• Mysanochmimer

Samsovning när tvåan anlänt

Samsover med sonen som är 13½ månad och han kommer bli storebror om ca 5½ månad.
    Planerar att samsova även med mini eftersom det är fruktansvärt mysigt, bra med närheten, lätt att nattamma osv.

Men....

Jag vill gärna ha tips på hur man får det att funka rent praktiskt.

Som det är nu har vi en dubbelsäng samt en spjälsäng med borttagen långsida.
    Sonen sover i princip i hela sängen, han är som en liten virvelvind.
    Funderar mest på var jag ska göra av en liten bebis.

Sambon/pappan sover självklart också med oss...

• Svar på tråden Samsovning när tvåan anlänt
  • Flickan och kråkan

Säger som Alexi. Amma båda brösten från samma sida. Fungerar fint. Man lär sig snabbt . Med det "övre" bröstet får man själv vända sig lite mer över mot mage bara. 

• annacec

Aha! Tack för tips!
    Låter ju lättare än att flytta runt och lägga sig skavfötters med storebror.

Är det AP att köra natt/liggammning så länge och mycket som bebis önskar?

• BodilBerglund
    Mysanochmimer skrev 2011-12-06 13:03:43 följande:
    jag är i v 32 och blir också mer eller mindre idiotförklarad när jag säger att vi ska skaffa en till säng för att kunna sova alla tillsammans.
    Jag har en dotter som är 6 år och en som är 7 mån. Både sover gott mellan oss. &åringen har alltid sovit själv men har blivit lite mammig sen syster kom. :) Helt ok! Solig
  • cloudberry79

Vi sover på bredden! Vår stora var fyra och skulle fylla fem när lillasyster kom för ett år sedan, så han sover på en resesäng bredvid vår säng, sen sover lillasyster omväxlande i vår säng och i sin spjälsäng som står med en sida borttagen kloss mot vår säng. Jag ammar ännu henne på nätterna, så det är enklast att ha det så.

(M)amma till V -07 och E -12
  • annacec

Anses det vara samsovning om bebis ligger bredvid sägen i en troll bedside crib tycker ni eller betyder samsovning att man måste ligga närmare / hud mot hud?

• mikroE
    annacec skrev 2013-07-23 13:03:28 följande:
    Anses det vara samsovning om bebis ligger bredvid sägen i en troll bedside crib tycker ni eller betyder samsovning att man måste ligga närmare / hud mot hud?
    Att sova i samma rum som barnet är samsovning även om barnet har egen säng. 
  • Flickan och kråkan
    annacec skrev 2013-07-27 14:50:37 följande:
    mikroE: Va, är det? Samsovning är väl ändå i samma säng enligt AP?
    Samsovning är inget AP-begrepp. I anglikanska länder så inbegriper samsovning både co-sleeping och bed-sharing. Bed-sharing innebär att man delar samma madrass, co-sleeping innebär att man sover tillsammans. För tillfället så utövar jag bedsharing med vår yngsta, men co-sleeping med vår 4- och 5-åring eftersom vi breddat vår dubbelsäng med två vanliga sängar = de delar inte madrass med mig eller sin pappa men sover ändå precis bredvid. Självklart samsover vi med alla tre. Lite fånigt egentligen för det gör ju ingen skillnad. Jag och sambon har en gemensam madrass över våra två resårbottnar och därmed utövar vi bed-sharing. Hade vi haft två bäddmadrasser så hade vi utövat co-sleeping .
  • annacec

Ok... Men vad är bäst/mest rätt om jag vill säkerställa en bra anknytning med min 11 dagars. I vagga bredvid sängen eller bredvid mig på madrassen?

Tack för er input!

• Phillippa

Vi ska ha en liten "troll bedside" till bebismedan storasyster sover mellan oss. Trollsängen är liten och man kan ta bort sidan så att man har bebis nära,

• annacec

Jag har också en trollsäng till bebis och storsyskon på samma madrass, men bebis ligger ju då på egen madrass och inte så nära... Har nog lite ångest för att bebisen inte sover tillräckligt nära (samma madrass) och rädd man inte för optimal anknytning

Svar på tråden Samsovning när tvåan anlänt