Inlägg från: Milkina cerka |Visa alla inlägg
  • Milkina cerka

Är det rätt att adoptera sn-barn?

butterflower skrev 2011-08-08 22:10:55 följande:
    Vart är dom födda? 
    Har svenskhet verkligen så mycket att göra med var man är född?

Tar mig som exempel:  Kom hit som 2åring, växte upp med svenska föräldrar och traditioner, har bara talat svenska hemma, är kristen.

Barnens kompis är det andra exemplet: Han är född i sverige, i småland närmare bestämt, men hans föräldrar kommer ifrån samma del av världen där jag föddes, de talar inte svenska hemma, är muslimer, håller sig till sina traditioner.

Om man tar ditt resonemang då så är han "mer" svensk än jag för att han är född här?
    Nu tycker jag att du ska fundera lite.
    Leg. Snåljåp det är ren sport att hitta det jag vill ha så billigt som möjligt, det går ofta att leva på mindre än man tror
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-09 21:17:04 följande:
    Nu har jag funderat.

Ingen av er är svensk i mina ögon.

Vilket är fullständigt fel!!
    Leg. Snåljåp det är ren sport att hitta det jag vill ha så billigt som möjligt, det går ofta att leva på mindre än man tror
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-09 21:13:08 följande:
    Det är en helt annan diskusion.
    Men det är inte någon som är född i ett annat land, och har föräldrar som kommer från ett annat land. 

Man kan vara svensk medborgare utan att vara svensk. Man ska väl inte förneka någons ursprung?
    Ett barn som är adopterat från Kina blir inte svenskt bara för att det kommer hit. 
    Du förnekar ju mig att vara svensk, så hur ska du ha det?
    Jag har två länder som är mina, det ena råkar vara sverige och ja vi som adopteras hit .blir svenska till allt utom vårt DNA.
  • Milkina cerka
    Thalis skrev 2011-08-09 21:51:47 följande:
    Du har verkligen avskysvärda åsikter,en riktig vidrig människosyn!!
    Fann det för hemskt att ens kommentera, även om jag håller med dig.
    butterflower skrev 2011-08-09 21:32:27 följande:
    Inga nazi påhopp tack. 
    Gör det ont att hon har rätt?
  • Milkina cerka
    Lilla My 21 - Tack!
    Thalis skrev 2011-08-09 21:56:39 följande:
    Och det finns inget svensk DNA, barn som adopteras av svenskar i Sverige ÄR svenskar!!
    Att vara svensk är inte biologiskt betingat,har du svenska som modersmål och svenska traditioner så vad kan man vara annat än svensk?
    Anser jag med, men det går ju inte in..
    butterflower skrev 2011-08-09 21:58:18 följande:
    Varför vill du så gärna vara svensk?
    För att jag ÄR Svensk, förstår du verkligen inte?
    Thalis skrev 2011-08-09 22:02:36 följande:
    Om du har kinesiska föräldrar,traditioner och kultur så är du det!!
    Tack, då behövde inte jag skriva det.
    butterflower skrev 2011-08-09 21:59:28 följande:
    Rätt? Mina åsikter har ingenting med nazism att göra.

Att selektivt abortera små barn bara för att de inte duger är väldigt nära i mina ögon iaf!
    butterflower skrev 2011-08-09 22:06:45 följande:
    Så det är föräldrarnas ursprung det hänger på?
    Det räcker inte att jag anammar kinesernas traditioner och kultur?

Hur blir det om föräldrar från Iran adopterar ett barn från Kina och flyttar till Sverige.
    Vad blir barnet då? 

O j, pengen trillade ner nu, jag är svensk för att mina svenska föräldrar tog mig till sig och påverkade med svensk kultur och svenska traditioner.
    För mig beror det på efter vilken kultur och vilka traditionerföräldrarna för över till barnet och som barnet senare ser som sina.
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-09 23:03:27 följande:
    Det handlar inte om barn som inte "duger", det handlar om barn som är sjuka, och som antagligen aldrig skulle få ett värdigt liv. 
    I Sverige och många andra länder har duktiga läkare som kan rädda även svårt sjuka barn. Barn som natren annars sorterar bort.
    Jag tror inte på att arbeta mot naturen.

Vadå pengen trillade ner?
    Vad blir ett barn som är  fött i Kina, adopteras av iranska föräldrar och sedan flyttar til Sverige.
    Är ungen kines, iranier eller svensk?
    Och d u  skulle vara människan som ska bestämma vilket liv som är värdigt?
    Om det är så viktigt att inte gå emot naturen så borde du låta bli alla mediciner, all medicinsk behandling för egen del osv.  Men tvivlar på att du gör det.. så jag tycker du ska vara tyst då.

Jag svarade och du ville inte begripa i g e n? Citerar mig själv då så får du läsa tills du förstår.
    Milkina cerka skrev 2011-08-09 22:24:28 följande:
    För mig beror det på efter vilken kultur och vilka traditioner föräldrarna för över till barnet och som barnet senare ser som sina.
  • Milkina cerka
    Emeli skrev 2011-08-09 23:25:19 följande:
    Ja, det är klart att du är svensk. Också. Något svenskt DNA finns inte. Inte något specifikt DNA för olika "raser" heller. Raser talar vi om när det gäller hundar, katter och hästar.

Tänk på Josephine Bakers fina text. J'ai deux amours, mon pays et Paris."  På samma sätt hoppas jag att mina barn känner det:, att de älskar  hemlandet Sverige och Colombia (och en massa andra saker också, förstås).
    Skrev så för just det kommer ju från annat håll, det har varit lite svårt att förklara.. du förstår nog.
    Skulle också önska mina barn det ...  i vår familj är vi öppna om detta med hur jag kom hit och vi tittar ofta på kort på kusinerna där nere och använder högtalarfunktionen på telefonen när vi ringer, så att de kan prata och vi översätter.
    Förlåt att jag svävade iväg..
    Kort sagt, jag har två länder, två släkter som jag älskar och skulle inte vara varken hel eller jag om någon tog ifrån mig det ena, oavsett vilket av dem.
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-10 00:22:56 följande:
    Så om jag flyttar till Kina med min svenska man och vi får ett barn, då blir barnet kines.
    Förutsatt att barnet firaras kinisiska högtider.. annars är barnet ... ? 
    Vad ser familjen sig som? Vilka traditioner förmedlar föräldrarna till barnet? Vilka traditioner ser barnet som sina?

Din frågeställning har inte nödvändigtvis ett svar, det behöver inte ens vara så att det är samma under hela livet.
    Personer i liknande situationer behöver inte heller ge samma svar, för det är olika och upp till individen själv att avgöra vad h*n känner sig som.
    Detta kan ha med medborgarskap att göra men behöver inte ha det.

Detta är sista gången jag förklarar för dig men jag hoppas faktiskt att du låtsas att du inte förstår.
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-10 12:23:44 följande:
    Men när det gäller barn som adopteras till Sverige, då är det så enkelt? Dom blir svenskar.
    Jag undrar eftersom dom flesta här innen vill påstå att barn som adopterats från Kina blir svenskar så fort dom kommer till landet.  

Vad är det för fel på att vara kines? 
    Inget fel på att vara något annat än svensk, m e n  det är fel att ta ifrån barnet en tillhörighet h*n känner sig ha, oavsett vilken det är. Det var ju precis det du gjorde för mig igårkväll, förstår du inte det?
    butterflower skrev 2011-08-10 12:24:36 följande:
    Att påstå att man är svensk när man ser ut som en kines är att förneka sitt ursprung.
    Oki, men jag är inte Dorian, men vi är faktiskt många som inte ser så förfärligt annorlunda ut fast vi är adopterade.
    Du kan inte ens vara säker på att du skulle höra till de 50% som undrar var jag är född om du träffade mig IRL.. ännu mindre om du såg mina barn..
  • Milkina cerka
    VNmamma skrev 2011-08-10 13:47:22 följande:
    Att påstå att man är människa när man ser ut som ett lejon är också att förneka sitt ursprung

Allvarligt talat, jag tycker du skriver många obehagliga saker men fyrkantig tycker jag inte att du är. Därför tror jag du egentligen förstår att frågan om vad man ÄR är mer komplexe än vad du ger uttryck för.

Många svenskar med ursprung i andra länder (inte bara adopterade) upplever att de har dubbla identiteter. För de flesta är det berikande, för en del kan det periodvis vara förvirrande.
    Också för omgivningen kan det vara förvirrande, vi vill så gärna dela in människor i enkla kategorier. Men självfallet ska man respektera den enskildes uppfattning om sig själv.

Många svenskar med ursprung i andra länder (inte bara adopterade) upplever sig som svenskar och inget annat. Låt dem göra det. Varför ska omgivningen tvinga på dem en uppfattning om sig själva?! 
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?