• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • SULLIN

Hej hej!
    Jag är riktigt sugen på en donkey men ganska osugen på priset. Funderar på om man kan importera en till ett bättre pris. Är det någon här inne som har gjort det? Varifrån i så fall?
    Tacksam för svar 

• spigg
    SULLIN skrev 2011-10-24 15:38:40 följande:
    Hej hej!
    Jag är riktigt sugen på en donkey men ganska osugen på priset. Funderar på om man kan importera en till ett bättre pris. Är det någon här inne som har gjort det? Varifrån i så fall?
    Tacksam för svar 
    Hej, om du söker på importera eller på England så kommer du få upp en massa inlägg i den här tråden som handlar om precis det. W H Watts är ett företag i just England som många här inne har beställt ifrån. Du får en duo inklusive frakt för drygt 12000 kronor därifrån.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • CherryD
    Pärla skrev 2011-10-23 22:34:09 följande:
    Nä, jag tror ändå att jag skaffar en Bugaboo åkpåse..Vår Elodie såg så klumpig  ut i åsnan..i mina ögon i alla fall..
    Bugaboos åkpåsar har ju sin originala passform efter själva sittdelen..Så jag tror ändå att det kan se bättre ut..
    Men jag provade i alla fall efter Spiggs Instruktion!

Tack ändå för hjälpen..
    Jag tyckte också att Elodiepåsen blev alldeles för klumpig så jag bytte till Bugaboos egna, cocoonen blev perfekt i liggdelen om du har en liten bebis :)
  • CherryD
    Läängtar skrev 2011-10-21 11:25:03 följande:
    Mjmc: min liggel lutar inte! Men när sittdelen är i liggläge dippar det ner vid huvudet...
    Samma här! Lite irriterande eftersom sonen ändå "bara" väger 13,5 kg och har några kg kvar till maxvikt...
    Funderar på att byta ramen sen när det är dags för sittdel till lillan så hon får hans gamla, kanske blir bättre slitage eller vad tror du? 
  • Catox9
    emkalo skrev 2011-10-24 08:57:03 följande:
    Spigg, bra recension o galet fina sufletter Ni som beställt o fått hem vagnen, kan ngn av er berätta hur mycket man måste göra o hur svårt det är att sätta ihop vagnen? Jag ska beställa en duo från USA som antingen min mamma kan ta hem (krävs att vagnen är ytterst lätt att sätta ihop) eller en kompis som åker. Men vad är det som Ska göras? Sätta på hjulen? Montera tygerna på sitsarna? Sätta på sitsarna? Montera tygerna på sufletterna? Ngt mer? O ni som köpt i USA o fraktat hem, tog ni hem vagnen omonterad i kartong? Det vore ju det bästa för vagnen. O ni som satte ihop o checkade in den på specialbagage (?) vad paketerade ni den i? Vill egentligen inte köpa bugaboos travelbag. Varken min mamma eller kompis kommer ha barn med sig. Min kompis åker dock buisnessclass o har väldigt mycket tillåten bagagevikt Tacksam för svar.

Min pappa tog hem en donkey till mig från USA. Han monterade den typ mitt i natten på hotellet, det var enligt honom inga större problem.
    Men ja hela vagnen ska monteras.
    Han fixade med påse/väska på flyget för deras (Bugaboo's) väska var såå dyr!
    Det kommer säkert gå jättebra :) Lycka till!   
  • Catox9
    emkalo skrev 2011-10-20 21:29:44 följande:
    Är det ngn av er som har eller känner till hur donkeyn får plats i en Volvo V50, ihopfälld? Det gäller främstmed en liggdel o en sittdel. Dessa tas givetvis bort innan ihopfällnibgen för att få plats med vagnen ordentligt!

Svarade tidigare men till fel namn..
    Jag har min Donkey i V50, inga problem. Dock använder jag den som mono just nu eftersom nya bebisen inte levereras förrän i början på nästa år, då kommer jag byta bil till något större men det är mest för att vi inte får plats med en Maxi Cosi Mobi och ett babyskydd i baksätet.. Eller ja det får plats men knappt något annat och ingen vuxen över typ 175 :P

I bakluckan finns plats för liggdelen men kanske inte så mycket matkassar och annan packning..
    Jag plockar alltid bort sittdelen och varukorgen innan jag fäller ihop och plockar in vagnen, vet inte ens om det funkar att ha kvar grejerna och sen fälla vagnen, inget jag har provat iallafall :)

Lycka till med vagn och bil :)         
  • SULLIN
    spigg skrev 2011-10-24 16:19:25 följande:
    Hej, om du söker på importera eller på England så kommer du få upp en massa inlägg i den här tråden som handlar om precis det. W H Watts är ett företag i just England som många här inne har beställt ifrån. Du får en duo inklusive frakt för drygt 12000 kronor därifrån.
    Tack det skall jag göra!
  • Tant Mutti

En fråga om färg: både jag och maken tycker att den knallrosa suffletten med svart bas är snyggast. Vi har en dotter och väntar ett barn till. Vet inte könet, men tycker ni att det är tjejigt med rosa? Jag tycker själv att killar kan ha rosa, men jag har inte lust att behöva bemöta andras kommentarer om vi skulle få en pojke.

har funderat på röd också, men den tyckte mannen var ännu tjejigare... 

• spigg
    Tant Mutti skrev 2011-10-24 21:35:02 följande:
    En fråga om färg: både jag och maken tycker att den knallrosa suffletten med svart bas är snyggast. Vi har en dotter och väntar ett barn till. Vet inte könet, men tycker ni att det är tjejigt med rosa? Jag tycker själv att killar kan ha rosa, men jag har inte lust att behöva bemöta andras kommentarer om vi skulle få en pojke.

har funderat på röd också, men den tyckte mannen var ännu tjejigare... 
    Ååå jag är allergisk mot uppdelningen av färger efter kön! För det första för att det är ett sånt totalt nonsens, det finns inga tjej- eller killfärger. Och för det andra för att helt ärligt, vem är det som egentligen bryr sig om färgen på vagnen? Jo, den som ska köra den! Du ska välja den färg DU vill ha, och är det rosa så är det det!

Om jag ser en vagn med rosa sufflett så tänker jag inget särskilt allt faktiskt. Rosa är inte min favoritfärg personligen, så jag skulle inte välja det. Jag älskar däremot och köper bara massa blå grejer, oavsett om det är till min son eller till min dotter. Ta det du vill ha och jag brukar vara helt för att man ska komma överens i ett förhållande men helt seriöst, du har varit gravid och du ska föda - din man kan ge sjutton i att lägga sig i ditt val av färg på barnvagnen! ;)
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • Tant Mutti
    spigg skrev 2011-10-24 21:41:19 följande:
    Ååå jag är allergisk mot uppdelningen av färger efter kön! För det första för att det är ett sånt totalt nonsens, det finns inga tjej- eller killfärger. Och för det andra för att helt ärligt, vem är det som egentligen bryr sig om färgen på vagnen? Jo, den som ska köra den! Du ska välja den färg DU vill ha, och är det rosa så är det det!

Om jag ser en vagn med rosa sufflett så tänker jag inget särskilt allt faktiskt. Rosa är inte min favoritfärg personligen, så jag skulle inte välja det. Jag älskar däremot och köper bara massa blå grejer, oavsett om det är till min son eller till min dotter. Ta det du vill ha och jag brukar vara helt för att man ska komma överens i ett förhållande men helt seriöst, du har varit gravid och du ska föda - din man kan ge sjutton i att lägga sig i ditt val av färg på barnvagnen! ;)
    Ja, visst är det tråkigt när man säger att ena eller andra könet inte kan ha en viss färg! Jag tror att jag skrev lite otydligt, för jag menade inte att min man var emot rosa till en kille. Han ser över huvud taget inga problem med det. Det var jag som undrade om röd var mer neutralt än den rosa och då sa han att "i så fall tycker jag att röd är tjejigare, faktiskt"

Det jag menar är att omgivningen kan ha åsikter om en rosa vagn till en kille – men det är ju egentligen bara att strunta i.  Även om jag inte har lust att försvara vårt val och genusdiskutera, då är det liksom lättare med en neutral färg.

Sen kommer vi ju båda köra vagnen och vi vil gärna komma överens om en färg som båda gillar. 
Svar på tråden Bugaboo Donkey