• Caranlachiel

Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?

Är i färd med att planera hur sonens rum ska se ut när han får ett större rum. Om sisådär ett halvår. Det gäller att vara ute i god tid. Jag skyller på att jag är gravid - jag vill boa!

Hur som helst. Jag funderar på hur jag ska färgsätta hans rum. Han är 2,5 år och har inga åsikter om hur hans rum ser ut, har ännu ingen favoritfärg osv. Så det är helt upp till mig att bestämma. Igår ville jag ha massor av olika färger överallt. Idag funderar jag istället på ett rum helt i neutrala färger, men med en myshörna bakom ett draperi som exploderar av färger på kuddar, madrasser m.m...

Förklaring till svarsalternativen ovan:

Färgglatt = starka färger dominerar rummet
    "Neutrala" ljusa färger = vitt, grått, beige osv, väldigt mjuka färger överallt
    "Neutrala" ljusa färger med en ljus accentfärg = fortfarande väldigt mjuka färger överallt
    "Neutrala" ljusa färger med en  färgglad accentfärg = tänk typ vit bas med enstaka färgglada saker, starka färger dominerar ej

Hur gör ni själva, undrar jag nu? Vad ska jag göra? För-/nackdelar?

BF 16 november
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?
  • Superbia

Färgglatt! Gillar roliga färger.
    Ena sidan av killarnas rum ser ut såhär:

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Rigmor Mortis
    jj81 skrev 2011-08-25 22:19:14 följande:
    Färgglatt.

Här kan du se sonens rum om du vill:  jennyshus.webblogg.se/2011/august/barnrumlekr...#comment

Och jag tyckte det var raka motsatsen till färgglatt, det var ju helt vitt! Inte ens alla glada färger på prylarna lyckades balansera upp det vita, imho
    MazarinRebus skrev 2011-08-25 16:15:07 följande:
    Vad ska man ha för färg när man målar på tapeter? Det kan man väl göra? Ska jag ha samma färg till figurerna jag tänkt måla eller kan man ha annan färg som kanske finns i mindre burkar?
    Jadå, det går fint. Vanlig väggfärg används, och antingen målar du bara över direkt och låter tapetskarvarna synas, eller så får du spackla över alla ojämnheter först. Är det många gamla tapetlager kan det hända att du måste dra bort delar av det (inte säkert, jag spacklade och drog sedan bara bort där det bubblade sig och vi hade många tapetlager på tretex)
  • jj81
    MazarinRebus skrev 2011-08-25 22:52:19 följande:
    Oh my vilket snyggt barnrum! Vart hittade du den underbara sängen? Och de hyllorna, de fyrkantiga vita, vart får man tag i dem egentligen? Och molnkuddarna. -dreggel-
    Tack så mycket  Sängen är ett loppisfynd. Hyllorna kommer från sebra & är köpta på inreda.com. Molnkuddarna kommer från lagerhaus.
  • jj81
    Rigmor Mortis skrev 2011-08-26 08:30:20 följande:
    Och jag tyckte det var raka motsatsen till färgglatt, det var ju helt vitt! Inte ens alla glada färger på prylarna lyckades balansera upp det vita, imho
    MazarinRebus skrev 2011-08-25 16:15:07 följande:
    Vad ska man ha för färg när man målar på tapeter? Det kan man väl göra? Ska jag ha samma färg till figurerna jag tänkt måla eller kan man ha annan färg som kanske finns i mindre burkar?
    Ja, alla har vi olika syn på vad man tycker är färgglatt
  • mikroE
    Rigmor Mortis skrev 2011-08-26 08:30:20 följande:

Jag håller nog med att det för mig är ett rätt neutralt hållet barnrum med mycket svart och vitt men jag tycker det var snyggt även om jag själv hade valt att ha lite färg på väggarna. Det känns definitivt som ett barnrum tycker jag och även om vitt kan vara opraktiskt så kändes det inte som att det är det i detta fall.
  • Rigmor Mortis
    mikroE skrev 2011-08-26 10:11:50 följande:
    Jag håller nog med att det för mig är ett rätt neutralt hållet barnrum med mycket svart och vitt men jag tycker det var snyggt även om jag själv hade valt att ha lite färg på väggarna. Det känns definitivt som ett barnrum tycker jag och även om vitt kan vara opraktiskt så kändes det inte som att det är det i detta fall.
    Vitt är det mest praktiska man kan ha med småbarn! Bara att måla över om det blir något som inte går att ta bort.. visst kan man måla över med andra färger också men det blir ofta nyansskillnad på nytt och gammalt.
    (och jag har aldrig sagt att det inte var snyggt, bara att jag inte tycker det var färgglatt)
  • mikroE
    Rigmor Mortis skrev 2011-08-26 10:14:10 följande:
    Vitt är det mest praktiska man kan ha med småbarn! Bara att måla över om det blir något som inte går att ta bort.. visst kan man måla över med andra färger också men det blir ofta nyansskillnad på nytt och gammalt.
    (och jag har aldrig sagt att det inte var snyggt, bara att jag inte tycker det var färgglatt)

Visst har du rätt att vitt går att måla över men alla fläckar och märken syns direkt istället. Dessutom hade jag hellre valt en färg och ett underlag som tål lite tvätt än att måla om hela tiden. Klart att det finns saker som barn kan göra som inte går att tvätta bort men då får du problem att täcka med vit färg ändå. Jag tycker vitt är opraktiskt för både barn och vuxna, jag använder aldrig vitt på varken kläder, möbler eller väggar om jag kan undvika det. Nu bryr jag mig inte det minsta om andra gillar vitt, tack och lov är vi alla olika.

Jag lade till att jag tyckte att det var snyggt för jag tyckte jag lät kritisk, ditt inlägg var det inte en kommentar av, jag har ingen aning vad du tyckte när jag läste det.
  • principisessan

jag skulle gå efter vad jag själv gillade och trodde att barnet skulle tycka var mysigt. Förut hade barnen lite carl larsson.stuk över sitt rum, det var när jag bestämde :) Nu när de har mycket tycke och smak är det vit bas med knalliga rosa fonväggar och färgklickar i rött, prickigt, rosa och svart. 

• iser

Färgglatt. Min dotters rum har jag målat turkost med en fondvägg från PIP som går i turkost. Sen går färgerna i vitt, rosa och grönt i övrig inredning. Mycket ugglor, ett träd med fågelholkar etc. Hon är 2 år och favoritfärgen är svart... Brås på sina äldre systrar. Och svart är jag inte så sugen på Det jag främst tycker att man ska tänka på är att allt ska vara på barnets nivå. Att barnen ska kunna vara i rummet och nå allt den vill ha utan hjälp.

• Litet My

Färglatt tycker jag...tycker förövrigt det ser trits ut när små barn har så neutrala rum att det ser ut som det bor en vuxen där.

För mig innefattar ordet "barnrum" lek. stök och glada färger när man är 2,5 år

Svar på tråden Hur inreder ni barnrum - färgglatt eller "neutralt"?