• Karisma

Aprilbebis 2012

meghan26 skrev 2011-11-30 18:17:52 följande:

Jag blev sjukskriven vid förra gravideten. Då blev jag sjukskriven 30/4 först på 50& men sen gick jag ner till 100% två veckor senare. FK godkände sjukskrivningen nångång i juli! Och jag födde 14 augusti...

Så lycka till! 

Alltså du ökade på din sjukskrivning och blev sjukskriven 100% efter 2veckor? Hoppas inte det tar så lång tid för mig. :O Vill ju gärna ha svar senast nästa vecka. :P

/K
  • Karisma
    grästuva skrev 2011-11-30 20:18:38 följande:
    Karisma fk kan vara lite sega ibland men ring om några dagar och fråga, har man tur kan dom kolla ärendet medans man sitter i telefonen

Verkar som man måste vänta till dag 15 då fk tar över sjukskrivningen. Man kan visst skriva in på mina sidor på fk för att skynda på ärendet iaf en vecka. :) Har förstått det som att jag då ska skriva och berätta varför jag inte kan arbeta. Sjukintyget är som sagt redan inskickat till fk. Får ringa någon dag efter att jag själv skrivit och peppa dem att skynda på. :P Kommer inte sakna pengar förrän sista januari då vi har förskottslön på mitt jobb.

/K
  • Karisma
    TusenTankar skrev 2011-12-04 21:06:50 följande:
    Vicki83- åhhh va avundsjuk man blir:) härligt att få komma bort till värmen! Välkommen hem och glöm inte berätta hur rul går:)

Charlotta1- själv är detta min första graviditet och jag är totalt livrädd för själva förlossningen, kan inte ens prata om det. Väntar fortfarande på att denna känslan ska försvinna, men bör nog nämna det för min bm nästa gång. Så härligt att höra folk som dig som "ser fram emot" det. Tror jag hört för många hemska berättelser som gnagt sig fast i mitt huvud.

Hoppas alla haft en mysig helg:)
    Jag var livrädd inför förlossningen med min första, men när jag väl var på bb så ville jag bara ha ut ungen. Rädslan försvann helt. Hade så mkt annat att koncentrera mig på. :P Kommer gå galant ska du se. :)

/K
  • Karisma
    meghan26 skrev 2011-12-01 09:40:25 följande:
    Japp, först blev jag sjukskriven på 50% och sen helt sjukskriven!
    Undra om det blev försenat eftersom det ändrades från  50% till 100% sjukskriven. Blev som ett helt nytt ärende. Typiskt nog kommer mitt ärende in till fk just innan julledigheter, vilket är mindre bra men hoppas det tas om hand direkt efter nyår när alla handläggare vilat upp sig. :P

/K
  • Karisma

Äntligen är det snöööööööööööö ute. Som jag har längtat, nu får det bara se till att inte bli +grader så det försvinner igen.

Köpte första klädesplagget till bebisen i helgen. :) Var en jumpsuit som hade färgerna typ som amerikanska flaggan. Ursöt var den. Så skulle det nu inte vara en pojke som ul visade så köpte jag ngt med både rött och blått. :) Var på Kappahl jag köpte den, passade på att handla kläder till pojkarna nu när det var 30% i helgen. :)

Dags att få i sig första saffransbullen för dagen. ;)

/K

• Karisma
    Liteniapril skrev 2011-12-05 10:27:50 följande:
    Åhhh!! Jag var och handlade julklappar till systersonen i helgen och såg då den lilla jumpsuiten. Sååå söt!!! Såg du den vita lilla virkade(?) overallen med träknappar. Helt underbart söt :)

Köpt strl 56 så det blir perfekt från början, lär bli en 4kg klump denna gången åxå. :) Jag missade den vita overallen, antagligen för jag redan har overall till bebisen så då sorterar jag bort och fokuserar på det jag behöver (lr det jag tror jag kan övertala karln att jag behöver. ;) ) Köpte fårskinn i helgen till vagnen så nu saknas bara en filt och en ny skötväska. Ska INTE ha skötväskan jag hade sist, lika bra att slänga den nu så jag verkligen blir tvungen att köpa en ny. Tungan ute  Sen är vi redo för utepromenader.

/K
  • Karisma
    Thelma08 skrev 2011-12-05 10:46:12 följande:
    Åå det är härligt att snart kunna börja köpa in bebisgrejor igen. Vi väntar en pojke till så här är en del efter storebror. Men det behöver ju sorteras om och kollas igenom.
    Kanske ska ner i källaren och göra det i dag då jag e hemma med en sjuk son.

Bra tips ska upp i förrådet och slänga gamla kläder så man får köpa nytt. Värdelöst att tro man har en massa kläder och sen är alla i  lite sisådär kvalitet. Har ju två pojkar och väntar en 3e så en heldel kläder finns och jag har alltid varit värdelös på att slänga. Ska vara tuff idag. :)
    Sannana skrev 2011-12-05 10:43:44 följande:
    Jag handlar mycket kläder till stora tjejen på lindex, gillar färgglada kläder men inte tryck med tecknade figurer. Köper en del me
    Hade gärna checkat i tjejkläder men inte denna gången, siktar in mig på en massa rött till pojkarna och nu senast köpte jag rosa boxerkalonger till äldsta grabben här hemma.  Han blev skitnöjd. Har blivit en stor innegrej på skolan att ha rosa som kille.

/K
  • Karisma
    hemmakatten skrev 2011-12-05 11:16:34 följande:
    Ni som har barn sedan tidigare -  hur ska man tänka när man köper kläder innan bebis är född? Vilka storlekar och plagg ska man satsa på? Vad behöver man på bebis i april typ ute och så? Overall? Sockor/tossor? Jag känner att jag har jättedålig koll! Om jag har separat liggdel till vagnen, vad behöver jag ha i den? Täcke, kudde, filtar, åkpåse? Haha, jag känner mig heeelt grön.. Några andra bra tips på köp? Eller någon sida med bra tips?

Liam min äldsta är född 16mars och vi hade fleeceoverall/påse till honom och det kommr vi ha nu till denna åxå som kommer i början av april. Sen har vi fårskinn i liggdelen på vagnen sen blir det bara täcke och filt. Vill lätt kunna öppna upp allt när man kommer in affären. Många föräldrar klär av sig när de kommer in i affärn medans bebisen fortfarande är enormt gömd i massa lager. Blir ju enormt varmt för dem. Åkpåse har vi endast till sittdelen och den är kanon och väldigt använd på vintern, även ett fårskinn där. Eftersom jag fått stora barn så har strl50 blivit litet väldigt snabbt. Hade bara 2 bodys i strl 50 i början, hade jag fått små barn hade jag inhandlat mer efteråt. Är inte själv förtjust i tvådelat och inte sparkbyxor heller till små. Men det är ju smaksak. :) Annars har jag som inga tips då jag bara kör på och känner efter själv vad som känns bäst efter väder ute. Tungan ute

/K
  • Karisma
    godistroll skrev 2011-12-05 11:40:12 följande:
    I klädväg kan jag rekommendera någon knyt body (eller omlott body) som kan vara skönt att ha med till förlossningen så man slipper dra över huvudet direkt, det tyckte jag var skönt iallafall. Man är ju som så rädd att man ska ha sönder de små liven från början! Men köp i storlek 50-56 det brukar passa i början om bebisen är i normalvikt vid födseln.
    Jag tyckte om bodysar, såg nu när jag var på stan att det fanns massor av småtröjor till bebisar i de minsta storlekarna, men jag tyckte det blev mest knövligt och så bättre med body som satt där den satt och så blev det ingen glipa som de kunde bli drag i.
    Men mjuka och mysiga kläder är alltid bra!
    April är ju en svår månad kan jag tycka, det kan ju vara riktig vår eller så är det kallt och snö. Och så hur mycket man är ute direkt när bebisen är ny?!

Är ju mysigt att bädda i liggdelen. En liten madrass, och täcke tror jag räcker. Sen har man ju oftast (tappade ordet vad det heter) ett "överdrag" över själva liggdelen!
    Hoppas du fick lite råd iallafall.
    Ja precis är ju stor skillnad var man bor i sverige åxå, i södra sverige blir det ju som vår och varmare snabbare. Håller med, omlottbodys är så söta.Händer ju som lite mer på tröjan. :) och smidiga att ta på.

/K
  • Karisma
    Skattkistan skrev 2011-12-05 12:09:35 följande:
    Har ni börjat kika på vagn än? Jag har fastnat för teutonia spirit s3. Den har funktioner som jag gillar och dessutom tycker jag att den är såå snygg! Men sambon är lite tveksam när det gäller tre hjulingar. Någon som har några erfarenheter av just tre hjulingar? Känner att det är en total djungel!

Vi har ju vagn men hade jag bott i stad tror jag faktiskt jag valt en med 3hjul, är ju så smidiga. :) Men eftersom vi bor i en liten by så nöjer jag mig med en vanlig emmaljunga duovagn. När jag testade olika 3hjulingar på barnenshus så kände man som ändå att vissa var bättre än andra. Minns tyvärr vilka märken jag testa. Enda tanken jag har med 3hjulingar är tipprisken, hoppas ngn annan har koll på det så du får lite tips. :)

/K   
Svar på tråden Aprilbebis 2012