• Anonym (förlovning)

Förlovningsringar

Hur mycket kostade era förlovningsringar? Var köpte ni dem?
    Var kan man köpa fina, men ändå inte URDYRA förlovningsringar?  

• Svar på tråden Förlovningsringar
  • Anonym (oOo)
    Baby Girl skrev 2011-08-05 08:59:36 följande:
    Vilken tur jag hittade den här tråden. Hoppas att det blir förlovning inom kort för oss med. Är också på jakt efter guld förlovningsringar. Jag kikade på guldfynd.se , det verkar som de har 25-70% rabatt på hela sortimentet just nu. Men en sak som jag inte förstår på deras sida som jag hoppas någon kan hjälpa mig reda ut. När jag klickar på en ring kommer det upp en sida som visar hur ringen ser ut och det står "Ringar, Guld, Förlovning" och sedan ett pris (1798 . Gäller detta priset för bägge ringarna då eftersom det står ringar? Låter väldigt billigt. Jag kan länka här:

www.guldfynd.se/page.jsp&articleN o=1350834&articleNo=&priceRange=&articlesPerStep=8 &search=Visa+resultat+%3E%3E%3E&step=5&productType =1&&attributeType_4=471&attributeType_2=&attribute Type_1=

Grattis ts till både bebisen och förlovningen!
    Nej det är för en ring. Gukdfynd brukar oftast ha ena ringen för halva priset-erbjudande.
  • Baby Girl
    Anonym (oOo) skrev 2011-08-05 09:24:56 följande:
    Nej det är för en ring. Gukdfynd brukar oftast ha ena ringen för halva priset-erbjudande.
    Ok tack, jag tänkte allt det. Ja, jag får hålla utkik efter bra erbjudande Glad
    ღ It is not about length of life, but depth of life ღ
  • Anonym (förlovning)
    Jensan 76 skrev 2011-08-04 22:36:02 följande:
    Jag ville med förlova mig på den dagen då sonen tittade ut. Men - jag kommer nog inte bli förlovad, annars hade jag gärna det. Jag hade inte kunnat tänka mig ett bättre tillfälle än efteråt när jag hade duschat o tagit på mig mysisar. När smörgås brickan kommer in med cider i champagne glas o med det lilla underverket breve oss. Känslan jag har haft just då med alla mina förlossningar slår allt! Perfekt hade det varit!! Datumet kan man ju gravera in efteråt. Lycka till
    Det är självklart det som är tanken.. Inte när man ligger och krystar, utan mer efteråt när man får "brickan"
  • Anonym
    Vilken tur jag hittade den här tråden. Hoppas att det blir förlovning inom kort för oss med. Är också på jakt efter guld förlovningsringar. Jag kikade på guldfynd.se , det verkar som de har 25-70% rabatt på hela sortimentet just nu. Men en sak som jag inte förstår på deras sida som jag hoppas någon kan hjälpa mig reda ut. När jag klickar på en ring kommer det upp en sida som visar hur ringen ser ut och det står "Ringar, Guld, Förlovning" och sedan ett pris (1798 . Gäller detta priset för bägge ringarna då eftersom det står ringar? Låter väldigt billigt. Jag kan länka här:

www.guldfynd.se/page.jsp&articleN o=1350834&articleNo=&priceRange=&articlesPerStep=8 &search=Visa+resultat+%3E%3E%3E&step=5&productType =1&&attributeType_4=471&attributeType_2=&attribute Type_1=

Priset som står gäller en ring...
  • Anonym (oOo)

Jag tycker man ska förlova när man vill, det spelar ingen roll så länge ni känner att det är rätt! Tänk på att välja en ring som passar till en eventuell vigselring senare. Och personligen så tycker jag man ska lägga någon tusenlapp extra istället för att ta de billiga tunna (om det nu inte är det man verkligen vill ha) för en stabil ring håller bättre, speciellt så blir den inte oval bara för att man bar in matkassarna.

1) Pris. Ringar idag kan variera rätt så kraftigt i pris så kolla runt först. Schalins ringar finns lite överallt bl.a. på Guldfynd och Albrekts Guld och de (schalins) har bra ringar. Det är ingen idé att fråga folk vad de har gett för ringarna för ens 2-3 år sedan då guldpriset har stigit rätt rejält och lär göra det nu också pga alla budgetkriser (t.ex. USA) som pågår nu.

2) Storlek. Ja, det är svårt att välja ut rätt storlek som gravid. Ska ni ha släta ringar så kostar det inte jättemycket att förstora eller förminska dem så länge det inte handlar om mer än en storlek eller om ringen är väldigt tunn. Att förminska är ofta billigare än att förstora. Gravyren klarar sig. Blandade rödguld/vitguldsringar är svårare i vissa fall men ofta vid en förstoring så kan de lägga in en liten pyttebit enbart rödguld. Samma sak med stenar, vissa ringar med stenar är svårare att storleksändra. Någon gång under livstiden så kommer man bli tvungen att ändra storlek då knogarna ofta blir större med åren.
    Min egen ring skaffade jag genom en guldsmed och bytte guld jag hade mot en ny ring. Min sambos köpte vi från England och den låg på 11000kr. Dyrt grampris på den men min var ju billig så :)

3) Material: Rödguld. Klassiker. Guld är inga problem att storleksändra och ringarna klarar sig bra även om man alltid ska ta av ringen när man t.ex. bär tunga saker, håller på med trädgårdsarbete etc. Repor blir det på ALLA ringar och rätt snabbt.
    Vitguld: Går ibland att få med och utan rhodinering. Det är en ytbehandling som ger den där riktigt vita färgen då vitguld ofta skiftar lite åt gult. Rhodineringen slits bort och behöver göras om med jämna mellanrum. Här hade jag personligen faktiskt lagt lite extra och satsat på platina istället för att slippa den biten. Dock finns inte platina i samma utsträckning i Sverige som vitguld så man får ju se vad man hittar och vad plånboken tillåter. Anledningen till att vitguld håller sämre idag än förr är att vissa metaller har förbjudits i blandningen.
    Titan: Går att få matt eller blankslipat. Personligen ingen favorit då det är ett mycket hårt material och måste ofta skickas tillbaka till fabrikören för storleksändring. Detta kanske kommer ändras framöver, vad vet jag :)
    Silver: Som någon annan skrev, silver slits snabbare vilket även betyder mer repor etc.

Ledsen att det blev så långt.

• Mimmi2424

Hej! Jag jobbar på Guldfynd och såhär är läget:
    Priset gäller för en ring som någon sagt ovan. Två ringar kostar då 1798kr x 2.
    Just nu är rean på förlovningsringar 25%(guld) i alla butiker.
    Den 16e är rean slut och det erbjudandet som gäller då är 50% för den billigaste ringen.
    Guldfynd har precis gjort om sitt prissystem så om man vill ha likadana ringar så kostar de alltid lika mycket, oavsett storlek. Det blir alltså samma pris med 25% rea på båda som 50% på en ring om man köper två ringar för samma pris. Då spelar det ingen roll för dig om du väntar tills rean är slut eller inte så länge ni köper två ringar som kostar lika mycket.
  • SnorkFröken01

Två tips, för det första finns det massor av guldbutiker som säljer begagnade smycken. (i alla fall i sthlm). Men ett annat tips är att om du hittar en fantastisk ring du vill ha, varför inte köpa en s.k place holder, dvs en ring som ni har tills ni har råd med den "rätta" ringen.
    Min förlovningsring var galet dyr (26 000) Däremot hade vi inte hittat drömringarna inför vigseln så jag köpte 200-kronors bling på typ Ur&Penn eller liknande. Åtta månader senare hittade vi rätt ringar och bytte!

• Mellanmjölkens land

Våra förlovningsringar kostade 1100 för paret för 7 år sen. Vi var studenter med begränsad budget men jag älskar verkligen min ring och skulle aldrig byta. Vill inte ha nån blingig ring utan våra enkla ringar är helt perfekta.

• Anonym

Vi köpte släta guldringar på Hallbergs och det för att vi ville att de skulle passa med vigselringen och den visste jag inte hur jag ville ha, idag har jag en jättefin vigselring som förlovningsringen passar till, så jag har båda ringarna på mig. Vi köpte inte dyra ringar alls då, vi valde att lägga mer pengar på vigselringar.

• Annabanana18

Hej jag o min fästman betalde ca 3500 för båda! På smycka! Tycker ändå inte det är så farligt jag har några stenar på min med! Det är ju ändå för kärlekens skull! Finns inget bättre än att få äran att få bära en ring nån gett för att han älskar dig !

• miaik

Har bara läst TS och tänkte tipsa om hur vi gjorde.
    Vi hade en del "skrotguld" hemma, två ringar som vi inte använde, udda örhängen och lite sånt.
    Det lämnade vi in till en guldsmed som gjorde riktigt snygga, breda ringar till oss.
    Vi betalade 840 kr för arbetet, så 420 kr/ring och då är de handgjorda för oss och precis som
    vi ville ha dem.

• SnorkFröken01
    Mellanmjölkens land skrev 2011-08-05 16:22:53 följande:
    Våra förlovningsringar kostade 1100 för paret för 7 år sen. Vi var studenter med begränsad budget men jag älskar verkligen min ring och skulle aldrig byta. Vill inte ha nån blingig ring utan våra enkla ringar är helt perfekta.
    Jag tror också att man uppskattar ringar av helt andra orsaker än man först tror.
    Om man köpte sina ringar som studenter kommer man liksom alltid att älska dom för att man minns hur det var då, när man började sitt liv tillsammans och inte hade en massa pengar att lägga på ringar.
  • ems87

Vi köpte våra i söndags, och de kostade 3098 på guldfynd och är i rött guld. Gravyr kostade 198. Sen var det 25% rabatt.

Men vi tittade på några som var ännu billigare först, men jag tyckte de var väldigt tunna. Hon i butiken sa också att de riktigt tunna må vara billigare, men man får vara beredd på att byta in dem efter några år då de är väldigt sköra om man tex bär tunga kassar. Bara så du vet.

Jag älskar våra ringar och längtar till vår dag Solig

• Starsky

Tror våra kostade 6000:- inklusive gravyr. På Guldfynd. Vigselringarna köpte vi på Kaplans Safir i Sthlm. Kan verkligen rekommendera deras butik!

• Anonym (förlovning)

Tack för alla fina tips! Hjärta

Svar på tråden Förlovningsringar