• Adelaide84

Skadeglad - Ta Dig I Röven!

Tänk att du ser någon fastna och riva sönder sin tröja. Tappar det sista ägget mitt i bakningen. Ramlar lite lustigt och slår sig. Välter ut kaffe i knät. Visst är det roligt? Jätteroligt! Om du är en skadeglad människa som behöver se en annan människas olycka för att känna glädje.

Jag försöker att lära min dotter att inte skratta åt andra olycka. Att hon skall sträcka fram en hjälpande hand. Tycka synd. Stötta. "-Man skrattar inte när kompisen slår sig." Jag har under denna tid, när jag uppfostrar mitt barn, upptäckt att det finns så otroligt många skadeglada människor. Jag verkligen avskyr skadeglädje. Jag tycker det är ett sjukt beteende att skratta rakt upp i ansiktet åt andras olycka i vardagen. Det är ouppfostrat hos barn och pinsamt hos vuxna. Jag skäms verkligen för er. Att skadeglädje är den enda sanna glädjen är en bluff. Ett uttryck som ett fyllo kom på när han slog sin fru.

Det enda vettiga som jag har läst om skadeglädje i vardagen (ja, man får vara skadeglad om fuskare åker dit osv. Jag pratar om vardagens skadeglädje där vi skrattar åt varandra.) är att de är de avundsjuka som känner skadegläjde. Avudsjukan gör Ont - Skadeglädjen lindrar.

Alla Skadeglada Kan Ta Sig I Röven.
  • Svar på tråden Skadeglad - Ta Dig I Röven!
  • Welma

Äh, det är inte så farligt att skratta åt folk. Man kan dock vara lite trevlig och se till att de inte slagit ihjäl sig först.

Lite känslig kanske?

• Velour
    Adelaide84 skrev 2011-08-05 12:30:26 följande:
    Tänk att du ser någon fastna och riva sönder sin tröja. Tappar det sista ägget mitt i bakningen. Ramlar lite lustigt och slår sig. Välter ut kaffe i knät. Visst är det roligt? Jätteroligt! Om du är en skadeglad människa som behöver se en annan människas olycka för att känna glädje.

Jag försöker att lära min dotter att inte skratta åt andra olycka. Att hon skall sträcka fram en hjälpande hand. Tycka synd. Stötta. "-Man skrattar inte när kompisen slår sig." Jag har under denna tid, när jag uppfostrar mitt barn, upptäckt att det finns så otroligt många skadeglada människor. Jag verkligen avskyr skadeglädje. Jag tycker det är ett sjukt beteende att skratta rakt upp i ansiktet åt andras olycka i vardagen. Det är ouppfostrat hos barn och pinsamt hos vuxna. Jag skäms verkligen för er. Att skadeglädje är den enda sanna glädjen är en bluff. Ett uttryck som ett fyllo kom på när han slog sin fru.

Det enda vettiga som jag har läst om skadeglädje i vardagen (ja, man får vara skadeglad om fuskare åker dit osv. Jag pratar om vardagens skadeglädje där vi skrattar åt varandra.) är att de är de avundsjuka som känner skadegläjde. Avudsjukan gör Ont - Skadeglädjen lindrar.

Alla Skadeglada Kan Ta Sig I Röven.
    Har du bestämt att man får vara skadeglad om det är någon fuskare som åkt fast? Tänk om den som fuskat befinner sig i ett sådant desperat tillstånd att den kännt sig tvungen att fuska? Ska man då skratta åt dennes olycka här i livet?

Jag är en sådan som skrattar om någon halkar, ramlar och slår sig på ett sätt jag finner roligt och jag skrattar när jag själv råkar ut för sådant. Men jag skrattar inte om personen skadar sig. Ska jag ändå ta mig i röven?
    Jag är en sådan som erbjuder en hjälpande hand trots att personen inte har skadat sig och trots att det har sett roligt ut när personen råkat ut för något. Tänk dig då vad jag gör om en person faktiskt HAR skadat sig.

Du måste lära ditt barn att se fler nyanser på detta istället, för vi finns, vi som skrattar, inte som hån, utan för att det ser roligt ut och ändå är ömsinta mot våra medmänniskor.

Ska jag fortfarande ta mig röven? Ok! *klämmer mig lite i skinkan så TS kan må bra*
  • Hyperduttan

Jag är inte skadeglad det skulle innebära att jag har stora problem med mig själv. Nog för att jag har det ;) Men just att hurra över andras otur/olycka eller vad det nu kan vara är bara lägre än glocalnet.

• DragonWoman

Den enda sanna glädjen är skadeglädjen sägs det ju

Allt beror ju på hur man tolkar det med. Trillar ts och slår sig och man skrattar elakt och hjälper inte ts upp, då är det banne mig skadeglädje.

Trillar ts och man skrattar hjärtligt åt situationen som uppkom på grund av vurpan medan man ger en hjälpande hand så är det mer skadeglädje.

Vill man tolka in ett skratt vid plötsliga oförutsedda händelser som negativt så försvinner nog ganska mycket livsglädje till slut. Man kan inte ta allt för allvarligt hela tiden. Och skratt är upplyftande, uppmuntrande, tröstande och uppiggande

Ts, tittar du aldrig på t ex Americas funniest homevideos? Man skrattar ju inte år personerna, utan de dråpliga, knäppa situationer de hamnar i. Och de bjuder ju på sig själva, när de delar med sig av det.

Jag tog inlägg 100 000
  • DragonWoman
    giftfri skrev 2011-08-05 13:50:31 följande:
    En fullt naturlig reaktion, eftersom skratt är ett försvar då vi inte riktigt kan hantera en situation.., hur många av oss har inte råkat ut för helt obegripliga skrattanfall på de mest opassande ställen å situtioner.., är vi dessutom uttröttade kan vi börja skratta helt hysteriskt åt precis ingenting alls..
    Jotack, skratt vid fel tillfällen eller på fel platser har man allt råkat ut för Obestämd men det visar ju en känsla iaf och det är bättre än att inte visa något.
    Jag tog inlägg 100 000
  • Velour
    DragonWoman skrev 2011-08-05 14:04:01 följande:

Allt beror ju på hur man tolkar det med. Trillar ts och slår sig och man skrattar elakt och hjälper inte ts upp, då är det banne mig skadeglädje.

Trillar ts och man skrattar hjärtligt åt situationen som uppkom på grund av vurpan medan man ger en hjälpande hand så är det mer skadeglädje.

Vill man tolka in ett skratt vid plötsliga oförutsedda händelser som negativt så försvinner nog ganska mycket livsglädje till slut. Man kan inte ta allt för allvarligt hela tiden. Och skratt är upplyftande, uppmuntrande, tröstande och uppiggande

Ts, tittar du aldrig på t ex Americas funniest homevideos? Man skrattar ju inte år personerna, utan de dråpliga, knäppa situationer de hamnar i. Och de bjuder ju på sig själva, när de delar med sig av det.
    Tänkte precis ta upp detta.

Bra skrivet i resten av texten!
  • Velour

Jag själv har råkat ut för många situationer där jag "tabbat" mig och fått andra att skratta. Ett exempel är när jag gick på högstadiet och det var vinter. Vi hade slutat skolan för dagen och var alla på väg hem, så hela skolgården var full av elever. Vi var tvungna att ta ner oss från en backe och gissa vad som händer då! Jo, JAG halkar och hamnar på rumpen och glider ner en bit i backen. ALLA som såg mig började asgarva, vilket betyder att de var ganska många som såg mig. Och det roligaste var att jag skrattade mest Jag reste mig upp och skulle ta mig ner och då kom en av de killarna som hade skrattat åt mig och började gå bredvid mig. VIPS halkade han och hamnade själv på rumpan. Och så stannade både han, jag och många andra upp och skrattade rumpan av oss. Det var en av de roligaste stunderna och hjärtligaste skratten jag varit med om.

Hade du surat istället, TS?

• Adelaide84

Oj! Vad kul att det blev en reaktion. Jag pratar fortfarande om den elaka skadegläjden där man fortfarande skrattar åt andras olycka.

Jag pratar fortfarande inte om tröst, lustiga situationer osv. Om någon ex gör som ovandtående: Halkar i snön och skrattar högst av allihop så självklart så drar man på smilbanden.

Men jag pratar inte om det: Jag pratar fortfarande om Skadeglädjen där man gläds åt andras olycka. Där det inte är roligt för personen som är utsatt.

DragonWoman skrev 2011-08-05 14:04:01 följande:

Skitbra Inlägg; Visst handlar det om hur man tolkar det. Om jag skall förklara så enkelt som möjligt: SKADEglädjen Pratar jag om.

Men som vissa beskriver det: Det kan vara elakhet och Ondska som jag tyvärr för ofta ser och därmed är det skadeglädje för mig. Men jag tycker även att det är hemskt ofta man ser det...
  • giftfri

Skadeglädje är då inget jag känner för mina vänner, den glädjen hör mina fiender å de jag ogillar till..

Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Yastyria
    giftfri skrev 2011-08-05 14:49:37 följande:
    Skadeglädje är då inget jag känner för mina vänner, den glädjen hör mina fiender å de jag ogillar till..
    Exakt.
    TS: Jag tror att du har fruktansvärt elaka "vänner" som skrattar åt din olycka. Andras olycka gläds man bara åt när det är människor man ogillar.
  • EvelinasSyster

Men jag undrar vad du träffar för folk när du har en sån konstig bild av skadeglädje. Delar den inte alls med dig faktiskt.

Att skratta åt någon som ramlar roligt är väl inte skadeglädje? Man skrattar ju inte för att personen gjorde illa sig (då skrattar man väl inte heller utan hjälper till...) utan för att det såg kul ut? Eller..?

Nej jag fattar inte ens tråden tror jag så jag vet inte varför jag skriver i den...

~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Neblina
    EvelinasSyster skrev 2011-08-05 15:45:05 följande:
    Men jag undrar vad du träffar för folk när du har en sån konstig bild av skadeglädje. Delar den inte alls med dig faktiskt.

Att skratta åt någon som ramlar roligt är väl inte skadeglädje? Man skrattar ju inte för att personen gjorde illa sig (då skrattar man väl inte heller utan hjälper till...) utan för att det såg kul ut? Eller..?

Nej jag fattar inte ens tråden tror jag så jag vet inte varför jag skriver i den...
    jag håller med man skrattar för att det så groligt ut men inte för att de gör illa sig, är en stor skillnad där vilket många tyvärr inte verkar se skillnad i. Sedan kan jag tycka att americas funniest homevideos kan vara ganbska grymt ibland, föräldrarna står och asgarvar åt sin tvååring som vurpar ner från en gungställning på huvet eller nacken, finner inte ett sådant fall roligt för fem öre eftersom man vet hur farligt det är. eller föräldrar som skjuter bollar på sina barn med flit och de far iväg 5 meter. Då har man ganska sjuk humor tycker jag.
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • EvelinasSyster
    Neblina skrev 2011-08-05 16:23:26 följande:
    jag håller med man skrattar för att det så groligt ut men inte för att de gör illa sig, är en stor skillnad där vilket många tyvärr inte verkar se skillnad i. Sedan kan jag tycka att americas funniest homevideos kan vara ganbska grymt ibland, föräldrarna står och asgarvar åt sin tvååring som vurpar ner från en gungställning på huvet eller nacken, finner inte ett sådant fall roligt för fem öre eftersom man vet hur farligt det är. eller föräldrar som skjuter bollar på sina barn med flit och de far iväg 5 meter. Då har man ganska sjuk humor tycker jag.
    Det tycker jag med.. Ibland är det verkligen inte roligt för man ser hur jäkla ont det gör...AFV har lite konstiga videor ibland.

Men i alla fall, jag skrattar åt mina kompisar när dom gör nåt klantigt men inte om dom blir ledsna eller gör illa sig.

Däremot kan jag mysa rätt rejält om det går dåligt för någon jag ogillar. Jag är väl en hemsk människa då men det kan jag leva med Cool
    ~ The only thing that matters is the next 90 minutes! ~
  • Neblina
    EvelinasSyster skrev 2011-08-05 16:41:34 följande:
    Det tycker jag med.. Ibland är det verkligen inte roligt för man ser hur jäkla ont det gör...AFV har lite konstiga videor ibland.

Men i alla fall, jag skrattar åt mina kompisar när dom gör nåt klantigt men inte om dom blir ledsna eller gör illa sig.

Däremot kan jag mysa rätt rejält om det går dåligt för någon jag ogillar. Jag är väl en hemsk människa då men det kan jag leva med Cool
    Nej men jag är lika dan drabbar det riktiga svin så har jag ingen sympati, man får som man förkänar :)
    Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • svalan1980

Tack!

Jag har alltid undrat vad det roliga är med clowner som trillar och "America's best home videos" med folk som gör illa sig.

Det värsta är väl att barn skall får itutat och lära sig att det är "kul" med clowner och annat som ramlar och slår sig.  

• Korsriddaren
    svalan1980 skrev 2011-08-05 17:31:53 följande:
    Tack!

Jag har alltid undrat vad det roliga är med clowner som trillar och "America's best home videos" med folk som gör illa sig.

Det värsta är väl att barn skall får itutat och lära sig att det är "kul" med clowner och annat som ramlar och slår sig.  
    I det skitlandet verkar skadeglädje vara synonymt med humor. Riktigt låg nivå på det programmet för övrigt. Kräks
  • Rakad Apa

Skadeglädjen är den enda sanna glädjen

Svar på tråden Skadeglad - Ta Dig I Röven!