• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • anne h
    anne h skrev 2011-08-11 18:22:45 följande:
    (funderar på att exportera mina barn också.. de är ju faktiskt bara "halv-svenskar", deras ena föälder är född här men föräldrarna är inte från svea rike... usch så hemskt, va.. att inte  ens ha helsvenska barn... tur de iaf är blonda och blåögda alla, OM jag inte har råd att skicka bort dem.. En insamling kanske?? )
    *hrm* lät ju lite underligt.. skulle va ungefär följande:

"deras ena förälder är född här men av föräldrar födda utomlands".. eller blev det bara ännu krångligare nu??? 

Börjar kännas som här hemma i vår lilla by.. här är man inte bybo om man inte har släkt som bott här i 4-5 generationer bakåt minst. Dumma jag vägrar inse det och anser mig vara en "äkta" bybo efter mina 25 år här!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Thalis
    anne h skrev 2011-08-11 16:56:34 följande:
    Ingen utom den som buttblomman säger är svensk...?
    Hahahahaha så du uppfattade min felskrivning?
    Förresten skrev du det på svengelska eller bara svenska?
    Mamma till A, A, A och V.
  • Litet My
    anne h skrev 2011-08-11 18:26:03 följande:
    *hrm* lät ju lite underligt.. skulle va ungefär följande:

"deras ena förälder är född här men av föräldrar födda utomlands".. eller blev det bara ännu krångligare nu??? 

Börjar kännas som här hemma i vår lilla by.. här är man inte bybo om man inte har släkt som bott här i 4-5 generationer bakåt minst. Dumma jag vägrar inse det och anser mig vara en "äkta" bybo efter mina 25 år här!
    Känner igen det där, kommer från en liten håla i Dalsland, där måste man ha bott ett visst antal generationer, vara släkt med i stort sett hela samhället, ha föräldrar som engagerar sig i idrottsföreningen, spela bingolotto samt gå till folkets park på sommaren, annars är man "utböling"
  • Thalis
    anne h skrev 2011-08-11 18:22:45 följande:
    (funderar på att exportera mina barn också.. de är ju faktiskt bara "halv-svenskar", deras ena föälder är född här men föräldrarna är inte från svea rike... usch så hemskt, va.. att inte  ens ha helsvenska barn... tur de iaf är blonda och blåögda alla, OM jag inte har råd att skicka bort dem.. En insamling kanske?? )
    Shit också!!
    Mina är bara 50% svenskar..... kommer de att skickas till ickesvenskar-lägret?
    De är ju i alla fall 50 % så det borde väl räknas lite.... eller vänta nu ena är ju född i colombia hur blir det med henne ?
    Min yngsta son är inte blond utan rödhårig....kommer han att skickas till skottland?
    Nu blev allt väldigt jobbigt!!!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-11 10:56:58 följande:
    Nej.
    Jag menar att vi identifierar oss med både ursprung och religion.
    Men att vi kanske skulle sluta med det och bara säga människa?

Då slipper någon skämmas, för det verkar ni ju göra. Skämmas över erat ursprung och över vilken "ras" ni tillhör.

Men du skrev inte religioner. Du skrev RASER. Faktum är att det inte finns några olika människoraser. Raser brukar vi tala om när vi pratar om hundar, hästar m.fl. djurarter.
  • Milkina cerka
    Lilla My21 skrev 2011-08-11 17:00:37 följande:
    Jag fick indentitetskris av denna tråden, jag trodde jag fick räkna mig som svensk men tydligen icke pga mina 4 månader i Indien, och här sitter jag i mina blåjeans samt träskor medan sambon lagar till en helig ko på spisen...vart ska jag göra av mig? Jag menar jag måste ju vara så FEL... =)
    Du är inte ensam om den krisen, jag gjorde förut något så osvenskt som soppa och pannkakor på en torsdag för att mätta familjen.. nääe jag har i n g a  svenska traditioner eller rötter..
    ..du simmar från stranden jag till stranden du i havet vi ♥ B. Ranelid
  • Plutteli
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 19:08:14 följande:
    Du är inte ensam om den krisen, jag gjorde förut något så osvenskt som soppa och pannkakor på en torsdag för att mätta familjen.. nääe jag har i n g a  svenska traditioner eller rötter..
    Jag spelar nyckelharpa och var tidigare med i ett spelmannalag, jag har även spelat blockflöjr och folkmusik på tvärflöjt samt kan dansa folkdans, mina favoriträtter är pölsa, fiskbullar, blodpudding, tunga och lutfisk och den bästa musik jag vet föruom folkmusik är rock och favoritgrupperna är alla svenska...men nääädå jag är absolut inte svensk, att jag ens tänkt tanken... Drömmer
  • VNmamma
    Butterflower skrev (hämtat från tre olika inlägg):

"Jag tvingar inte på någon annan en uppfattning. Men i mina ögon är man inte svensk om man har två kinesiska föräldrar"

Jo, det är precis det du gör när du hävdar:

"Men du är inte svensk" (om Spomenka som är adopterad från Jugoslavien)

Du skriver vad Spomenka ÄR, inte vad du TYCKER att hon är. Det är att tvinga på andra sin uppfattning!

Sedan skriver du:

"Och jag förstår inte varför det är så noga att kallas svensk när man inte är det"

Det måste du väl förstå? Om man ser sig som svensk vill man väl få respekt för det?
    Lek med tanken att du flyttar till Tyskland. Efter många år i landet betraktas du av många som en tysk, du kallas tysk. Men du fortsätter att kalla dig/se dig som svensk. Skulle du inte ogilla om folk sa "nej, du är inte svensk. Varför är det så noga att kalla dig svensk när du inte är det?" 
  • VNmamma

Butterflower,

om jag föds i Göteborg men sedan flyttar till Stockholm och lever resten av mitt liv där då ska jag, med din logik kallas göteborgare. Eller hur?

• Litet My
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 19:08:14 följande:
    Lite lustigt, för det var samma middagstips som jag gav sambon förut, han var dock inte nöjd så nu blev det grillad "helig ko" istället.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?