• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Mrs TH

Funderar på om jag/vi ska a: beställa en ny ifrån ex pramworld eller om vi ska b: köpa en beg i Sverige. Det är ju ungefär samma pengar, klart vi vill ha en ny men så viktigt är det inte.

Vi har verkligen provat alla syskon/tvillingvagnar som vi kommit åt med vändbar sits. Ingen fungerar speciellt bra alls för varesig oss eller vår dotter. Vi är inte intresserade av en framåtvänd syskonvagn/tvillingvagn eftersom vi vill ha barnen mot oss.

Det bär mig faktiskt emot att lägga så pass mkt pengar på en vagn men vi har bestämt oss för att det är värt det och imorgon tänkte jag sälja iväg en del guld som jag har sparat, det borde ge tillräckligt för åtminstone 2/3 delar av vagnen

Jag hoppas verkligen att donkeyn blir perfekt för oss

• Jose
    mrsbarry skrev 2012-03-15 12:15:07 följande:
    Beställde ni från pramworld? hur länge sen va det ni beställde? anledningen jag undrar är för man kan få hem ngn typ skatt eller så, inte tull men att företagen skickar ngt till sverige så skickar sen skatteverket ut ngn faktura eller ngt.. har ni  fått ngt sånt?
    Ja, vi fick den levererad förra eller förrförra veckan Jag har inte hört någon som fått skatt, varför skulle det vara så?
  • linaloo
    Mrs TH skrev 2012-03-15 18:36:33 följande:
    Funderar på om jag/vi ska a: beställa en ny ifrån ex pramworld eller om vi ska b: köpa en beg i Sverige. Det är ju ungefär samma pengar, klart vi vill ha en ny men så viktigt är det inte.

Vi har verkligen provat alla syskon/tvillingvagnar som vi kommit åt med vändbar sits. Ingen fungerar speciellt bra alls för varesig oss eller vår dotter. Vi är inte intresserade av en framåtvänd syskonvagn/tvillingvagn eftersom vi vill ha barnen mot oss.

Det bär mig faktiskt emot att lägga så pass mkt pengar på en vagn men vi har bestämt oss för att det är värt det och imorgon tänkte jag sälja iväg en del guld som jag har sparat, det borde ge tillräckligt för åtminstone 2/3 delar av vagnen

Jag hoppas verkligen att donkeyn blir perfekt för oss
    Eftersom det handlar om ungefär lika mycket pengar att köpa en begagnad och att köpa en ny från t.ex england, så skulle jag lätt välja att importera. Då har ni garanti, vilket ni inte har som andra ägare.
    Freja 7 april 2011 ♥
  • jean1
    jean1 skrev 2012-03-11 10:46:07 följande:
    Vi fick hem vår Donkey för ca en månad sedan och den har bara stått ihopmonterad i vardagsrummet i väntan på lillebror. Igår tog vi dock den när dottern skulle sova middag ute på balkongen då singelvagnen vi använder till henne än så länge var för smutsig för att dra igenom huset . Hur som helst, vi upptäckte då att när hon la sig i sin sittdel så dippade den bakåt. Vet ju att sitt/liggdelarna ska vara och är lite ruckbara då vi även haft en Cameleon, men de ska väl ändå inte dippa bakåt så att den inte är helt vågrät? Testade även med liggdelen på den vänstra sidan (i monoläget alltså) och även den dippar bakåt. Vi la ett vattenpass på madrassen och mkt riktigt så är den inte alls rak, ens när den är helt tom . Mäter man från botten och ner till golvet så "hänger" den ca 1½-2 cm mer baktill än framtill. Känns ju inge roligt... När vi har båda delar på så syns det även tydligt på sufletterna att de inte är helt parallella med varandra, och då sitter de exakt likadant på båda ramar, ingen är alltså monterad längre fram eller bak på ramen. Delarna dippar bara på den vänstra sidan, inte på den högra, så då känns det ju som att det beror på chassit.

Vi upptäckte även igår när den var i monoläget och dottern skulle sova, att handtaget lutade åt höger, som att chassit "hängde" om ni förstår vad jag menar. 

Har försökt fota de saker jag beskriver och tänkte maila pramworld där vi beställt vagnen men är ändå nyfiken om någon här har märkt samma saker?? Visst borde en sån här sak gå på garantin, att man tex får byta ut chassit. Blir lite less på mig själv att jag inte märkt dessa saker tidigare då vi provkört den inomhus flera gånger och man ser den ju varje dag eftersom dens tår i vardagsrummet. Nu är det drygt tre v till bf så det känns ju lite otajmat att börja krångla med detta nu....     
    Mailade Pramworld i måndags men ahr inte fått något svar än. Lite förvånad faktiskt då de var himla att snabba att svara då det gällde beställningen Förvånad. Hoppas de svarar oavsett om det är något man kan klaga på elelr ej, vore kul att höra deras åsikt. Nåväl. Det verkar ju som att de flesta upplever att den dippar bakåt och även om det stör mig att den gör det så får man kanske leva med det. Blir ju lite fundersam dock eftersom den dippar mer på en sida, den högra är ju helt rak. Nåväl. Livet är ju bara inte raka och räta linjer.... Glad.
  • C060908

Hej jag ska sälja min Donkey nu och undrar vad jag ska ta för den? Köpte den ifrån Babyproffsen i september. Det är en duo.

• Plly

Är det bara jag som tycker att kvalitén på suflett känns lite dålig? På cameleonsufletter så ser man inte overlocksömmar och sånt som syns på donkeyn...skulle gärna sett en suflett till donkeyn i fleece, tycker de är mysiga!

• Annemona

Vi funderar på en Donkey. Har dock två funderingar. Går bas- och toptyget att ta av och tvätta som på Cameleon? Kan man köpa en lös extra basklädsel?

• spigg
    Plly skrev 2012-03-17 14:24:57 följande:
    Är det bara jag som tycker att kvalitén på suflett känns lite dålig? På cameleonsufletter så ser man inte overlocksömmar och sånt som syns på donkeyn...skulle gärna sett en suflett till donkeyn i fleece, tycker de är mysiga!
    Jag tycker kvaliteten är bra faktiskt, men jag har iofs inte använt originalsuffletterna så mycket eftersom att jag har sytt egna. Du kan ju sy eller låta sy upp suffletter i fleece?
    Annemona skrev 2012-03-17 20:32:00 följande:
    Vi funderar på en Donkey. Har dock två funderingar. Går bas- och toptyget att ta av och tvätta som på Cameleon? Kan man köpa en lös extra basklädsel?
    Ja allt går att ta av och tvätta. Och ja, det tror jag nog att du kan men jag har ingen aning om hur mycket det kostar. Bugaboo brukar ju dock ha det mesta till salu som reservdelar.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • Plly
    spigg skrev 2012-03-17 22:19:03 följande:
    Jag tycker kvaliteten är bra faktiskt, men jag har iofs inte använt originalsuffletterna så mycket eftersom att jag har sytt egna. Du kan ju sy eller låta sy upp suffletter i fleece?

Ja allt går att ta av och tvätta. Och ja, det tror jag nog att du kan men jag har ingen aning om hur mycket det kostar. Bugaboo brukar ju dock ha det mesta till salu som reservdelar.

Jag ska göra det så fort jag fått tummen ur
  • jean1

Är det fler än vi som har "problem" med att det svarta runda plastlocket som sitter på sidan av chassit, i själva axeln, lossnar?

Bara på ena sidan dock och den är lätt att trycka dit igen men även om vagnen bara stå,r så vips ligger den på golvet då och då. Vill ju inte tappa den ute sedan när vi börjat använda vagnen :/.   

Är supernöjd med vagnen men det har liksom dykt upp små detaljer jag irriterar mig på.... .  

Svar på tråden Bugaboo Donkey