• Adelaide84

Skadeglad - Ta Dig I Röven!

Tänk att du ser någon fastna och riva sönder sin tröja. Tappar det sista ägget mitt i bakningen. Ramlar lite lustigt och slår sig. Välter ut kaffe i knät. Visst är det roligt? Jätteroligt! Om du är en skadeglad människa som behöver se en annan människas olycka för att känna glädje.

Jag försöker att lära min dotter att inte skratta åt andra olycka. Att hon skall sträcka fram en hjälpande hand. Tycka synd. Stötta. "-Man skrattar inte när kompisen slår sig." Jag har under denna tid, när jag uppfostrar mitt barn, upptäckt att det finns så otroligt många skadeglada människor. Jag verkligen avskyr skadeglädje. Jag tycker det är ett sjukt beteende att skratta rakt upp i ansiktet åt andras olycka i vardagen. Det är ouppfostrat hos barn och pinsamt hos vuxna. Jag skäms verkligen för er. Att skadeglädje är den enda sanna glädjen är en bluff. Ett uttryck som ett fyllo kom på när han slog sin fru.

Det enda vettiga som jag har läst om skadeglädje i vardagen (ja, man får vara skadeglad om fuskare åker dit osv. Jag pratar om vardagens skadeglädje där vi skrattar åt varandra.) är att de är de avundsjuka som känner skadegläjde. Avudsjukan gör Ont - Skadeglädjen lindrar.

Alla Skadeglada Kan Ta Sig I Röven.
  • Svar på tråden Skadeglad - Ta Dig I Röven!
  • giftfri

Tar mig gärna i röven, å kan absolut se humorn i andras olycka utan att för den skull inte samtidigt se eländet i det., å jag hoppas verkligen de flesta klarar att se båda sidorna på ett mynt...

Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Neblina

Håller med giftri,  visst kan man skratta när det ser komiskt ut men för den skullen kan man ju även känna sympati. Sedan garvar man ju inte när någon slår halvt ihjäl sig men är det mindre saker då kan det vara komiskt faktiskt.

Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • varfördåför

Jag klarar inet häller av skadeglädje och ser inget roligt i program som big brother där man skall gotta sig andra människors misär. Jag har dock fått lära mig att det är jag som har fel, att jag har för stort rättspatos(?!) och att det är sunt att som giftfri kunna se båda sidor av myntet.

Själv mår jag både psykiskt och fysikt illa då vi förväntas skratta och njuta av att andra görbortsig eller skadar sig. Slapstick humor är vidrig.

nepp... kan inte stava... sorry!
  • giftfri

Minns grannfrun som på vintern varit å handlat på Bolaget, när hon går ut så halkar hon på en isfläck å slår sig rejält å blir liggande ute i gatan, fram till henne rusar en A-lagare å frågar:  Hur gick det? Höll dom?

Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Adelaide84

det är sjukt svårt att lära ett barn att inte skratta åt andras olycka i  ett samhälle som accepterar det beteendet och det gör sjukt ont att bli utsatt för det själv.

Jag tycker verkligen att skadaglada skall ta sig i röven!

• Vroooooom

Äsch, man behöver ju inte vara skadeglad för att tycka vissa situationer är lite roliga. Jag skrattar även gott åt mig själv när jag gör extremt klantiga saker, vilket händer hyfsat ofta.
    Men samtidigt får man ju känna av situationen lite också, om den som gör det klantiga inte själv ser det roliga i det så är det ju inte så snällt att skratta högt.

A room without books is like a body without a soul
  • neecha

Om din dotter skrattar betyder inte det att hon gottar sig! Det är hennes sätt att hantera det som är ovanligt/jobbigt i hennes ögon. Samtidigt känner hon nog att hon lättar upp situationen genom att skratta.

• giftfri

Skratt å humor är en helt underbar å verkningsfull medicin i många fall, inte minst när det är som mest nattsvart..

• Adelaide84

Dottern skrattar inte, hon är klokare än så, men hon blir förvirrad när hon ser att andra gör det. Vuxna människor som skrattar åt när saker förstörs eller vänner slår sig.

Tänk om vi skulle skratta åt barnen när de skadar sig?

• Adelaide84
    giftfri skrev 2011-08-05 12:52:55 följande:
    Skratt å humor är en helt underbar å verkningsfull medicin i många fall, inte minst när det är som mest nattsvart..
    Nej, jag håller inte med. Jag fick en fin tröja i födelsedagspresent, tog på mig den och fastnade senare under dagen i en spik som stack ut ur en vägg. Tröjan revs sönder. En vän tyckte det var tokroligt och skratta när jag stod med tårar i ögonen.

Mkt underbar och verkningsfull medicin i den situationen. Verkligen.
Svar på tråden Skadeglad - Ta Dig I Röven!