• Caranlachiel

Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?

Är i färd med att planera hur sonens rum ska se ut när han får ett större rum. Om sisådär ett halvår. Det gäller att vara ute i god tid. Jag skyller på att jag är gravid - jag vill boa!

Hur som helst. Jag funderar på hur jag ska färgsätta hans rum. Han är 2,5 år och har inga åsikter om hur hans rum ser ut, har ännu ingen favoritfärg osv. Så det är helt upp till mig att bestämma. Igår ville jag ha massor av olika färger överallt. Idag funderar jag istället på ett rum helt i neutrala färger, men med en myshörna bakom ett draperi som exploderar av färger på kuddar, madrasser m.m...

Förklaring till svarsalternativen ovan:

Färgglatt = starka färger dominerar rummet
    "Neutrala" ljusa färger = vitt, grått, beige osv, väldigt mjuka färger överallt
    "Neutrala" ljusa färger med en ljus accentfärg = fortfarande väldigt mjuka färger överallt
    "Neutrala" ljusa färger med en  färgglad accentfärg = tänk typ vit bas med enstaka färgglada saker, starka färger dominerar ej

Hur gör ni själva, undrar jag nu? Vad ska jag göra? För-/nackdelar?

BF 16 november
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?
  • tobiq

Rigmor Mortis skrev 2011-08-22 15:15:03 följande:
    Åh vilket fint! Var på skroten är det, bland gardintygerna på borden till vänster när man kommer in?

Det är en bit in i affären, du får knalla förbi kassorna och så. Det är en hel "avdelning" med barntyger och där fanns det, även samma mönster på knallrosa bakgrund:)
    MazarinRebus skrev 2011-08-22 15:21:58 följande:
    Åh skroten vill jag åka till, bor i stenungsund (några mil ovanför gbg) så jag har en bit att åka :P

Ja det blir ju en liten bit, men från gbg tar det bara ca 45 minuter till Skene där det ligger så om du gillar att sy är det lätt värt ett besök! Har hört att det är bra priser också av dom som vet:) Jag har precis börjat sy själv, inte vågat mig på annat än sängkläder än så länge:)

Här är ett annat favvotyg, kanske svårt att se men det är små ryska dockor på:)

Moa-08 Svea-10
  • MazarinRebus

På tal om barnrum, någon som vet vart man kan få tag i "schabloner" när man ska måla barnrummet, tänker mig moln, träd, en båt och några djur. Eller tips om hur man ska göra egna? Funderar också på vart man kan få tag i billig färg i klara färger?

Älskade William 2010.08.27 myheritagetotheworld.blogspot.com/
  • Caranlachiel
    MazarinRebus skrev 2011-08-22 19:43:46 följande:
    På tal om barnrum, någon som vet vart man kan få tag i "schabloner" när man ska måla barnrummet, tänker mig moln, träd, en båt och några djur. Eller tips om hur man ska göra egna? Funderar också på vart man kan få tag i billig färg i klara färger?
    Jag tänkte göra schabloner i tyg kan man säga. Alltså tygstycken som jag sätter upp på väggen. På mitt jobb kan jag skriva ut ända upp till A1-storlek, så jag kommer nog göra schablonerna själv. Men kan man bara skriva ut till A3 så kommer man ju långt, då kan du ju dela upp bilden på flera A3-papper och sedan sätta ihop papprena på väggen där du ska måla.
    BF 16 november
  • Butterscotch

Färgglatt! I barnens rum är möblerna vita, väggarna är målade i olika färger + att jag målat en stor djurbild på ena väggen, färgglad matta, färgglada tyger.

• lindaha

Vi har intrett minsta barnets rum med djungeltema, så jag antar att det räknas som färgglatt?

• TjärRingen

Skriver från iphone, så jag vet inte hur man citerar (om det går?). Gällande schabloner så finns en onlinebutik med sjukt mycket schabloner. Svårt o välja blir det till slut! Tror den heter www.schablononline.se eller nåt sånt. Googla annars!

• Mynta

Vita väggar, vit säng med svarrta lådor under. Dock mycket färg på resten, håller på att ordna (har precis flyttat) men planen är att få in massa rött, orange och gult i sonens rum. Röda blomkrukor, röd matta, röd hylla på väggen, kuddar i orange och gult, gardiner i rött. Riktigt knalliga färger alltså, inte några fisiga nyanser.

• Nettiiz

Under väggen mörkgul, en nalle puh bord som gick i gult i mitten och ljusgult över! Så målade jag min dotters rum, när jag väntade henne!

• Loriyana

Så roligt att folk postar bilder! Jag vill gärna se mer :)

• Lavish

Tja väggarna och möblerna är vita/ljusa. I övrigt är det mycket färg.

Jag har målat olika sagoväsen på frihand på väggarna i starka färger. (Hela rummet ska ha sagotema). De var en riktig hit måste jag säga, min bebis är bara 4 mån än och bor ju inte i sitt rum men han älskar när vi går runt och tittar på de färgglada figurerna mot de vita väggarna. Kul när någon uppskattar ens konst

Gardinerna har ett färgstarkt tema med riddare, skog och prinsessor. Sen ska det dit en vackert målad allmogekista att ha leksakerna i. Och en marockansk matta i klarrött och svart på golvet.

Svar på tråden Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?