• voldis

Varning för bedragare på blocket!

Åhh jag har gått på en sån stor nit!! Det var ca 3 månader sen nu och nu har jag kommit över den största ångesten och vill nu varna er alla !

Jag hade annons på ett guldarmband på blocket. Satte ett ganska stort överpris på det för jag var nyfiken på om jag fick sålt det för det priset. 5000:-
    Jag fick ett sms på engelska från en tjej som frågade om jag kunde ge ett bättre pris. Jag sa nej, 5000:- vill jag ha.
    Hon skrev okej och att hon bode i Ukraina och kunde skicka över pengar sen kunde jag skicka armbandet. Kanon tänkte jag "då kan hon ju inte lura mig" Hon "heter" Sandra Leland.
    Jag fick ett mail från hennes "bank" royal bank of scotland, att hon har skickat in pengar med de måste ha Kolli nummer från posten på att det är skickat, så jag skicka iväg det och skicka kollinummer till banken och till köparen.
    Då skrev banken att för att kunna skicka pengar till sverige så måste det vara minst 6500:- så om jag betalde in 1500:- till dom så skulle jag få 5000:- plus mina 1500:- kronor då. DUM som jag va så gjorde jag det!!!!!!
    Då fick jag ett nytt mail att summan var visst 8000:- så jag måste betala in ytterligare 1500:- för att få mina pengar. Då stoppade jag och bad köparen att skicka tillbaka mitt armband. Då skrev hon att hon plockar ut pengarna från banken igen och skickar en check istället.. Jag fick ingen check och mailade henne då skrev hon att hon inte fått armbandet och hade dragit tillbaka checken. PANIK! Jag mailde posten och anmälde förlorat paket. Någon vecka senare så mailde hon och skrev att hon hade fått paketet och skulle skicka en ny check. Jag fick den och försökte lösa in den på banken, de var misstänksamma men jag sa att jag måste ju ha mina pengar så det provade men den gick såklart inte igenom. Jag fick betala 650:- i admin. avgifter.

Detta var historien i korta drag!! Mycker mail skickades och nu i efterhand förstod man många varningsklokor som jag borde ha reagerat på men samtidigt saker som hon skrev så gjorde att jag tänkte "men så skulle hon ju inte säga och göra om hon lurar mig" Men jag är så DUM som gick på detta. Har i efterhand sökt på hennes namn på google och så sett liknade historier, dock inte någon som var så dum och gick på det som jag var Gråter Önska att jag googlade innan !!

Ni behöver inte berätta att jag är korkad, för det vet jag! Med detta vill jag varna andra och förhoppningsvis kommer det upp på google när folk söker hennes namn eller liknande!

• Svar på tråden Varning för bedragare på blocket!
  • vt1
    voldis skrev 2011-08-19 08:13:32 följande:
    Åhh jag har gått på en sån stor nit!! Det var ca 3 månader sen nu och nu har jag kommit över den största ångesten och vill nu varna er alla !

Jag hade annons på ett guldarmband på blocket. Satte ett ganska stort överpris på det för jag var nyfiken på om jag fick sålt det för det priset. 5000:-
    Jag fick ett sms på engelska från en tjej som frågade om jag kunde ge ett bättre pris. Jag sa nej, 5000:- vill jag ha.
    Hon skrev okej och att hon bode i Ukraina och kunde skicka över pengar sen kunde jag skicka armbandet. Kanon tänkte jag "då kan hon ju inte lura mig" Hon "heter" Sandra Leland.
    Jag fick ett mail från hennes "bank" royal bank of scotland, att hon har skickat in pengar med de måste ha Kolli nummer från posten på att det är skickat, så jag skicka iväg det och skicka kollinummer till banken och till köparen.
    Då skrev banken att för att kunna skicka pengar till sverige så måste det vara minst 6500:- så om jag betalde in 1500:- till dom så skulle jag få 5000:- plus mina 1500:- kronor då. DUM som jag va så gjorde jag det!!!!!!
    Då fick jag ett nytt mail att summan var visst 8000:- så jag måste betala in ytterligare 1500:- för att få mina pengar. Då stoppade jag och bad köparen att skicka tillbaka mitt armband. Då skrev hon att hon plockar ut pengarna från banken igen och skickar en check istället.. Jag fick ingen check och mailade henne då skrev hon att hon inte fått armbandet och hade dragit tillbaka checken. PANIK! Jag mailde posten och anmälde förlorat paket. Någon vecka senare så mailde hon och skrev att hon hade fått paketet och skulle skicka en ny check. Jag fick den och försökte lösa in den på banken, de var misstänksamma men jag sa att jag måste ju ha mina pengar så det provade men den gick såklart inte igenom. Jag fick betala 650:- i admin. avgifter.

Detta var historien i korta drag!! Mycker mail skickades och nu i efterhand förstod man många varningsklokor som jag borde ha reagerat på men samtidigt saker som hon skrev så gjorde att jag tänkte "men så skulle hon ju inte säga och göra om hon lurar mig" Men jag är så DUM som gick på detta. Har i efterhand sökt på hennes namn på google och så sett liknade historier, dock inte någon som var så dum och gick på det som jag var Gråter Önska att jag googlade innan !!

Ni behöver inte berätta att jag är korkad, för det vet jag! Med detta vill jag varna andra och förhoppningsvis kommer det upp på google när folk söker hennes namn eller liknande!
    Men herregud, det är ju en av de vanliga lurendrejerierna på nätet. Så naiv FÅR man inte vara!
  • Åsa
    mion skrev 2011-08-20 11:09:36 följande:
    Skulle aldrig ha kommit på tanken ens att skicka nåt till utlandet o att banken kräven extra för att föra över pengar stämmer INTE....  nej jag hade inte gått på detta,men så klart du ska anmäla
    Jag kan skicka till utlandet om det skulle så vara (fast jag varken säljer eller köper i denna prisklass) och jo, banken tar avgifter för överföringar till vissa banker (inte alla); då brukar det vara säljaren som åker på dem, inte köparen. När jag gör en utlandsöverföring får jag kryssa i om jag eller mottagaren ska betala _eventuella_ avgifter. Om jag kryssar i att jag ska göra det tar banken en /högre/ standardavgift, vare sig mottagarbanken tar betalt eller inte, så jag har brukat fråga säljaren om de har avgifter och i så fall hur mycket i samband med bud och i så fall lagt på summan på priset; det har blivit billigare. Men det är som sagt säljaren/betalningsmottagaren som drabbas och kan kräva extra, inte köparen (om intet ändrats på sistone) och sådant får man som köpare kolla upp själv på förhand.
    Av "extraavgiftsanledningen" föredrar jag också objekt där det erbjuds att betala med PayPal.
  • Åsa

TS: Beklagar bluffen men gå och polisanmäl på en gång. Du har varit blåögd men bluffaren har varit brottslig. Det blir svårare att utreda ju längre du dröjer och risken att ännu fler drabbas ökar också för den delen.

• SoStylish

Jag förstår att det känns surt TS, men hur i hela friden kommer det sig att folk fortfarande går på dessa bluffar? Läser ni aldrig nyheter eller har någon som helst koll på saker och ting?

• voldis
    SoStylish skrev 2011-08-28 12:07:32 följande:
    Jag förstår att det känns surt TS, men hur i hela friden kommer det sig att folk fortfarande går på dessa bluffar? Läser ni aldrig nyheter eller har någon som helst koll på saker och ting?
    Ja jag tror att det var när "banken" började maila då trodde jag faktiskt att det kunde vara på riktigt.... :( men nu i efterhand när man läser och hör historien så fattar jag inte hur dum man vart.... är väl för godtrogen....
  • colin2010

vad var hennes email?

säljer nu en iphone över blocket och får mail från roal bank, ja sa att ja ej använder paypal lr liknande.
    å nu får ja ett mail om att ja ska skicka varan innan ja får pengarna.
    ja sa nej tack direkt då, hon får återkalla pengarna, men skulle va kul å se om det kanske är samma mail adress.

colin 100926
  • Kooffe
    voldis skrev 2011-09-01 06:53:01 följande:
    Ja jag tror att det var när "banken" började maila då trodde jag faktiskt att det kunde vara på riktigt.... :( men nu i efterhand när man läser och hör historien så fattar jag inte hur dum man vart.... är väl för godtrogen....
    Du ska få ett bra tips. TRO ALDRIG!

Ta reda på all fakta, speciellt när det gäller överföringar till utlandet. Så fort du känner minst tvivel, strunta i det.

Kanske inte passar in just i din situation men kan rekommendera er att läsa

evett.se/evett/ehandel
    eVett.se - Överlev på internet. Tips för att undvika internets faror.
  • Johan 989

Jag höll själv på att bli lurad av samma lirare. Jag säljer ett XBOX på Blocket och fick svar från en person som kallar sig Peter Robson och ville köpa konsolen  till sin svåger. Han bjöd mer än vad jag begärde så naturligtvis blev det intressant. Vi har haft mejl-kontakt närmare en vecka, jag skicka mitt kontonummer.
    Kollade kontot flera gånger om dan men inga pengar! Mejlade honom och fick svar att han överfört pengarna och att hans bank skulle höra av sig inom kort. Men inga pengar.
    Jag informerade honom åter om detta och fick ett näst intill ilsket svar där han skriver att hans svåger fyller år imorgon och nästan kräver att jag skicka paketet, han säger åt mig att hans bank har mejlat mig och att jag ska kolla min inkorg och skräpposten.
    Jag kollar skräpposten och mycket riktigt, jag hade fått två mejl från "Royal Bank of Canada". Det första meddelar att Peter Robson har gjort en vilande överföring till mitt konto och att pengarna går in på kontot när jag skickat paketet och mejlat kollinumret, det andra mejlar är en varning som meddelar att dom kommer frysa mitt bankkonto och att jag kommer förlora allt som finns på kontot om jag inte slutför affären jag blev både rädd och förbannad.
    Jag mejlade honom och förklarade ilsket att man inte kan göra affärer på det sättet. Inga pengar=Ingen deal. Sen googlade jag på blocket bluffar och hittade voldis inlägg här. Då förstod jag verkligen att det var en bluff.

• Johan 989

Jag höll själv på att bli lurad av samma lirare. Jag säljer ett XBOX på Blocket och fick svar från en person som kallar sig Peter Robson och ville köpa konsolen  till sin svåger. Han bjöd mer än vad jag begärde så naturligtvis blev det intressant. Jag skickade mitt kontonummer och bad honom föra över den överenskomna summan plus 675 kr i fraktavgift (vilket det skulle kosta att skicka ett paket till England med Posten.) Vi har haft mejl-kontakt ungefär en vecka.
    Jag har kollat kontot flera gånger om dan men inga pengar! Mejlade honom och fick svar att han överfört pengarna och att hans bank skulle höra av sig inom kort. Men inga pengar.
    Jag informerade honom senast idag om detta då det gått en tid och fick ett näst intill ilsket svar där han skriver att hans svåger fyller år imorgon och nästan kräver att jag skicka paketet, han säger åt mig att hans bank har mejlat mig och att jag ska kolla min inkorg och skräpposten.
    Jag kollade skräpposten och mycket riktigt, jag hade fått två mejl från "Royal Bank of Canada". Det första meddelar att Peter Robson har gjort någon form av vilande överföring till mitt konto och att pengarna går in på kontot först när jag skickat paketet och mejlat honom kollinumret, det andra mejlet är en varning med överskriften  "Legal Action Notice " som meddelar att dom kommer frysa mitt bankkonto och att jag kommer förlora allt som finns på kontot om jag inte slutför affären och att "International Fraud and Corruption Agency who work hand in hand with the International Police Department (Interpol) for Online Fraud Attempt" skulle bli inkopplad. 
    Jag blev både rädd och förbannad.
    Jag mejlade honom och förklarade ilsket att man inte kan göra affärer på det sättet. Inga pengar=Ingen deal menade jag. Sen googlade jag på "blocket bluffar" och hittade voldis inlägg här. Då förstod jag verkligen att det var en bluff.

• voldis

Usch sicka äckliga människor det finns. Glad att du hittade mitt inlägg och då förstod att det var bluff. Det var det jag ville när jag gjorde detta inlägg.

• SarisHaglis

Jätte tråkigt att man åker dit på det.

Jag blev bedragen igår av ungefär liknande händelse. Bedragaren ville köpa min systemkamera och jag var tvungen att skicka paketet för att få ett kolli nr så att bank of england kunde se att paketet var påväg till "köparen" . Sedan nästa dag fick jag ytterligare ett mail om att lägsta summan de kunde överföra till Sverige var på 7000kr... å den info jag fick så hade "köparen" satt in 3900kr till bank of england och bedragaren insisterade att jag skulle väga upp och sätta in 3100kr för att sedan få klump summan tillbaka på 7000kr. Å eftersom jag hade skickat iväg kameran och var i behov av pengar så hade jag 48 h på mig annars skulle jag inte få pengarna för kameran... så jag fullföljde och fick mail från western union att mottagaren tagit ut sina pengar och sedan var kommunikationen helt död. Jag hade såklart blivit bedragen! ringde posten och fick reda på att paketet lämnat sverige. Vi ringde till postkontoret i England som skulle ta emot paketet och de sa att "om polisen ringer så stoppar vi att paketet levereras till kund" det har ännu inte kommit fram och det skulle inte göra det på ett par dagar så om polisen bara ringer så har jag stor möjlighet att få tillbaka systemkameran. Polisanmälan är gjord och det är bara att hålla tummarna att det går bra. Men man känner sig väldigt dum såhär i efterhand :(

Bedragaren kallade sig för Sara Grundel och ett annat namn jag fick var Nebo Daniel (trodde det var hennes kille eller liknande) men men det är bara att lära sig av misstaget och vara mer uppmärksam nästa gång :/

• Speakers Corner

Jag tycker det är ett fint drag att man väljer att tro det bästa om sina medmänniskor.
    Jag tror både man själv och ens omgivning mår bättre av det.
    Så synd bara att det finns folk som inte drar sig för att utnyttja det.
    Jag beklagar ts.

• SarisHaglis

Det som var lite konstigt var att när jag signerade pengarna så var mottagaren Danske bank..? för det var ju också ett varnings tecken på att något inte stämmer. Personen bodde ju i London, varför stor det då danske bank? och paketet skickades till engelsk adress så det var ju lite konstigt. Vet man nu i efterhand!

Svar på tråden Varning för bedragare på blocket!