• Caranlachiel

Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?

Är i färd med att planera hur sonens rum ska se ut när han får ett större rum. Om sisådär ett halvår. Det gäller att vara ute i god tid. Jag skyller på att jag är gravid - jag vill boa!

Hur som helst. Jag funderar på hur jag ska färgsätta hans rum. Han är 2,5 år och har inga åsikter om hur hans rum ser ut, har ännu ingen favoritfärg osv. Så det är helt upp till mig att bestämma. Igår ville jag ha massor av olika färger överallt. Idag funderar jag istället på ett rum helt i neutrala färger, men med en myshörna bakom ett draperi som exploderar av färger på kuddar, madrasser m.m...

Förklaring till svarsalternativen ovan:

Färgglatt = starka färger dominerar rummet
    "Neutrala" ljusa färger = vitt, grått, beige osv, väldigt mjuka färger överallt
    "Neutrala" ljusa färger med en ljus accentfärg = fortfarande väldigt mjuka färger överallt
    "Neutrala" ljusa färger med en  färgglad accentfärg = tänk typ vit bas med enstaka färgglada saker, starka färger dominerar ej

Hur gör ni själva, undrar jag nu? Vad ska jag göra? För-/nackdelar?

BF 16 november
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?
  • Rigmor Mortis

Det ena rummet är grönt och har en grönrandig fondvägg (jag valde färger), det andra, där fyraåriga dottern fick välja själv, är vitt med en väldigt rosa fondvägg och rosa gardiner (=allt ser rosa ut men är lätt att göra om när hon tröttnar på rosa)

• Moooi

Färglatt, men med vit bas. 

Tre vita väggar och en röd i lillans rum (4 år). I övrigt går rummet i rött, cerise och limegrönt. 

Stora tjejen (8 år) har Tre vita väggar och en orange. Möblerna går i vitt och organgea detaljer´. Rummet i sin helhet har tre huvudfärger, vit, orange och svart. En härlig färgklick i vårt annars ganska svart/vita hem!

• annca

Neutralt men absolut inte så neutralt som vitt eller beige, utan ljusa väggfärger fast ändå färg om du förstår vad jag menar... Och så riktigt klatchiga detaljer!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Rigmor Mortis
    tobiq skrev 2011-08-22 13:12:40 följande:
    Tack!:) Det är köpt här: www.skroten.se/ Lokal tygaffär som är grymt populär, folk vallfärdar från hela landet:D Finns hur mkt fint som helst, blir helt knäpp av av att gå runt där:)
    Åh vilket fint! Var på skroten är det, bland gardintygerna på borden till vänster när man kommer in?
  • MazarinRebus

Jag ska göra om våran sons rum nu och har tänkt att ha färgglada väggar. Vi bor i en hyresrätt men tänker som så att om vi målar om kan vi göra vad vi vill med väggarna och då vara inställda från början på att det rummet ska tapetseras om när vi flyttar istället för att behöva ojja oss för att inte kunna sätta upp saker på väggarna osv. så jag ska måla landskap på väggarna och där hans säng står ska jag måla ett hus på natten med gatlycka osv. Hans möbler är vita men jag tänker sedan fixa kuddar och annat med färg också.
    När han låg i magen tänkte jag att jag ville ha det vitt och stilrent men nu vill jag ha massa färg.

Älskade William 2010.08.27 myheritagetotheworld.blogspot.com/
  • bubblish

Sonen har fått ett riktigt färgglatt rum! Grundfärgerna är blått, grönt och rött i olika nyanser. Myshörna med kuddar i de tre färgerna. Sängkläderna går i samma färger. Väggarna är klarblå och illgröna. Detaljer som klocka, tavlor, ramar, spegel och massa gossedjur i andra härliga färger!

Läste någonstans att man ska omge barn med starka färger för det är stimulerande för dem. Inte vet jag, men det är fint iaf!Glad  

• Ankaja

I barnrummet hos oss är det färgglatt som gäller, två stora väggar som är målade med pembagrönt och två mindre väggar (snedtak) är vitmålade. Rummet har ett djungeltema,vi är så nöjda med det, de sista listerna ska upp ikväll sen är det klart.

Vi valde färgglatt dels för att vi gillar färg men också för att forskning har visat att småbarn uppfattar inte pastellfärger utan föredrar starka färger.

• MazarinRebus
    tobiq skrev 2011-08-22 13:12:40 följande:
    Tack!:) Det är köpt här: www.skroten.se/ Lokal tygaffär som är grymt populär, folk vallfärdar från hela landet:D Finns hur mkt fint som helst, blir helt knäpp av av att gå runt där:)
    Åh skroten vill jag åka till, bor i stenungsund (några mil ovanför gbg) så jag har en bit att åka :P
    Älskade William 2010.08.27 myheritagetotheworld.blogspot.com/
  • Ediths mamma

hej!
    min målarmann målade som en streck-kod på ena väggen i dotterns rum med 6 olika färger. den är som midt på väggen- en tom ram rundt på ca. 0,5 m
    annars är rummet vitt med färgglada detaljer :)

det känns väldigt lagom mycket färg.

• Loriyana

Har inget barnrum. Dottern och jag delar sovrum. Sedan har hon sina leksaker i vardagsrummet och inredningen går i vitt + ljusgrönt + ljusrosa.

Svar på tråden Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?