• MINI25

vad är märkeskläder för dig?!

När ni kallar något för "märkeskläder" vad är det ni syftar på då?
    Är det kläder som säljs på MQ eller är det sportkläder på Stadium eller är det "verkliga" märkeskläder såsom Ralph Lauren, Marc Jacobs eller Prada?

Bryr ni er överhuvudtaget om märken när ni shoppar?

• Svar på tråden vad är märkeskläder för dig?!
  • Snossan

Men på stadium finns det ju en del dyra märken..sport märken.Det anser jag iallafall är märkes kläder för en ungman.

• Linda1976

Tycker att isåfall får dela upp det hela i vanliga märken och dyrmärken, för även om kanske inte Peak eller Nike eller Jus e jääättedyra, så e det ju fortfarande märken....

• Happy80

Vad syftar du på TS? Skillnaden mellan MQ-märken typ J.Lineberg och exempelvis Ralph Lauren är väl endast att det sistnämnda är ett internationellt mräke och det första ett svenskt. RL kläder är inte dyrare och anses sinte "finare" i USA än vad J.Lindeberg gör i Sverige.

• Sandreli

jag är inte märkesfixerad men har senaste tiden utvecklat förkärlek för Dorothy Perkins-kläder och Friis-väskor. Var dum nog att gå och glutta på Debenhams idag och hittade en så fin stor väska som jag naturligtvis VILL HA! Ska lägga band på mig, och önska mig i julklapp av mannen.
    F.ö köper jag det jag tycker är snyggt, och några dyrare märkeskläder blir det oftast inte på min lilla vårdlön, och det gör mig inget.

• Happy80

Som svar på sista frågan svarar jag JA. Jag köper inte enbart märkeskläder men visst bryr jag mig om märken.

• ArnaMy

Vare sig jag vill eller inte blir det märkeskläder eftersom det inte finns annat här där vi bor:)

• Andrundrun

Jag skulle aldrig köpa märkeskläder enbart för att det är ett märkesplagg! Never. Så ytlig är jag inte. På ett sätt känns det som att de som köper märkeskläder är rädda för att sticka ut.

• ArnaMy

Det är betydligt bättre kvalitet på märkeskläder än t.ex H&M och veromoda. Ofta håller de mycket bättre och kanske inte blir så dyra i längden. Jag skulle inte kalla mig själv ytlig och ingen annan heller, det är jag ganska säker på. Det sitter inte i kläderna, utan i vem som bär dem.

• Snossan

Jag älskar märkeskläder!! Känns kanon när jag kan köpa något fint både till mig och min familj.
    Handlar inte ofta kläder till mig själv så när jag gör det vill jag ha det jag tycker om. Men nu pratar jag inte om jeans för 4000 eller en halsduk för 2000 utan något mellanting.

Skulle inte sätta på mig ett HM plagg ifall någon slängde det på mig gratis och det har inget med att det inte är fint nog, utan för att jag blir arg på att jag med stor byst inte kan handla tex bh:ar för dom görs inte min storlek och det stör mig när det "ska" va folkets butik. Eller att jag måste gå på en fett avdelning BB för att handla kläder jag kommer i. Ska det va så svårt att göra alla kläder i större storlekar.

Nu jobbar jag i vården så jag behöver ju ing aarbetskläder som man kanske gör på kontor butik etc så där sparar jag in pengar och hemma är det mjukiskläder som gäller

• Åsa

ArnaMy: "Det är betydligt bättre kvalitet på märkeskläder än t.ex H&M och veromoda. "

Håller inte med rakt av även om det ofta är så. HM t ex har olika leverantörer och kan ha väldigt olika kvalitéer. Någon gång har jag för övrigt sett _identiskt_ samma plagg på HM som på NK-boutique. Och som jag skrev ovan var det dålig kvalité på flera av barnplaggen i en "bättre" butik jag var i härom sistens. Alltså inte bara icke prisvärda i relation till det högre priset utan så dåliga att jag inte skulle köpt dem till klädkedjepriser.

Sedan har vi fenomenet att iofs bra plagg inte är anpassade till den svenska marknaden, utan t ex kan ha kemtvätt även för plagg närmast kroppen och oftast är undermärkta i tvättråden, ofta nedåt 30° för vanliga bomullsplagg, något jag t ex ser som dålig kvalité och inte accepterar på varken vuxen- eller barnplagg.

Svar på tråden vad är märkeskläder för dig?!