• Adelaide84

Skadeglad - Ta Dig I Röven!

Tänk att du ser någon fastna och riva sönder sin tröja. Tappar det sista ägget mitt i bakningen. Ramlar lite lustigt och slår sig. Välter ut kaffe i knät. Visst är det roligt? Jätteroligt! Om du är en skadeglad människa som behöver se en annan människas olycka för att känna glädje.

Jag försöker att lära min dotter att inte skratta åt andra olycka. Att hon skall sträcka fram en hjälpande hand. Tycka synd. Stötta. "-Man skrattar inte när kompisen slår sig." Jag har under denna tid, när jag uppfostrar mitt barn, upptäckt att det finns så otroligt många skadeglada människor. Jag verkligen avskyr skadeglädje. Jag tycker det är ett sjukt beteende att skratta rakt upp i ansiktet åt andras olycka i vardagen. Det är ouppfostrat hos barn och pinsamt hos vuxna. Jag skäms verkligen för er. Att skadeglädje är den enda sanna glädjen är en bluff. Ett uttryck som ett fyllo kom på när han slog sin fru.

Det enda vettiga som jag har läst om skadeglädje i vardagen (ja, man får vara skadeglad om fuskare åker dit osv. Jag pratar om vardagens skadeglädje där vi skrattar åt varandra.) är att de är de avundsjuka som känner skadegläjde. Avudsjukan gör Ont - Skadeglädjen lindrar.

Alla Skadeglada Kan Ta Sig I Röven.
  • Svar på tråden Skadeglad - Ta Dig I Röven!
  • Yastyria
    Adelaide84 skrev 2011-08-05 13:07:03 följande:
     Jag pratar om ren och skär skadeglädje där man skrattar åt någon som själv är helt bedrövad. Där man tycker att det är roligt.
    Naoko skrev 2011-08-05 12:58:38 följande:
    Haha, ts dotter får inte känna vad hon vill! *pekar*
    Är det det som är skadeglädje? Jag trodde det var typ.. ondska. Skadeglädje för mig är när någon man inte gillar råkar illa ut. Inte fysiskt och inte allvarligt, utan sådär lagom rätt åt dom. Men jag antar att vi har olika uppfattningar.
  • Adelaide84
    Yastyria skrev 2011-08-05 13:10:31 följande:
    Är det det som är skadeglädje? Jag trodde det var typ.. ondska. Skadeglädje för mig är när någon man inte gillar råkar illa ut. Inte fysiskt och inte allvarligt, utan sådär lagom rätt åt dom. Men jag antar att vi har olika uppfattningar.
    Skadeglädje för mig är inte det hjärtliga, kärlekfulla leendet man får när man är lite bambi på Isen. Skadeglädje för mig är att folk är roade av andras olycka.

Det handlar inte om tröst. Det är inte det jag pratar om.

Jag pratar om Glädjen folk känner.

självklart har alla olika uppfattningar.
  • giftfri
    Adelaide84 skrev 2011-08-05 13:07:03 följande:
    Jag pratar om att skratta åt barn som skadar sig. Och jag föredrar faktiskt att trösta ett barn som gjort sig illa framför att skratta åt det.  Sedan att vissa tröstar ett barn med ett tryggt leende på läpparna och orden: "det var väl inte så farligt" är inte vad jag pratar om. Jag pratar om ren och skär skadeglädje där man skrattar åt någon som själv är helt bedrövad. Där man tycker att det är roligt.
    Naoko skrev 2011-08-05 12:58:38 följande:
    Haha, ts dotter får inte känna vad hon vill! *pekar*
    Huvudet på Spiken Precis så ÄR det! Påkommen!!! ooooopppsss!!!! *handen för munnen*

Att finna humor å skratt i det mest nattsvarta kan vara den bästa tröst å medicin som man kan få, det har fått många å överleva, så underskatta inte möjligheterna som ett gott skratt kan ge.., å att käna skadeglädje när nån besserwisser fallar på eget grepp, det tycker åtminstone jag känns riktigt gott
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • lightfish

De senaste 8 månaderna har mitt liv varit värre än vad många ens kan föreställa mig och många av mina vänner har skrattat åt det absurda i situationen; som att jag bröt foten så illa att jag behövde åka ambulans, bli opererad, få en massa metall i foten samt ha gips i 8 veckor strax efter att jag återhämtat mig från graviditeten från helvetet som slutade med kejsarsnitt för att jag inte skulle förblöda ur näsan och blev sövd direkt efter att jag fått säga hej till mitt nyfödda barn för att de opererade näsan.

Så, det är skillnad att skratta i en nattsvart situation och att skratta när någon, som du TS , har sönder sin nya fina tröja.

• Adelaide84
    lightfish skrev 2011-08-05 13:27:19 följande:
    De senaste 8 månaderna har mitt liv varit värre än vad många ens kan föreställa mig och många av mina vänner har skrattat åt det absurda i situationen; som att jag bröt foten så illa att jag behövde åka ambulans, bli opererad, få en massa metall i foten samt ha gips i 8 veckor strax efter att jag återhämtat mig från graviditeten från helvetet som slutade med kejsarsnitt för att jag inte skulle förblöda ur näsan och blev sövd direkt efter att jag fått säga hej till mitt nyfödda barn för att de opererade näsan.

Så, det är skillnad att skratta i en nattsvart situation och att skratta när någon, som du TS , har sönder sin nya fina tröja.
    Låter helt fruktansvärt! Lycka till och hoppas det är bättre nu.
  • Adelaide84
    Adelaide84 skrev 2011-08-05 13:31:41 följande:
    Låter helt fruktansvärt! Lycka till och hoppas det är bättre nu.
    ...en del raderades. Ja, jag försöker förtydliga vad som är skadeglädje: För mig. Att man skrattar för att man finner det lustigt. Inte för att trösta.
  • Naoko

Jag tycker helt enkelt att det är ok att skratta åt det mesta som man skulle kunna skratta åt om det gällde en själv.  Kan man inte skratta åt sig själv är det helt rätt att inte skratta åt andra med.

they can't break you if you don't have a spine
  • giftfri
    Adelaide84 skrev 2011-08-05 13:33:13 följande:
    ...en del raderades. Ja, jag försöker förtydliga vad som är skadeglädje: För mig. Att man skrattar för att man finner det lustigt. Inte för att trösta.
    Men skadeglädje är den glädje du känner när t.ex översittare, besserwissers å dina fiender råkar illa ut, det är inget man känner för sina vänner..
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • DragonWoman

En del kan börja skratta för att det blir en mindre chock att se någon t ex trilla och för att de inte riktigt vet hur de ska hantera situationen.

Sen beror det ju mycket på vem som trillar osv med. En okänd skulle jag iaf inte skratta åt så, men har haft kompisar som gjort dråpliga vurpor där man kiknat av skratt på vägen fram för att hjälpa dom upp.

Jag tog inlägg 100 000
  • giftfri
    DragonWoman skrev 2011-08-05 13:43:56 följande:
    En del kan börja skratta för att det blir en mindre chock att se någon t ex trilla och för att de inte riktigt vet hur de ska hantera situationen.

Sen beror det ju mycket på vem som trillar osv med. En okänd skulle jag iaf inte skratta åt så, men har haft kompisar som gjort dråpliga vurpor där man kiknat av skratt på vägen fram för att hjälpa dom upp.
    En fullt naturlig reaktion, eftersom skratt är ett försvar då vi inte riktigt kan hantera en situation.., hur många av oss har inte råkat ut för helt obegripliga skrattanfall på de mest opassande ställen å situtioner.., är vi dessutom uttröttade kan vi börja skratta helt hysteriskt åt precis ingenting alls..
Svar på tråden Skadeglad - Ta Dig I Röven!