• Caranlachiel

Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?

Är i färd med att planera hur sonens rum ska se ut när han får ett större rum. Om sisådär ett halvår. Det gäller att vara ute i god tid. Jag skyller på att jag är gravid - jag vill boa!

Hur som helst. Jag funderar på hur jag ska färgsätta hans rum. Han är 2,5 år och har inga åsikter om hur hans rum ser ut, har ännu ingen favoritfärg osv. Så det är helt upp till mig att bestämma. Igår ville jag ha massor av olika färger överallt. Idag funderar jag istället på ett rum helt i neutrala färger, men med en myshörna bakom ett draperi som exploderar av färger på kuddar, madrasser m.m...

Förklaring till svarsalternativen ovan:

Färgglatt = starka färger dominerar rummet
    "Neutrala" ljusa färger = vitt, grått, beige osv, väldigt mjuka färger överallt
    "Neutrala" ljusa färger med en ljus accentfärg = fortfarande väldigt mjuka färger överallt
    "Neutrala" ljusa färger med en  färgglad accentfärg = tänk typ vit bas med enstaka färgglada saker, starka färger dominerar ej

Hur gör ni själva, undrar jag nu? Vad ska jag göra? För-/nackdelar?

BF 16 november
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?
  • JAG är BÄST

"Neutrala" ljusa färger (vitt, grått, beige etc) tog jag,,men OM du ska göra en myshörna så hade jag nog valt att ha själva rummet färglatt, rött, blått, grönt, gult mm, sedan själva myshörnan "grått, vitt, beige" mm en myshörna ska vara lugnande plats där dom kan mysa och slappna av, därför lugnande färger.

• ceci lia

Färgglatt! Men man kan ha vissa grundfärger och väggarna kan vara vita.

• TessaS

Jag kan inte påstå att "inrett"... men det har blivit vita väggar (vi har precis byggt hus och vi målade ALLA väggar vita....) och när vi köpte praktiska möbler för hans leksaker så blev det vita... (jag gillade varken den blå eller rosa färg som fanns annars)

Men, när det kommer till de grejer vi har som sätter färg, så är det han som valt. Ibland är det svart med dödskallar, sen är det Hello Kitty... och så rött med Blixten McQueen...
    Med andra ord, det är färgglatt som fan!! Det är han som väljer...

• Caranlachiel
    tahira skrev 2011-08-22 11:37:33 följande:
    Menar du främst inredning, eller färg på väggar m.m? Småsaker eller större saker?
    Inredning framför allt. Väggarna kommer förmodligen vara vita. Men nu när du säger det så... Men jag tänkte främst inredning, både stort och smått.
    BF 16 november
  • Adamama

Jag trivs bäst med en lugnare färgskala, det tror jag mina barn gör också. Jag tror inte att många klara glada färger behövs för att stimulera dem att leka. Det går så bra ändå!

Dessutom ska de sova i sina rum också och då tror jag att det är lättare att komma till ro när det är mindre färger och mycket bra förvaring, så att leksaker inte är framme och så synliga hela tiden. Vi har mycket skåp och även kattvind med förvaring i våra barns rum.

♥ mamma till Adam okt -04 och Levi sept -07 ♥
  • tahira
    Caranlachiel skrev 2011-08-22 11:43:50 följande:
    Inredning framför allt. Väggarna kommer förmodligen vara vita. Men nu när du säger det så... Men jag tänkte främst inredning, både stort och smått.
    Okej. Vi har det jätte-färgglatt, men med vita väggar. Blått skrivbord, blå, rosa, gula och gröna stolar, färgglad matta, mycket färgglada tavlor, blå byrå, hans egna tecknigar på väggarna m.m. Sängen är svart, men vi har alltid färgglada lakan och soffan är grå, men vi brukar ha färgglada kuddar i. 

I hans förra rum hade vi ljusblå väggar och blå säng också, och man blev så glad av rummet .

(Om du vill kan du se ett par bilder från hans rum här: londonsvenskar.com/tahira/2011/05/22/stadning-2/ men vi har piffat till det lite sedan dess. Och nu skall vi snart flytta igen....
  • Psyke

Vi har barnrummet i vitt och beige som huvudfärger men använder lite textiler och andra detaljer som går lätt att byta för att få det mer färgglatt.

• ango07

Vi har valt att dela upp rummet i 2 olika delar med 2 fondväggar på var sida. En grön där sovdelen är och en turkosblå där skrivbordet är. Vita väggar där emellan. Sedan blandat vita, gröna och turkosa möbler.

Svar på tråden Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?