• Caranlachiel

Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?

Är i färd med att planera hur sonens rum ska se ut när han får ett större rum. Om sisådär ett halvår. Det gäller att vara ute i god tid. Jag skyller på att jag är gravid - jag vill boa!

Hur som helst. Jag funderar på hur jag ska färgsätta hans rum. Han är 2,5 år och har inga åsikter om hur hans rum ser ut, har ännu ingen favoritfärg osv. Så det är helt upp till mig att bestämma. Igår ville jag ha massor av olika färger överallt. Idag funderar jag istället på ett rum helt i neutrala färger, men med en myshörna bakom ett draperi som exploderar av färger på kuddar, madrasser m.m...

Förklaring till svarsalternativen ovan:

Färgglatt = starka färger dominerar rummet
    "Neutrala" ljusa färger = vitt, grått, beige osv, väldigt mjuka färger överallt
    "Neutrala" ljusa färger med en ljus accentfärg = fortfarande väldigt mjuka färger överallt
    "Neutrala" ljusa färger med en  färgglad accentfärg = tänk typ vit bas med enstaka färgglada saker, starka färger dominerar ej

Hur gör ni själva, undrar jag nu? Vad ska jag göra? För-/nackdelar?

BF 16 november
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?
  • tobiq

Vi har också vita väggar (med blommor, ingen tapet vi hade valt när vi flyttade in men det är en hyresrätt så vi orkar inte fixa för mkt), men resten färglatt. Mest är det ljusrosa och ljusgrönt men nu vill jag ha lite knalligare färgare och ska även försöka få tag i lite retrotyger och sånt.

Såhär ser stora tjejens nysydda sängkläder ut, älskar det! Bakstycket på påslakanet är knallgrönt:

Moa-08 Svea-10
  • Mandel

Lekrummet har knallgröna väggar, illgul plastmatt på golvet och så en fondvägg med stugor, hästar och äppleträd i starka färger.

Äldsta sonen har grönt nedtill på väggarna och upptill är det gul/grönt med höns på och i mitten en bård med bondgård med djur och maskiner på.

Minsta har mellanblått nedtill och ljusare blå upptill med byggmaskiner på här och där. Bården är en byggarbetsplats.

Får nog anse att de har färglada rum.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • mikroE

Jag skulle gå för färgstarkt men ändå försöka hålla mig till 3-4 färger och inte alla i hela regnbågen. Jag skulle också välja en huvudfärg grön, gul, blå, lila, rosa är nog de jag själv tycker är snyggare och sedan kombinera med några andra accenter. grön (huvudfärg)+gul+brun+rosa kanske  eller lila (huvudfärg)+grönt+ svart (variera styrkan i det gröna och lila så det inte blir för mörkt om man tar in svart)

• April barn

Färgglatt !
    Jag älskar mycket färg och har nästan bara kläder i regnbogens alla färger till min son Skrattande

Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
  • Miss Obsessive
    tobiq skrev 2011-08-22 12:08:05 följande:

Såhär ser stora tjejens nysydda sängkläder ut, älskar det! Bakstycket på påslakanet är knallgrönt:

Vilket fint tyg! Var har du köpt det? Glad
  • Caranlachiel

Åh vad många bra svar när jag kommer tillbaka från lunch. Tack så mycket!

Å ena sidan tänker jag som Adamama, att det är lugnt och vilsamt med neutrala färger och så blir det ändå knalligt och färgglatt när leksakerna är framme och används under dagarna. Å andra sidan kommer jag ihåg när jag själv var barn och hur jag avundades barn som hade färgglada rum, då mitt var mindre färgglatt. Det kommer förmodligen en tid i hans liv då han inte kommer vilja ha det knalligt längre, så man kanske ska låta honom ha det färgglatt så länge han inspireras av det och tycker det är kul?

Äsch vad svårt. Men vad fina rum ni har allihop!

BF 16 november
  • krompa

Vi har molntapeter på 3 väggar och formel 1 bilar på 1 vägg.

• tobiq
    Miss Obsessive skrev 2011-08-22 12:45:04 följande:
    Vilket fint tyg! Var har du köpt det? Glad

Tack!:) Det är köpt här: http://www.skroten.se/ Lokal tygaffär som är grymt populär, folk vallfärdar från hela landet:D Finns hur mkt fint som helst, blir helt knäpp av av att gå runt där:)
    Moa-08 Svea-10
  • Caranlachiel
    tobiq skrev 2011-08-22 13:12:40 följande:
    Tack!:) Det är köpt här: www.skroten.se/ Lokal tygaffär som är grymt populär, folk vallfärdar från hela landet:D Finns hur mkt fint som helst, blir helt knäpp av av att gå runt där:)
    Åh bra tips! Mina föräldrar bor inte långt därifrån så dit ska jag definitivt åka nästa gång jag är i krokarna. Vi har en liknande i affär här i Huskvarna också, men alltid kul med variation.
    BF 16 november
Svar på tråden Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?