• MINI25

vad är märkeskläder för dig?!

När ni kallar något för "märkeskläder" vad är det ni syftar på då?
    Är det kläder som säljs på MQ eller är det sportkläder på Stadium eller är det "verkliga" märkeskläder såsom Ralph Lauren, Marc Jacobs eller Prada?

Bryr ni er överhuvudtaget om märken när ni shoppar?

• Svar på tråden vad är märkeskläder för dig?!
  • CAAL

Märkeskläder anser jag att exempelvis Adidas, Bondelid, We, J Lindeberg, Acne är.

Prada, Missoni, Gucci, men även Marina Kereklidou, Rodebjer räknar jag till designerkläder.

I min värld är det alltså skillnad på märkes- och designerkläder även om de båda kännetecknas av ett "label"

• ArnaMy

Åsa:
    Som jag skrev, ofta är det bättre kvalitet på märkeskläder. Med det menar jag inte alltid.

Håller med CAAL som säger att:
    "I min värld är det alltså skillnad på märkes- och designerkläder även om de båda kännetecknas av ett "label"

• annhan

Alla kläder är väl märkeskläder, dvs har någon form av märke/fabrikat.
    Men det jag tror att gemene man menar med märkeskläder är lite dyrare märken.

• MINI25

Happy80

jo, det är en väldigt skillnad på RL jämfört med ditt ex med Linderberg.
    Eftersom Ralph Lauren har sin sportlinje Polo Sport och Polo Ralph Lauren men även har överlinjer såsom Ralph, Purple Label och Ralph Lauren. Det är en enorm prisskillnad mellan de olika linjerna. Där sträcker sig ju tröjpriserna mellan 800 kr- x antal tusenlappar. ( Precis som Boss, de har Hugo, Hugo Boss, Boss woman och så överlinjen Baldessarini- som är bara för män.)
    Linderberg har ju egentligen bara sitt golfmärke- som de fö startade som- och sen utveckltat sitt varumärke med vanliga kläder.
    Jag skulle nog vilja få det till en skillnad mellan de märkena.

Om nån bryr sig...

• Snossan

MINI25: Jag tror minsann att du har en docktors hatt i ämnet

• Linda1976

Det är som glasögonbågar.

Dolce&Gabbana - dyrmärket
    D&G - billigare

Emprio/Giorgio Armani - likadant.

Alain Mikli bågar kan kosta 3-4000, medan en MIKLI kostar ca 1500:-

Också doktorshatt

• SVejsan

Märkeskläder/designerkläder behöver inte alls vara av bättre kvalitet än ett billigare välsydda noname-kläder.

När man betalar mer för märkeskläder är det designen och varumärket man betalar för, inte att det håller x antal gånger mer...

Varumärken är viktiga för tillverkare. Har man med reklam och produktplacering (tex lyckats få in kläderna i de rätta krestsarna) lyckats höja Imagen och statusen för sitt Varumärke är folk mer benägna att betala det högre priset. Och i och med det har man lyckats höja förtjänsten i företaget också.

I mångt och mycket så bär folk omedvetet kläder med märken för att man vill visa att man är rätt och att man platsar i vissa sociala kretsar. Att sedan säga att det enbart är för den höga kvaliten är ett självbedrägeri eller okunskap. Designen är det man betalar för.
    Jag personligen kan tänka mig att bära en välgjord rip-off (nästan-kopia) för att den är snygg likväl.

• morsgrisen

Snossan:
    Vilka märken tycker du har bra storlekar då? Jag har det precis som du besrkev ang. HM:s behåar och kläder och skulle gärna ha tips på var man kan hitta nåt snyggt!

• Cuthalion

SVejsan

Jag föredrar Armani för att jag upptäckt att de kläderna håller bra för mig samt att jag gillar de tyger och fabrikat de använder, därmed inte sagt att jag älskar alla kläder de har. De har hållt bra mycket bättre än kläder köpta från till exempel HM (tyvärr).

Det är ett faktum, inte ett försök att få en ursäkt till att skylta med märken (vilket ingen ändå ser)

• Linda1976

Självklart är dyra designer-kläder (till skillnad från "vanliga" märkeskläder typ Mexx, Levis osv) extremt välskräddade och i bra kvalle, om man jämför med HM. Hur kan man tro att det "bara" är namnet man betalar för?

• Happy80

Jag tycker inte att det generellt är bättre kvalitet på märkeskläder (med vissa untantag). Men det är väl inte bara kvalitet som räknas? Att det lagts ner mer tid och möda på designen märks oftapå utseendet.

Dessutomm förstår jag inte varför det ska vara så tabubelagt att man köper särskilda märken delvis pga den image som varumärket står för? Kläder är ett sätt att uttrycka sig, och vill du då understryka vissa egenskaper hos dig själv kan du använda varumärkenas symboler för att framhäva det. Använder du tex kläder från ett märke som lägger ner miljoner på att marknadsföra sig själva som sportiga så kommer du uppfattas ha en sportig stil osv.

Svar på tråden vad är märkeskläder för dig?!