• Mysanochmimer

Samsovning när tvåan anlänt

Samsover med sonen som är 13½ månad och han kommer bli storebror om ca 5½ månad.
    Planerar att samsova även med mini eftersom det är fruktansvärt mysigt, bra med närheten, lätt att nattamma osv.

Men....

Jag vill gärna ha tips på hur man får det att funka rent praktiskt.

Som det är nu har vi en dubbelsäng samt en spjälsäng med borttagen långsida.
    Sonen sover i princip i hela sängen, han är som en liten virvelvind.
    Funderar mest på var jag ska göra av en liten bebis.

Sambon/pappan sover självklart också med oss...

• Svar på tråden Samsovning när tvåan anlänt
  • Sjejn

Vi har tre 90-sängar och när andra barnet föddes hade vi bebis längst in mot väggen, sedan jag, bredvid mig pappan och längst ut på andra sidan (mot andra väggen i princip, sängen tog upp hela rummets bredd där vi bodde då) storasyskonet. När trean föddes körde vi samma sak fast då hade äldsta lugnat sig om nätterna och då låg vi varannan vuxen/barn.

Efter att vi flyttat och har lite bredare sovrum så har vi ställt ytterligare en säng bredvid, en typ tältsäng som fungerar bara bra för yngsta barnet att ligga på eftersom han fortfarande är så lätt, så vi har fortfarande säng från vägg till vägg. Annars har vi tagit bort spjälsängssidor och knutit fast som sängsida där det varit öppet.

• Bellini

Vi har en vanlig dubbelsäng o de fungerar jättebra, lillen på min högersida intill väggen, stortjejen på vänster sida o pappa bredvid henne...så gosigt så.

• cirkuspuman

Vad många smarta ideér  
    Vi har fyra barn och vår minsting är 5 mån, han sover och somnar med oss i vår 160 säng och sedan kommer de andra tre ( 4 år ,5 år och 6 år)  in under natten och då läger jag över lilleman i sin spjälis som står bredvid vår säng (utan långsida). Ja lite trångt är det men alla tycker att det är mysigt och vi sover faktiskt förvånansvärt bra men det är nog för att vi alla är vana att sova så här

cirkuspuman.blogspot.com ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova-04 ♥ Noel-06 ♥ Nelly-07 ♥ Neo-11 ♥ ¸
  • Mysanochmimer
    cirkuspuman skrev 2011-08-22 20:27:30 följande:
    Vad många smarta ideér  
    Vi har fyra barn och vår minsting är 5 mån, han sover och somnar med oss i vår 160 säng och sedan kommer de andra tre ( 4 år ,5 år och 6 år)  in under natten och då läger jag över lilleman i sin spjälis som står bredvid vår säng (utan långsida). Ja lite trångt är det men alla tycker att det är mysigt och vi sover faktiskt förvånansvärt bra men det är nog för att vi alla är vana att sova så här

Och jag som tycker att det redan är trångt med mig, sambon och lilleman i dubbelsängen+spjälis utan långsida :-P
  • cirkuspuman

Mysanochmimer: Ja ibland går min man in och lägger sig i något av barnens rum men jag sover faktiskt bäst med alla barnen i sängen Vi är ju så vana vid det här laget så alla har sin plats och sovställning för att få plats.

• Fridayyy

Jag och dotter på 5 år och en bebis på 4 månader sover i vår dubbelsäng. Min man och vår dotter på 3 år sover i ett annat rum med två 80-sängar som står ihop. Hon som är 5 år vill gärna ligga precis jämte mig...är väldigt mammig på nätterna. Undrar när hon ska sluta vara det...=)

• Fridayyy

Enda problemet är att jag ammar och ska byta tuttsida mitt i natten så det är lite flyttande...=)

• Nature child

När tvåan kom sov hon de tre första månaderna i spjälsäng m borttagen långsida bredvid mig. (Växlade mellan spjälisen och att sova bredvid mig, somnar oftast om när jag ammar). Sedan flyttade vi till hus, lade till en IKEA-madrass, tog bort benen på sängarna och har nu en 3x2 m stor familjesäng. Den går från vägg till vägg. Vi sover oftast i ordningen pappa, storebror, mamma, lillasyster men då jag byter amningshåll på natten så hamnar syskonen bredvid varandra ibland. Storebror rör sig mycket men jag är inte orolig för att han ska rulla på henne nu när hon inte är så späd längre (5 mån). Om du är orolig för det så kan du ju bygga upp en liten vall av kuddar eller filtar som du och lilla bäbisen kan sova bakom de första månaderna.

Hursomhelst så kommer det att ordna sig och bli jättemysigt för er .

Våra barn väcker inte varandra utan ist så har hela familjen hittat en bra rytm ihop. Folk pratar om sömnbrist men det har vi aldrig haft (knack, knack

• mikroE
    Alexi skrev 2011-08-19 09:01:35 följande:
    Åh får jag fråga en sak jag just grubblade över inatt kring detta. Om man sover som tex Ultima gör, dvs ligger i dubbelsäng med barn på båda sidorna och man är den som måste ställa väckarklocka för att gå upp och gå till jobbet, var ställer man klockan då? Dvs så man kommer åt att stänga av den innan den väcker alla andra? En mobil vill man ju inte ha liggande under kudden för jämnan, pga ev strålning osv.

(Knäppt problem, jag vet... )
    En liten hylla över din plats är väl det enklaste? Typ konsoll på lagom höjd så du når den utan att slå skallen i den.
Svar på tråden Samsovning när tvåan anlänt