tar till andra verktyg! eftersom den bara ska fraktas hem (utan barn och packning i) så kanske det räcker med att man får tillräckligt med luft för att kunna rulla?
  • smoolan

Absolut. Hjulen är pumpade. Det var bara jag som fick för mig att jag ville ha i mer luft och istället lyckades tömma hela däcket...

• MrsElvisPresley
    emkalo skrev 2011-10-24 10:45:33 följande:
    Tack! Så det största problemet är att få luft i hjulen? Men är det ngn här som de facto lyckats med detta enbart genom den medföljande pumpen? Låter som att många tar till andra verktyg! eftersom den bara ska fraktas hem (utan barn och packning i) så kanske det räcker med att man får tillräckligt med luft för att kunna rulla?
    Jag lyckades pumpa med den medföljande pumpen, och jag tyckte inte alls det tog lång tid... Såklart det går säkert fortare med en sådan man har på bensinmackar, men jag är helnöjd med min egen pumpning och orkar inte dra iväg vagnen som höggravid med foglossning till macken som ligger aslångt bort... Flört
Svar på tråden Bugaboo Donkey