Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Är det rätt att adoptera sn-barn?

anne h skrev 2011-08-11 18:26:03 följande:
    *hrm* lät ju lite underligt.. skulle va ungefär följande:

"deras ena förälder är född här men av föräldrar födda utomlands".. eller blev det bara ännu krångligare nu??? 

Börjar kännas som här hemma i vår lilla by.. här är man inte bybo om man inte har släkt som bott här i 4-5 generationer bakåt minst. Dumma jag vägrar inse det och anser mig vara en "äkta" bybo efter mina 25 år här!

Vaddå "bybo", alla är ju goda svenskar i det mysiga svenska kollektivet, inte kan väl byborna ha något emot folk som flyttar in som nya, så länge de är svenskar??? Obestämd  
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Lilla My21 skrev 2011-08-11 18:31:28 följande:
    Känner igen det där, kommer från en liten håla i Dalsland, där måste man ha bott ett visst antal generationer, vara släkt med i stort sett hela samhället, ha föräldrar som engagerar sig i idrottsföreningen, spela bingolotto samt gå till folkets park på sommaren, annars är man "utböling"

Men nejje, det är ju bara för att du är blatte! Svenskar är alltid välkomna över hela Sverige, det har SD sagt!!!
  • Dorian Ertymexx
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 19:08:14 följande:
    Du är inte ensam om den krisen, jag gjorde förut något så osvenskt som soppa och pannkakor på en torsdag för att mätta familjen.. nääe jag har i n g a  svenska traditioner eller rötter..

Var det ärtsoppa? För om inte så var det fel, och du har just bevisat att du inte är en RIKTIG svensk! :P
  • Dorian Ertymexx
    VNmamma skrev 2011-08-11 19:59:24 följande:
    Butterflower,

om jag föds i Göteborg men sedan flyttar till Stockholm och lever resten av mitt liv där då ska jag, med din logik kallas göteborgare. Eller hur?

JA!!! Vi stockholmare gillar inte när restsvenskar tror att man blir en äkta 08-a bara för att man hängt här en stund!!!
  • Dorian Ertymexx
    anne h skrev 2011-08-11 20:58:16 följande:
    Totalt OT nu.. men gissa om jag gillar din text där i sidfoten...

"Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum." 

Tack. Gissa om den retar gallfeber på folk som älskar att slänga med den idiotfrasen. ;D
  • Dorian Ertymexx
    Milkina cerka skrev 2011-08-12 10:49:40 följande:
    Neeeej, då ä r jag inte svensk ändååå, mannen åt ärtsoppa, vi andra vanlig köttsoppa.. betyder det att barnen inte heller är svenskar *orolig* ..
    Plutteli skrev 2011-08-11 20:34:10 följande:
    Inte jag heller, denna tråd är liksom inte första gången folk gapar om att man inte är svensk om man är adopterad. Fast..jag blir nog mer sur när det skall hävdas att mina barn inte heller är svenskar måste jag säga.
    För att vara allvarlig, ja jag är också rädd för att barnen ska ses som något annat än svenska, men om man ska vara petig så är det den minsta delen i deras ursprung(min man har heller inte helsvenska rötter, han har tyskt påbrå med).

Klart att de inte är, du är ju deras mamma, och du är jugge! :P

Det där beror alltid på vilka man hänger med. Mina kusiner som är halvsvenska ses som svenska av de flesta i sin omgivning. Samma med mig. Långtifrån alla fattar att jag är invandrare. Jag ser inte så "blattig" ut, jag talar perfekt svenska, jag är välanpassad... Så frågan är väl hur de ser ut (tyvärr), och hur framtiden ser ut. Om vi lyckas vända trenden och få ett mer tolerant Sverige kommer nog få reflektera över detta. Om SD får större framgångar, så lär de tyvärr bli desto mer ifrågasatta.  
  • Dorian Ertymexx
    MammaG skrev 2011-08-13 02:26:04 följande:
    Finns inget som heter "inkaindianskt" (eller inka indianer) Inka var en samhällsklass. Sedan tyckte jag du skrev att du var svensk sedan måååååååååååååååånga generationer. Göteborgare, minsann (drygaste folkgruppen i Sverige)

Värst vad han får sota för sina missade citationstecken. Den texten är min, han har citerat mig i ett försök att misskreditera mig apropå ursprung/nationalitet. Jag menar att nationalitet är rätt lamt, och då citerade han min presentation, där jag räknar upp mitt ursprung.

Och du har helt rätt, inka var en klass. Folken som var centrala i inkariket var quechua och aymara, men hur många känner igen det? :P  
  • Dorian Ertymexx
    Milkina cerka skrev 2011-08-13 02:38:54 följande:
    Min stora är mörk som jag, bruna ögon, medan de två yngre ser svenskare ut, men de är inte blonda som pappa utan mer mittemellan men naturligtvis har även de fått bruna ögon. Men språket är det ju inget fel på alls, snarare tvärt om o. jag tvivlar inte öht på att de alla tre kommer bli medborgare som bidrar till samhället..
    Usch, SD har jag oroat mig för sedan ett bra tag innan valet, om tongångarna här på forumet speglar samhället i stort kommer framtiden se allt annat än ljus ut är jag rädd.

Jag förstår din oro, och jag delar den. Men jag försöker vara optimist. Om vi bara vägrar låta oss tystas, vägrar låta dem dominera samhällsdebatten, så är oddsen större för en ljusare framtid. Men det är inte bara SD som är problemet, rådande politiskt klimat skapar oro, rädsla och bristande framtidstro, vilket leder många till hat och nationalism. Eller som den där lilla gröna i Star Wars uttryckte det - "fear leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering!" Det är vid rädslan, roten, man måste försöka stoppa det hela.
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-13 13:59:15 följande:
    Du och jag ser nog olika på det här med FL. För mig är det bara ett roligt tidsfördriv. 
    Jag lovar dig att jag struntar i vad du tror eller tycker om mig.

X är Svensk. Jag förstår vart du vill komma, men det är inte riktigt samma sak.  

Det är exakt samma sak. Det är bara du (och SD) som tycker att det är skillnad.
  • Dorian Ertymexx

Egentligen tycker jag att den relevanta frågan är om det är rätt att adoptera fullt friska barn.

Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?