Inlägg från: Milkina cerka |Visa alla inlägg
  • Milkina cerka

Är det rätt att adoptera sn-barn?

butterflower skrev 2011-08-11 11:53:17 följande:
    Barnet blir svensk medborgare. På vilket sätt stör det dig att barnet inte är svenskt?
    Tycker du att man ska förneka barnets ursprung?  
    Men den som förnekar någon något är ju du och ingen annan!
    ..du simmar från stranden jag till stranden du i havet vi ♥ B. Ranelid
  • Milkina cerka
    Lilla My21 skrev 2011-08-11 17:00:37 följande:
    Jag fick indentitetskris av denna tråden, jag trodde jag fick räkna mig som svensk men tydligen icke pga mina 4 månader i Indien, och här sitter jag i mina blåjeans samt träskor medan sambon lagar till en helig ko på spisen...vart ska jag göra av mig? Jag menar jag måste ju vara så FEL... =)
    Du är inte ensam om den krisen, jag gjorde förut något så osvenskt som soppa och pannkakor på en torsdag för att mätta familjen.. nääe jag har i n g a  svenska traditioner eller rötter..
  • Milkina cerka
    Plutteli skrev 2011-08-11 19:51:14 följande:
    Jag spelar nyckelharpa och var tidigare med i ett spelmannalag, jag har även spelat blockflöjr och folkmusik på tvärflöjt samt kan dansa folkdans, mina favoriträtter är pölsa, fiskbullar, blodpudding, tunga och lutfisk och den bästa musik jag vet föruom folkmusik är rock och favoritgrupperna är alla svenska...men nääädå jag är absolut inte svensk, att jag ens tänkt tanken... Drömmer
    Vad härligt det låter, vi har folkdansen och den mesta maten gemensam(den jag prövat av dem iaf) ..kommer inte sluta se mig själv som den jag är för att någon annan säger att jag borde..

VNmamma - Ledsen, men jag tror inte det hjälper, tack ändå.
  • Milkina cerka
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-11 20:32:20 följande:
    Var det ärtsoppa? För om inte så var det fel, och du har just bevisat att du inte är en RIKTIG svensk! :P
    Neeeej, då ä r jag inte svensk ändååå, mannen åt ärtsoppa, vi andra vanlig köttsoppa.. betyder det att barnen inte heller är svenskar *orolig* ..
    Plutteli skrev 2011-08-11 20:34:10 följande:
    Inte jag heller, denna tråd är liksom inte första gången folk gapar om att man inte är svensk om man är adopterad. Fast..jag blir nog mer sur när det skall hävdas att mina barn inte heller är svenskar måste jag säga.
    För att vara allvarlig, ja jag är också rädd för att barnen ska ses som något annat än svenska, men om man ska vara petig så är det den minsta delen i deras ursprung(min man har heller inte helsvenska rötter, han har tyskt påbrå med).
  • Milkina cerka
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-12 22:02:27 följande:
    Klart att de inte är, du är ju deras mamma, och du är jugge! :P

Det där beror alltid på vilka man hänger med. Mina kusiner som är halvsvenska ses som svenska av de flesta i sin omgivning. Samma med mig. Långtifrån alla fattar att jag är invandrare. Jag ser inte så "blattig" ut, jag talar perfekt svenska, jag är välanpassad... Så frågan är väl hur de ser ut (tyvärr), och hur framtiden ser ut. Om vi lyckas vända trenden och få ett mer tolerant Sverige kommer nog få reflektera över detta. Om SD får större framgångar, så lär de tyvärr bli desto mer ifrågasatta.  
    Min stora är mörk som jag, bruna ögon, medan de två yngre ser svenskare ut, men de är inte blonda som pappa utan mer mittemellan men naturligtvis har även de fått bruna ögon. Men språket är det ju inget fel på alls, snarare tvärt om o. jag tvivlar inte öht på att de alla tre kommer bli medborgare som bidrar till samhället..
    Usch, SD har jag oroat mig för sedan ett bra tag innan valet, om tongångarna här på forumet speglar samhället i stort kommer framtiden se allt annat än ljus ut är jag rädd.
  • Milkina cerka
    coloredsnow skrev 2011-08-13 16:01:57 följande:
    Knasig den här tråden blir i förhållande till de som finns om Afrika just nu och människors vilja att ge bistånd.
    Om man inte skänker en tia till Afrika är man en sål jäkel men när det handlar om barn som ges möjligheten att få en framtid öht parasiterar dem på skattebetalarna.
    Jag får inte ihop det riktigt att ena gången är det bra att hjälpa andra men inte andra. Det verkar som att PK är att hjälpa andra på något annat ställe där det inte syns bara det inte är hemma på bakgården.
    Något cynisk kanske.. men " det är bättre att hjälpa dem på plats än att ta hit dem "..  det är väl så tongångarna brukar gå hos SD-are o. liknande..
    Att flyga måste vara som att se världen med Gud's ögon ♥Karen Blixen
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-13 17:23:34 följande:
    Det ÄR bättre att hjälpa på plats. Framför allt är det bättre att lära dem att klara sig skälva.
    Det kallas långsiktig lösning.

Adoption är ingen långsiktig lösning. Det löser dessutom bara situationen för ett barn.

Det hade varit bättre att lägga pengar på att föreläsa och utbilda om preventivmedel och abort.
    Även om alla barnlösa här gärna vill att det fortsätter födas barn i fattiga länder som mammorna inte kan ha kvar. Hur skulle dom annanrs få sina efterlängtade barn?

Den enes död den andres bröd. 
    Jo jag har förstått att du önskar att min o. andra adoptivbarns mödrar gjort abort hellre än att vi kommit hit.
    Några fler "sanningar"?
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-14 11:19:35 följande:
    Man ärver inte sitt ursprung från adoptivföräldrar. 
    Adopterade barn har en riktig mamma och pappa också, som du kanske vet? 
    Lär dig att det heter B i o l o g i s k a föräldrar tack, min pappa är min pappa och ingen annan(mamma var det länge sedan jag hade någon).
    Plutteli skrev 2011-08-14 11:23:44 följande:
    Det är inte var man föds eller vem man föds av som är det avgörande, det är vilket land man bor i och vilken kultur man anammat som avgör.
    Precis.
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-14 13:24:53 följande:
    Du får kalla det vad du vill.
    För mig är mamma lika med biologisk, sedan finns det adoptivmammor.
    Tänk vad jobbigt det skulle bli att diskutera på FL om man var tvungen att skriva biologisk mamma hela tiden.

D u behöver lära dig att på adoptionsforumet skriver vi så o. det var där tråden startades även om den flyttades sedan. Men du gillar ju att såra så du fortsätter väl o. tar inte till dig..
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-14 19:53:16 följande:
    DU kanske ser dig själv som svensk. Men folk som du möter på gatan gör det inte. 
    .. vad det gäller mig så är det ungefär 50/50, hade mina föräldrar flyttat till en ny stad och inget sagt om att jag var adopterad(ja jag har lekt med tanken många ggr) så hade de flesta köpt att jag är pappas dotter, j a  så lika är vi, mörka o. lockiga.. foton på pappa som ung påminner om min foton på biobror..
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-14 22:09:26 följande:
    Du tar det här för personligt. Det blir svårt att diskutera då.

H u r tror du att n å g o n  av oss kan ta det annorlunda?!?
  • Milkina cerka

Blev väldigt lungt här helt plötsligt..undrar vad det kan bero på Drömmer..

• Milkina cerka
    Plutteli skrev 2011-08-16 19:35:08 följande:
    Mmm, nästan lite synd på sätt och vis.. Fast det sparar ju blodtrycket iaf ;)
    d e t  gör det ju..
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?