alma s skrev 2011-11-07 20:55:25 följande:
Vad bra att det redan fanns en tråd om detta! Vi har en pojk på 1,5 och väntar syskon om 2 mån. Sonen sover mellan oss i 180-säng, och då är den full eftersom han ofta ligger på tvären å rumlar runt en del. Vi trivs bra med att ha honom nära, och överlag sover han väldigt gott också. Men så funderar jag på hur vi ska göra med bebisen... Ska h*n ligga bredvid sonen eller på min utsida? Ska vi ha en trippelsäng för att få plats? Kommer barnen att störa varandra? Hur ska sonen reagera när jag ska natta bebis också, och inte bara han? Kan lämna syskonen ensamma när de somnat i sängen eller ligger ni kvar?
Du kan ju absolut inte ha en nyfödd bredvid en 1,5-åring! Ni föräldrar måste ligga mellan barnen. Ett tips är ju att ha en spjälsäng med öppen sida, en babybay-säng eller liknande på din utsida, så kan bebisen sova lite ostörd men ändå så du kan amma direkt i sängen osv.
Jag vågade ha bebis sovande i sin babybay som stod mot väggen innanför en 1,05-säng kanske upp till 7-8 månader då han var rätt sen med att börja röra sig mera. Sen får sonen alltid sova i spjälsäng på kvällen just av säkerhetsskäl.