• Adelaide84

Skadeglad - Ta Dig I Röven!

Tänk att du ser någon fastna och riva sönder sin tröja. Tappar det sista ägget mitt i bakningen. Ramlar lite lustigt och slår sig. Välter ut kaffe i knät. Visst är det roligt? Jätteroligt! Om du är en skadeglad människa som behöver se en annan människas olycka för att känna glädje.

Jag försöker att lära min dotter att inte skratta åt andra olycka. Att hon skall sträcka fram en hjälpande hand. Tycka synd. Stötta. "-Man skrattar inte när kompisen slår sig." Jag har under denna tid, när jag uppfostrar mitt barn, upptäckt att det finns så otroligt många skadeglada människor. Jag verkligen avskyr skadeglädje. Jag tycker det är ett sjukt beteende att skratta rakt upp i ansiktet åt andras olycka i vardagen. Det är ouppfostrat hos barn och pinsamt hos vuxna. Jag skäms verkligen för er. Att skadeglädje är den enda sanna glädjen är en bluff. Ett uttryck som ett fyllo kom på när han slog sin fru.

Det enda vettiga som jag har läst om skadeglädje i vardagen (ja, man får vara skadeglad om fuskare åker dit osv. Jag pratar om vardagens skadeglädje där vi skrattar åt varandra.) är att de är de avundsjuka som känner skadegläjde. Avudsjukan gör Ont - Skadeglädjen lindrar.

Alla Skadeglada Kan Ta Sig I Röven.
  • Svar på tråden Skadeglad - Ta Dig I Röven!
  • giftfri
    Adelaide84 skrev 2011-08-05 12:53:42 följande:
    Dottern skrattar inte, hon är klokare än så, men hon blir förvirrad när hon ser att andra gör det. Vuxna människor som skrattar åt när saker förstörs eller vänner slår sig.

Tänk om vi skulle skratta åt barnen när de skadar sig?
    Funkar faktiskt utmärkt att skratta på rätt sätt när barn gör illa sig, men det är upp till dig som förälder att visa barnet dom båda sidorna av myntet.. Skratt å humor å samtidigt tröst å trygghet är klart bättre än att skrämma upp ett barn som gjort sig illa å ser sitt blod rinna från ett sår...
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Naoko

Haha, ts dotter får inte känna vad hon vill! *pekar*

they can't break you if you don't have a spine
  • och
    giftfri skrev 2011-08-05 12:46:35 följande:
    Minns grannfrun som på vintern varit å handlat på Bolaget, när hon går ut så halkar hon på en isfläck å slår sig rejält å blir liggande ute i gatan, fram till henne rusar en A-lagare å frågar:  Hur gick det? Höll dom?

Den var bra.
  • Yastyria

Seriöst? Det är väl inte direkt så att man skrattar för att någon gör sig illa, snarare om dom gör det på ett sätt som ser lustigt ut. Jag vet inte vad du omger dig med för människor men det verkar vara riktiga skummisar. "Dratta på ändan" humorn är ganska utspridd, om man säger så. Däremot "haha, du fick ont" humorn, den har jag inte ens hört talas om.

Däremot, om någon som gjort mig illa råkar ut för någoting kan jag i mitt stilla sinne tänka "Ha, Karma is a bitch". Det är nog snarare det som är skadeglädje.

Om du har människor i din närhet som tycker att det är kul när folk på allvar gör sig illa borde du nog byta umgänge, men det är inte skadeglädje.

Och som många andra redan har tagit upp, skratt är en reaktion människor tar till när man inte vet hur man ska reagera.

• giftfri
    Adelaide84 skrev 2011-08-05 12:56:49 följande:
    Nej, jag håller inte med. Jag fick en fin tröja i födelsedagspresent, tog på mig den och fastnade senare under dagen i en spik som stack ut ur en vägg. Tröjan revs sönder. En vän tyckte det var tokroligt och skratta när jag stod med tårar i ögonen.

Mkt underbar och verkningsfull medicin i den situationen. Verkligen.

Fullt förståligt, å din vän gjorde fel, hon var enbart elak..., eller så fick din vän inte chansen att förklara sig, så du tolkade att denne skarttade åt att du rev sönder din tröja, men denne kanska skrattade åt situationen som sådan..
    Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Neblina

Men alltså det finns ju faktiskt två sidor av ett mynt, allt är inte svart eller vitt. inte 17 skrattar man när någon gör sig illa ordentligt eller börjar gråta, där emot kan man ju fnissa om någon snubblar och pruttar samtidigt men man ser att personen inte gjorde illa sig. Vissa saker ser ju galet komiskt ut, jag garvar åt mig själv hela dagarna då jag kan stå stilla och ändå snubbla över mina egna fötter.

Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Yastyria
    Adelaide84 skrev 2011-08-05 12:56:49 följande:
    Nej, jag håller inte med. Jag fick en fin tröja i födelsedagspresent, tog på mig den och fastnade senare under dagen i en spik som stack ut ur en vägg. Tröjan revs sönder. En vän tyckte det var tokroligt och skratta när jag stod med tårar i ögonen.

Mkt underbar och verkningsfull medicin i den situationen. Verkligen.
    Din vän är inte skadeglad. Hon är elak.
  • och

Jag skulle vilja säga att det är en konst att kunna skratta åt sig själv, det kräver såklart att man kan kliva ur situationen och ändra perspektiv. Att man skrattar för att något ser roligt ut är inte samma sak som att man saknar empati.

• Neblina
    och skrev 2011-08-05 13:02:56 följande:
    Jag skulle vilja säga att det är en konst att kunna skratta åt sig själv, det kräver såklart att man kan kliva ur situationen och ändra perspektiv. Att man skrattar för att något ser roligt ut är inte samma sak som att man saknar empati.
    precis!
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • Adelaide84
    giftfri skrev 2011-08-05 12:58:02 följande:
    Funkar faktiskt utmärkt att skratta på rätt sätt när barn gör illa sig, men det är upp till dig som förälder att visa barnet dom båda sidorna av myntet.. Skratt å humor å samtidigt tröst å trygghet är klart bättre än att skrämma upp ett barn som gjort sig illa å ser sitt blod rinna från ett sår...
    Jag pratar om att skratta åt barn som skadar sig. Och jag föredrar faktiskt att trösta ett barn som gjort sig illa framför att skratta åt det.  Sedan att vissa tröstar ett barn med ett tryggt leende på läpparna och orden: "det var väl inte så farligt" är inte vad jag pratar om. Jag pratar om ren och skär skadeglädje där man skrattar åt någon som själv är helt bedrövad. Där man tycker att det är roligt.
    Naoko skrev 2011-08-05 12:58:38 följande:
    Haha, ts dotter får inte känna vad hon vill! *pekar*
    Huvudet på Spiken Precis så ÄR det! Påkommen!!! ooooopppsss!!!! *handen för munnen*
Svar på tråden Skadeglad - Ta Dig I Röven!