• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • spigg
    Tant Mutti skrev 2011-10-24 21:54:35 följande:
    Ja, visst är det tråkigt när man säger att ena eller andra könet inte kan ha en viss färg! Jag tror att jag skrev lite otydligt, för jag menade inte att min man var emot rosa till en kille. Han ser över huvud taget inga problem med det. Det var jag som undrade om röd var mer neutralt än den rosa och då sa han att "i så fall tycker jag att röd är tjejigare, faktiskt"

Det jag menar är att omgivningen kan ha åsikter om en rosa vagn till en kille – men det är ju egentligen bara att strunta i.  Även om jag inte har lust att försvara vårt val och genusdiskutera, då är det liksom lättare med en neutral färg.

Sen kommer vi ju båda köra vagnen och vi vil gärna komma överens om en färg som båda gillar. 
    Jag tolkade det faktiskt inte så, utan mer som att du ville ha rosa och din man någon annan färg och då tyckte jag att du kunde få välja. Och jag förstår hur du menar om att inte orka försvara sitt val, men jag tror faktiskt inte att du kommer få höra så mycket sånt.

Hoppas ni kan komma fram till en färg som passar er bägge.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • Mamma Tes

Tant Mutti: Vi hade lite samma funderingar. Har en dotter sen innan och var gravid. Jag älskar den rosa färgen men skulle inte vilja ha det, oavsett vad andra tycker eller gör, till en pojke. Inte för att jag bryr mig om jag ser ngn annan ha en rosa vagn till pojkar eller rosa kläder, tänker inget särskilt... Hur som så valde vi svart bas till båda och svart suflett till den extra sittdelen/liggdelen och rosa suflett till dotterns sittdel. Verkligen SKITSNYGG kombo! För en månad sen kom våran bebis till världen. Det blev en till tjej! Just nu körs vagnen med den rosa sufletten på liggdelen till det svarta locket och våran större tjej har den svarta sufletten med en blommig fin dyna (kolla bildtråden).

• wiesio

Tant Mutti, om ni båda två tycker rosa och svart är den snyggaste kombon så tycker jag att ni ska ta det. Jag har själv haft en hel del rosa till min son men har inte fått några kommentarer om det förutom vid något enstaka tillfälle. Och faktiskt så har folk ändå av någon anledning oftast antagit att han är en kille. Tror det där med könsbundna färger börjar suddas ut mer och mer så rosa är kanske inte ses som så supertjejigt längre.

• ews
    LillaJag89 skrev 2011-10-19 14:16:34 följande:
    Logico S passar till adaptern.. står på hemsidan :)

Jag ringde in till butiken som vi köpt vagnen ifrån och dom sa att akta graco´adaptrar tillfälligt har slutat säljas eftersomatt dom inte har kollat upp dem hundraprocentigt att dom är säkra på donkeyn. Arg man känner sig nu, jag har ju köpt akta gracos babyskydd och allt ! Undra hur lång tid de tar för dom o kolla upp om den är säker eller ej...
  • Silvera
    Tant Mutti skrev 2011-10-24 21:35:02 följande:
    En fråga om färg: både jag och maken tycker att den knallrosa suffletten med svart bas är snyggast. Vi har en dotter och väntar ett barn till. Vet inte könet, men tycker ni att det är tjejigt med rosa? Jag tycker själv att killar kan ha rosa, men jag har inte lust att behöva bemöta andras kommentarer om vi skulle få en pojke.

har funderat på röd också, men den tyckte mannen var ännu tjejigare... 
    Jag tycker att rosa verkligen är en tjejfärg.  Men jag skulle aldrig heller sätta på min son något rosa.

Men jag bryr mig definitivt inte om hur andra föräldrar gör med sina barn. Så kör på rosa om ni gillar det.

Rött är mer neutralt, och passar båda könen, enligt mig.
    Jag har köpt en extra sufflet i rött, som jag ska ha sedan när jag byter till sittdelen, för den röda färgen är verkligen snygg! 

• Silvera
    emkalo skrev 2011-10-24 08:57:03 följande:
    Spigg, bra recension o galet fina sufletter Ni som beställt o fått hem vagnen, kan ngn av er berätta hur mycket man måste göra o hur svårt det är att sätta ihop vagnen? Jag ska beställa en duo från USA som antingen min mamma kan ta hem (krävs att vagnen är ytterst lätt att sätta ihop) eller en kompis som åker. Men vad är det som Ska göras? Sätta på hjulen? Montera tygerna på sitsarna? Sätta på sitsarna? Montera tygerna på sufletterna? Ngt mer? O ni som köpt i USA o fraktat hem, tog ni hem vagnen omonterad i kartong? Det vore ju det bästa för vagnen. O ni som satte ihop o checkade in den på specialbagage (?) vad paketerade ni den i? Vill egentligen inte köpa bugaboos travelbag. Varken min mamma eller kompis kommer ha barn med sig. Min kompis åker dock buisnessclass o har väldigt mycket tillåten bagagevikt Tacksam för svar.
    Jag köpte min i USA, men den var redan ihopsatt i affären, och då fanns det ännu inte någon resväska till Donkeyn.(det fanns till Cameleon, men den skulle inte passa till Donkeyn sade försäljaren, annars hade vi köpt den också)

Så jag plastade in liggdelen och underredet på flygplatsen för kanske 30 dollar, och så checkade jag in den som mitt bagage. Den for i väg på bagagebandet. Tog upp den ur plasten och vecklade upp den när jag kom till Arlanda, och gled förbi tullen... Just pga tullen, är det inte att rekommendera att du tar hem den i originalkartongen. (om du nu inte vill betala tull och avgifter förstås...Drömmer)
    Be din mamma/vän att dessutom skicka hem kvittot till Sverige med post, så att de inte har kvittot med sig... 
    Hmmm...jag låter som värsta smugglaren, hahaha... Tungan ute
  • Silvera

En liten fråga...vår Donkey har börjat dra åt vänster något sjukt mycket, nästan så att det är svårt att styra den ibland. Min man har pumpat och kollat däckena, och de verkar vara ok. Har ni någon idé på vad det kan vara för fel? 

• emkalo
    Silvera skrev 2011-10-24 23:25:38 följande:
    Jag köpte min i USA, men den var redan ihopsatt i affären, och då fanns det ännu inte någon resväska till Donkeyn.(det fanns till Cameleon, men den skulle inte passa till Donkeyn sade försäljaren, annars hade vi köpt den också)

Så jag plastade in liggdelen och underredet på flygplatsen för kanske 30 dollar, och så checkade jag in den som mitt bagage. Den for i väg på bagagebandet. Tog upp den ur plasten och vecklade upp den när jag kom till Arlanda, och gled förbi tullen... Just pga tullen, är det inte att rekommendera att du tar hem den i originalkartongen. (om du nu inte vill betala tull och avgifter förstås...Drömmer)
    Be din mamma/vän att dessutom skicka hem kvittot till Sverige med post, så att de inte har kvittot med sig... 
    Hmmm...jag låter som värsta smugglaren, hahaha... Tungan ute
    haha, tack för tipset! Äh, alla vill väl komma billigare undan. Vill de inte att man ska köpa vagnar utomlands får de väl sluta ta så oskäligt mycket betalt (gäller alla vagnar i Sverige!). Vi kommer ju köpa en ny från affär, som levereras till hotellet. Där får min kompis sätta ihop den. tror dock inte hon hinner skicka hem kvittot tyvärr, men å andra sidan så borde ju jag få "kvittot" när jag betalar den via nätet här hemifrån. Ev kan jag låna en sån där travelbag för Cameleon (får åka tom till USA och fylld hem), som jag faktiskt har läst och hört ska passa till samtliga bugaboos vagnar?! Jag tänker nog inte köpa en sån själv, eftersom vi inte har ngr planer alls att resa närmaste året. Men om den åker hem uppackad, men i travelbag, borde det ju vara såsom du åkte, oavsett om man rullar ut den från ankomsthallen eller om den åker i bagen?!
  • emkalo
    Catox9 skrev 2011-10-24 19:45:45 följande:
    Svarade tidigare men till fel namn..
    Jag har min Donkey i V50, inga problem. Dock använder jag den som mono just nu eftersom nya bebisen inte levereras förrän i början på nästa år, då kommer jag byta bil till något större men det är mest för att vi inte får plats med en Maxi Cosi Mobi och ett babyskydd i baksätet.. Eller ja det får plats men knappt något annat och ingen vuxen över typ 175 :P

I bakluckan finns plats för liggdelen men kanske inte så mycket matkassar och annan packning..
    Jag plockar alltid bort sittdelen och varukorgen innan jag fäller ihop och plockar in vagnen, vet inte ens om det funkar att ha kvar grejerna och sen fälla vagnen, inget jag har provat iallafall :)

Lycka till med vagn och bil :)         
    Tack, jag läste sist och förstod att dte var till mig! Jag tror det får plats bra. Jag utgår från att jag kommer göra den till mono och ta av sitt- och liggdel för att sen fälla ihop och så får man stapla de andra delarna för sig.

Vi har en Britax Hiway bak, passagerarsida idag. Airbag fram, som vi måste avinstallera denna gång. Ska testa om det funkar att ha babyskydd fram och hiway bak på passagerarsida, blir kanske för trångt. I annat fall får väl den lille sitta bak han med, men jag tyckte dte var så jobbigt med första barnet eftersom hon i perioder skrek som tusan och jag blev allmän trafikfara när jag skulle försöka få i henne nappen etc.

Tror att maxi cosi mobi är lite större (eller tar lite merplats), vi testade den på Babyproffsen o de rekommenderade hiway:en till v50 eftersom den tar minst plats i. Den sitter egentligen jättebra i mitten men då får det inte plats ngn annan bilbarnstol på sidorna.

Summa summarum är att Donkeyn får plats Tack för infon!
  • emkalo
    Catox9 skrev 2011-10-24 19:37:21 följande:
    Min pappa tog hem en donkey till mig från USA. Han monterade den typ mitt i natten på hotellet, det var enligt honom inga större problem.
    Men ja hela vagnen ska monteras.
    Han fixade med påse/väska på flyget för deras (Bugaboo's) väska var såå dyr!
    Det kommer säkert gå jättebra :) Lycka till!   
    Tack för infon!
Svar på tråden Bugaboo Donkey