Suwe skrev 2011-08-31 21:45:28 följande:
Mysanochmimer: Vi nattar alltid våran 3,5åring i hans säng och det går bra. Vi sitter där tills han somnar, tar ca 20-30min ibland kortare. MEN, han vaknar ALLTID runt midnatt och vill komma över till oss, ibland går han över till våran säng innan vi hunnit lagt oss, så han sover ju där mest.
Vi tycker båda ändå att det är viktigt att han lär sig att somna i egen säng. Någongång ska han väl kunna sova hela nätter där hoppas vi väl. Han började att nattas i egen säng då han var 14 månader. Vi bytte då ut spjälsängen som han hatade till en barnsäng som han kunde gå i och ur själv. Var inga problem alls då, han har alltid gillat den sängen och sover alltid på dagen i den.
Lillebror däremot har vi inte skaffat någon egen säng till än. Spjälsängen tog vi bort, den fick inte plats då vi ställde in 90sängen så han nattas och sover alltid i våran säng. Vi är dock noga med att han alltid lägger sig på "sin" plats så att han ska förstå att det är hans "säng". Letar på blocket efter en bra barnsäng som han kan ta sig i och ur själv så han också kan börja nattas i egen säng men har inte hittat någon än. Dock känns det inte lika viktigt att skaffa egen säng till lillebror då han inte alls är lika beroende av närhet som storebror. Han somnar alltid själv, utan att man håller på honom.
För att svara rakt på din fråga så har maken och jag alltid varit överrens om att inte tvinga våra barn till att sova i egen säng om de inte själva vill. Så JA, vi har varit överens om samsovning även om vi också fått höra samma kommentarer som ni från omgivningen.
här jobbar vi på att sonen ska somna liggandes i sängen, spelar ingen roll hur bara vi kommer ifrån vaggandet
Han behöver inte heller somna ensam..
Tyvärr är det jag som har mest tålamod så sambon ger oftast upp efter 20 minuter och vaggar istället.