• Iryelle

Septembermammorna 2011

Hej!

Nu börjar fler och fler bebisar tiita ut och det är hög tid för en uppföljningstråd till BF september 2011 och jag hoppas alla mammor hänger på, självklart får även andra mammor vara med, ju fler desto roligare.

Dela med er av ALLT som ni känner för

Gamla tråden finns på: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m56318713.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-11 14:13
    En födelsetråd har lagts upp på: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m60432748.html
    Där kan ni skriva in datum när era små telningar har kommit.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-18 20:59
    Födelsetråden har flyttat till forumet. Ny länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60432748.html

• Svar på tråden Septembermammorna 2011
  • melwin11
    lillagreizn skrev 2011-08-18 18:10:14 följande:
    Nu har jag missat nått, Grattis till underverket Glad När och hur kom det lilla livet ut och i vilken vecka?
    han kom i tisdags 1 vecka 36+2..
    Satt hemma med kusinen min i måndags då vattnet gick sen blev jag inlagd då jag ej var fullgången, värkarna satte igång vid halv tolv på natten å vid 5 var jag öppen fyra trodde d skulle gå  fort då jag va öppen 7 redan 9 men han tog tid på sig.
    Han låg med huvudet upp mot magen så blev sugklocka å 14.45 var han äntligen ute..
    2810 g å 48 cm kärlek:)

Hur går det för ert underverk?
  • lillagreizn
    melwin11 skrev 2011-08-19 13:32:03 följande:
    han kom i tisdags 1 vecka 36+2..
    Satt hemma med kusinen min i måndags då vattnet gick sen blev jag inlagd då jag ej var fullgången, värkarna satte igång vid halv tolv på natten å vid 5 var jag öppen fyra trodde d skulle gå  fort då jag va öppen 7 redan 9 men han tog tid på sig.
    Han låg med huvudet upp mot magen så blev sugklocka å 14.45 var han äntligen ute..
    2810 g å 48 cm kärlek:)

Hur går det för ert underverk?
    Vilken stor bebis jämfört med våran lillknodd Glad Det går bra han gör framsteg varje dag, vi kör på fri amning nu och sedan sondar dom 20 ml var tredje timme. Men varje dag han går upp så gör dom avdrag på 5 ml, å när det är lite kvar att sonda tar dom bort den så snart är den väck Skrattande å då får vi mest troligt åka hem bara fri amningen funkar utan sond så att han går upp i vikt.
  • melwin11
    lillagreizn skrev 2011-08-19 20:51:21 följande:
    Vilken stor bebis jämfört med våran lillknodd Glad Det går bra han gör framsteg varje dag, vi kör på fri amning nu och sedan sondar dom 20 ml var tredje timme. Men varje dag han går upp så gör dom avdrag på 5 ml, å när det är lite kvar att sonda tar dom bort den så snart är den väck Skrattande å då får vi mest troligt åka hem bara fri amningen funkar utan sond så att han går upp i vikt.
    Ja verkligen, tänk jag tycker våran e liten..
    Men vad skönt kanske de  inte e så länge kvar tills ni får komma hem.
    jag lyckades inte alls få igång amningen..
    HAn fick lågt blodsocker då min produktion inte alls ville igång så här flaskmatar vi, då han redan gått ner till 2665 g.

Håller tummar och  tår för att allt börjar fungera så ni kan få komma hem!
  • lillagreizn
    melwin11 skrev 2011-08-20 10:16:06 följande:
    Ja verkligen, tänk jag tycker våran e liten..
    Men vad skönt kanske de  inte e så länge kvar tills ni får komma hem.
    jag lyckades inte alls få igång amningen..
    HAn fick lågt blodsocker då min produktion inte alls ville igång så här flaskmatar vi, då han redan gått ner till 2665 g.

Håller tummar och  tår för att allt börjar fungera så ni kan få komma hem!
    Bara kämpa på, testat att pumpa? På tredje dagen så rann min mjölk till så jag har haft enorma mängder. Vill man att amningen ska funka är det iaf värt att försöka, jag var påväg att ge upp amningen eftersom jag höll på att dränka han hela tiden och han hostade och skiftade färg. men nu har vi hittat en balans gång som funkar, jag pumpar typ ut ca 60 ml innan jag ammar å då rinner mjölken inte lika fort Glad Förut pumpade jag alltid efter amningen men det funkade absolut inte.
  • MissMarilyn

Ser att ni pratar lite amning.
    Jag har nu pumpat i 6 veckor då lillan är för liten ännu.
    Får ut ganska lite och det ser ut som om det blir flaska + amning för vår del.
    Men vi får se... Förhoppningsvis blir hon lite mer intresserad veckan som kommer.

Men amningen fungerade inte med sonen heller så han fick flaskmatas helt from två månader.

Men jag håller tummarna för att mjölken vill rinna till när hon blir mer intresserad...

• MissMarilyn
    lillagreizn skrev 2011-08-20 15:40:01 följande:
    Bara kämpa på, testat att pumpa? På tredje dagen så rann min mjölk till så jag har haft enorma mängder. Vill man att amningen ska funka är det iaf värt att försöka, jag var påväg att ge upp amningen eftersom jag höll på att dränka han hela tiden och han hostade och skiftade färg. men nu har vi hittat en balans gång som funkar, jag pumpar typ ut ca 60 ml innan jag ammar å då rinner mjölken inte lika fort Glad Förut pumpade jag alltid efter amningen men det funkade absolut inte.
    Skönt att du hittat ett sätt som fungerar för er!! =)
    Du vet att du även kan sälja mjölk om du har "för mycket"?
    Här gör de ett test och ser om mjölken får godkänt. Sen köper de den för 200kr litern.
  • lillagreizn
    MissMarilyn skrev 2011-08-20 22:02:54 följande:
    Skönt att du hittat ett sätt som fungerar för er!! =)
    Du vet att du även kan sälja mjölk om du har "för mycket"?
    Här gör de ett test och ser om mjölken får godkänt. Sen köper de den för 200kr litern.
    Kan inte sälja mjölk här vars jag bor det är för litet ställe.
  • MissMarilyn
    lillagreizn skrev 2011-08-21 12:11:24 följande:
    Kan inte sälja mjölk här vars jag bor det är för litet ställe.
    Ah vad synd.
  • Mamma Tes

lillagreizn: Men på neonatalen du är på nu, får inte bebisar vars mödrar har för lite mjölk eller av annan anledning inte kan ge av sin egen mjölk, mjölk till sina bebbar från en bröstmjölksbank?

Våran Mini fick det under hela tiden på neo då jag inte fick igång min amning. Är sååå tacksam för det för det hade inte känts bra att ge en icke färdigutvecklad bebis ersättning det första ute i livet.

• melwin11
    lillagreizn skrev 2011-08-20 15:40:01 följande:
    nej jag gav upp amningen å tycker det funkar med ersättning.. vet att fördelarna med amning e många men orkade inte ta tag i det då så fick mjölkstoppande medecin när jag var på BB.
    skönt att det fungerar för er..
    MEn visst e d skönt att de är här hos oss.
    Har fortfarande svårt att fatta att han e här:)
Svar på tråden Septembermammorna 2011