• Mysanochmimer

Samsovning när tvåan anlänt

Samsover med sonen som är 13½ månad och han kommer bli storebror om ca 5½ månad.
    Planerar att samsova även med mini eftersom det är fruktansvärt mysigt, bra med närheten, lätt att nattamma osv.

Men....

Jag vill gärna ha tips på hur man får det att funka rent praktiskt.

Som det är nu har vi en dubbelsäng samt en spjälsäng med borttagen långsida.
    Sonen sover i princip i hela sängen, han är som en liten virvelvind.
    Funderar mest på var jag ska göra av en liten bebis.

Sambon/pappan sover självklart också med oss...

• Svar på tråden Samsovning när tvåan anlänt
  • Suwe

Kul läsa att fler gör som vi

Vi har våran 160-säng samt en 90säng som vi bundit i hop, står intill ena väggen där lillebror 1,5 år sover, sedan jag också storebror 3,5 år. Sambon försöker få sova bredvid mig ibland men våran supermammiga 3,5åring tillåter inte det särskilt ofta så sambon sover längst ut. Fungerar kanonbra. Vi får alla plats och sover gott i 2,5 meter säng.
    Jag har sängbordet bakom sängen så jag bara sätter mig upp när jag tänder lampan eller ska ställa bort vällingflaskan.

• Mysanochmimer

Eftersom det finns ett gäng kloka samsovare här tänkte jag höra om en annan sak.

Var ni överens med eran sambo från början ang. samsovning?
    Här hemma börjar nämligen min bli lite för färgad av sin familj ang "det är väl dags att Arvid sover i egen säng nu..?" och jag delar juh inte alls dom tankarna...

När vi pratar så verkar det som han håller med i mitt resonemang osv och det handlar inte om att han själv inte får sova för han sover som en klubbad säl

• Suwe

Mysanochmimer: Vi nattar alltid våran 3,5åring i hans säng och det går bra. Vi sitter där tills han somnar, tar ca 20-30min ibland kortare. MEN, han vaknar ALLTID runt midnatt och vill komma över till oss, ibland går han över till våran säng innan vi hunnit lagt oss, så han sover ju där mest.

Vi tycker båda ändå att det är viktigt att han lär sig att somna i egen säng. Någongång ska han väl kunna sova hela nätter där hoppas vi väl. Han började att nattas i egen säng då han var 14 månader. Vi bytte då ut spjälsängen som han hatade till en barnsäng som han kunde gå i och ur själv. Var inga problem alls då, han har alltid gillat den sängen och sover alltid på dagen i den.
    Lillebror däremot har vi inte skaffat någon egen säng till än. Spjälsängen tog vi bort, den fick inte plats då vi ställde in 90sängen så han nattas och sover alltid i våran säng. Vi är dock noga med att han alltid lägger sig på "sin" plats så att han ska förstå att det är hans "säng". Letar på blocket efter en bra barnsäng som han kan ta sig i och ur själv så han också kan börja nattas i egen säng men har inte hittat någon än. Dock känns det inte lika viktigt att skaffa egen säng till lillebror då han inte alls är lika beroende av närhet som storebror. Han somnar alltid själv, utan att man håller på honom.

För att svara rakt på din fråga så har maken och jag alltid varit överrens om att inte tvinga våra barn till att sova i egen säng om de inte själva vill. Så JA, vi har varit överens om samsovning även om vi också fått höra samma kommentarer som ni från omgivningen.

• Mysanochmimer
    Suwe skrev 2011-08-31 21:45:28 följande:
    Mysanochmimer: Vi nattar alltid våran 3,5åring i hans säng och det går bra. Vi sitter där tills han somnar, tar ca 20-30min ibland kortare. MEN, han vaknar ALLTID runt midnatt och vill komma över till oss, ibland går han över till våran säng innan vi hunnit lagt oss, så han sover ju där mest.

Vi tycker båda ändå att det är viktigt att han lär sig att somna i egen säng. Någongång ska han väl kunna sova hela nätter där hoppas vi väl. Han började att nattas i egen säng då han var 14 månader. Vi bytte då ut spjälsängen som han hatade till en barnsäng som han kunde gå i och ur själv. Var inga problem alls då, han har alltid gillat den sängen och sover alltid på dagen i den.
    Lillebror däremot har vi inte skaffat någon egen säng till än. Spjälsängen tog vi bort, den fick inte plats då vi ställde in 90sängen så han nattas och sover alltid i våran säng. Vi är dock noga med att han alltid lägger sig på "sin" plats så att han ska förstå att det är hans "säng". Letar på blocket efter en bra barnsäng som han kan ta sig i och ur själv så han också kan börja nattas i egen säng men har inte hittat någon än. Dock känns det inte lika viktigt att skaffa egen säng till lillebror då han inte alls är lika beroende av närhet som storebror. Han somnar alltid själv, utan att man håller på honom.

För att svara rakt på din fråga så har maken och jag alltid varit överrens om att inte tvinga våra barn till att sova i egen säng om de inte själva vill. Så JA, vi har varit överens om samsovning även om vi också fått höra samma kommentarer som ni från omgivningen.
    här jobbar vi på att sonen ska somna liggandes i sängen, spelar ingen roll hur bara vi kommer ifrån vaggandet
    Han behöver inte heller somna ensam..

Tyvärr är det jag som har mest tålamod så sambon ger oftast upp efter 20 minuter och vaggar istället.
  • Suwe
    Mysanochmimer skrev 2011-08-31 21:51:47 följande:
    här jobbar vi på att sonen ska somna liggandes i sängen, spelar ingen roll hur bara vi kommer ifrån vaggandet
    Han behöver inte heller somna ensam..

Tyvärr är det jag som har mest tålamod så sambon ger oftast upp efter 20 minuter och vaggar istället.
    Ja så olika de är dessa barn. Förstår er så väl. Våran stora kille har vi alltid fått krångla med på nätterna tills i våras då han äntligen började sova hela nätterna utan att man behöver natta om honom.

Hoppas ni lyckas bli av med vaggandet snart.
  • Veris

Vi har en lite annan variant. Har en 160-säng som står "fritt" i rummet, alltså inte någon långsida mot någon vägg. Börjar sova pappa-bebis-mamma. Men de nätter storasyster kommer blir det att jag och bebisen lägger oss med huvudena i fotändan. Mamma och pappa på var sin kant och barnen typ skavfötters i mitten. Funkar kanon. Dessutom växlar man ju då "amningstutte" automatiskt =)

• kajsaliten

hoppas få liv i tråden med ett nytt inlägg - vilken bra tråd förresten! vi väntar vårt andra barn om en månad, har en treårig tjej sedan tidigare. har planerat att låta henne fortsätta somna och sova hos oss i vår säng. "problemet" är att vi oroar oss för hur det ska bli med den nya bebisen; kommer han inte väcka vår stora tjej när han vaknar på natten? vi har skaffat en säng till bebisen att "hänga på" vår dubbelsäng som är öppen mot dubbelsängen så stortjejen inte rullar på bebisen (hon är väldigt rörlig på nätterna). hon är extremt mammig nattetid, känner om jag försvinner på en gång o vaknar då o är otröstlig. när hon vaknar av drömmar eller måste gå upp o kissa är det bara mamma=jag som får följa med henne eller trösta henne...vad händer om jag då ligger o ammar ? mycket tankar o funderingar...hoppas få några råd här!

• vittra

Vi hade äldsta på ena sidan (låg i egen säng men som stod kloss i kloss med vår) och bebisen har fått ligga mitt emellan mig och pappan.

Kajsaliten: Min erfarenhet är att stora barnet vänjer sig ganska snart med all nattaktivitet och även skrik, äldsta började till och med somna i lugn och ro av sig själv medan jag tog hand om en skrikande lillasyster Kort sagt, de kanske blir störda till en början men de vänjer sig.

Din dotter är ju så pass gammal så hon ska i allra högsta grad kunna förstå att du är upptagen om hon behöver hjälp, ni får prata med henne om detta innan och få henne att förstå att det kommer bli pappa som får vara med henne mer och i första hand hjälpa henne den första tiden när bebisen är ny. Det har fungerat ypperligt för oss, det blir automatiskt så att pappan tar den stora medan mamman tar den lilla, särskilt då såklart om man ammar.

• Mysanochmimer

Jag har funderat lite i samma banor som dig Kajsaliten, men känner som vittra skriver att det kommer nog gå fort att sonen vänjer sig vid allt bök och stök med bebisen, jag hoppas det iaf

Sonen blir också ofta ledsen om jag är upp på toa på natten och han vaknar till, men vi jobbar på att pappa ska "duga", ibland funkar det ibland inte

Svar på tråden Samsovning när tvåan anlänt