• Mysanochmimer

Samsovning när tvåan anlänt

Samsover med sonen som är 13½ månad och han kommer bli storebror om ca 5½ månad.
    Planerar att samsova även med mini eftersom det är fruktansvärt mysigt, bra med närheten, lätt att nattamma osv.

Men....

Jag vill gärna ha tips på hur man får det att funka rent praktiskt.

Som det är nu har vi en dubbelsäng samt en spjälsäng med borttagen långsida.
    Sonen sover i princip i hela sängen, han är som en liten virvelvind.
    Funderar mest på var jag ska göra av en liten bebis.

Sambon/pappan sover självklart också med oss...

• Svar på tråden Samsovning när tvåan anlänt
  • Mysanochmimer
    muppedupp skrev 2011-12-06 12:49:16 följande:
    Kul att höra att det är folk som får det att funka med två barn i samma rum. Trodde innan att det skulle vara helt kört. Det gör det ju inte bättre när man pratar med släkt och vänner och dom tittar på en som om man är dum i huvudet när man säger att vi vill testa att sova alla i samma rum. Jag är nu i vecka 34 och ettan har vant sig vid att krypa upp och lägga sig jämte pappa istället för i mitten. Lite tråkigt att jag får mindre mys men vi tar igen det vid andra tillfällen.
    jag är i v 32 och blir också mer eller mindre idiotförklarad när jag säger att vi ska skaffa en till säng för att kunna sova alla tillsammans.
  • RasSam

Hej, har en 18 månaders och en liten skrutt på 2 månader och vi har samsovit allihop i våran 180 säng. Går jätte bra! Det är sambo, ettan, jag och bebis. Sen har jag skjutit spjälsängens långsida längs med bebisens sida så han inte rullar ner på golvet. Det är spjälsängens Enda och främsta uppgift här hemma, "interullenerfrånsängenskydd" :) Mysigare kan det inte bli!

• lovas

Min 3 åring sover i egen säng bredvid våran dubbelsäng. Bebisen har vi emellan oss. Ibland kryper hon över och lägger sig med oss. Brukar då försöka att inte ha henne och bebisen bredvid varandra, utan lägger minsta på yttersidan (med en kudde under madrassen så det blir lite lut inåt så att han inte ska kunna rulla ur sängen), och stortjejen i mitten. Då är det dock trångt, men det brukar bara vara någon timme eller två på morgonen ibland. 

• Ioanna

Men; ni som bygger ihop sängar på olika sätt, blir det inte en glipa emellan? Eller finns det så stora bäddmadrasser? Får tvåan snart och tänker på hur vi ska sova... Tacksam för svar!

• Alexi
    Ioanna skrev 2013-05-14 23:22:18 följande:
    Men; ni som bygger ihop sängar på olika sätt, blir det inte en glipa emellan? Eller finns det så stora bäddmadrasser? Får tvåan snart och tänker på hur vi ska sova... Tacksam för svar!
    Vi har en 180 säng med 180-bäddmadrass och sen står en 1,05 säng bredvid och den sängen är lite lägre så på det viset blir det ju inte en helt jämn säng. Men det gör inget, vår yngsta sover där närmast väggen och maken bredvid honom, dvs de sover båda två i den sängen.
  • annacec

Min 2:a har precis kommit och jag tänkte göra så här: Jag och storebror sover i min 160 cm säng som står mot en hörna, han längst in (är också elvisp i sängen) och jag längst ut. Har köpt en Troll Bedside Crib till bebisen som står jämn höjd med mig bredvid sängen. Så bebisen sover där eller med mig och när jag måste byta sida får jag lägga mig skavfötters. Det viktiga är att jag har min rygg mot storebror så han inte råkar sparka lillebror.

Fråga: tycker ni Troll bedside Crib räknas som samsovning?

• annacec

Kruxet är ju att amma (liggamma) båda brösten på natten. När man byter bröst och vänder sig om så hamnar ju bebis bredvid storebror.

• Alexi

Annacec: inga problem, träna på att amma på båda brösten liggandes på samma sida, gick inte i början när brösten var som hårdast och bebisen ny men sen gick det jättebra, jag hade sonen bredvid mig i en babybay hela amningsperioden.

Svar på tråden Samsovning när tvåan anlänt