• Anonym

Frukt i skolan

Samma hos oss, frukt & eller smörgås med varje dag, förutom att de har utedagar då man ska ha massäck som lunch med. Brukar inte vara några problem med ekonomin för vår del, men nu är det körigt & exempelvis denna ånad har vi 31tusen i utgifter inräknat lån+räkningar, vi har 1 inkomst om inte jag kan få ut studiemedel, det spricker ändå. Jobbigt då vi verkligen inte har råd med extra utgifter som ex utflyktsmat/extrafrukt/smörgåsar. Jag brukar vara duktig på att baka eget matbröd (billigare+nyttigare) men ser det illa ut med hembakat bröd nästan varje gång?

• Anonym
    Husis skrev 2011-08-23 13:43:09 följande:
    Hembakat är bäst!

Tips: Gör frallor/rågbullar som du stansar kavlar och ut med hjärtformade pepparkasmått.

En höjdare!

Men det ger inte skolorna rätt att kräva sånt av föräldrarna. En skola blev anmäld till Skolverket förra läsåret för det.  
    =) tack för tipset, ser ju snitsigt ut =)
  • Anonym

Så har skolan här med.
    Aldrig reagerat på det utan skickat med barnen frukt.
    Vid utflykter står det att dom som kan ska ha med sig matsäck, annars bjuder skolan.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-23 13:40:24 följande:
    Samma hos oss, frukt & eller smörgås med varje dag, förutom att de har utedagar då man ska ha massäck som lunch med. Brukar inte vara några problem med ekonomin för vår del, men nu är det körigt & exempelvis denna ånad har vi 31tusen i utgifter inräknat lån+räkningar, vi har 1 inkomst om inte jag kan få ut studiemedel, det spricker ändå. Jobbigt då vi verkligen inte har råd med extra utgifter som ex utflyktsmat/extrafrukt/smörgåsar. Jag brukar vara duktig på att baka eget matbröd (billigare+nyttigare) men ser det illa ut med hembakat bröd nästan varje gång?

Ungen hade väl fått mat om han/hon varit hemma??
  • Anonym

Men alltså vad hade barnet ätit om det varit hemma? Har inte barnet ätit både middag och frukt hemma under sommarlovet? Jag förstår inte skillnaden. I genomsnitt borde det bli billigare att ha barnet i skolan.
    Låt förr guds skull inte barnet få höra frukt-debatten. Det är lätt att barnet får för sig att det inte ens är värt ett äpple extra om dagen.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-23 15:16:09 följande:
    Men alltså vad hade barnet ätit om det varit hemma? Har inte barnet ätit både middag och frukt hemma under sommarlovet? Jag förstår inte skillnaden. I genomsnitt borde det bli billigare att ha barnet i skolan.
    Låt förr guds skull inte barnet få höra frukt-debatten. Det är lätt att barnet får för sig att det inte ens är värt ett äpple extra om dagen.
    För vår del handlar det om små extrautgifter som vi absolut inte har råd med just nu, pga orsaker vi inte kan råda över. På skolan äts lunch 10.30! Vi äter kl.13 , vilket resulterar i samma antal måltider hemma förutom mer smörgås/frukt etc vad som nu ska tas med till skolan per dag.
  • Anonym

Ta tillfället i akt och plocka fallfrukt hos vänner och bekanta. Eller ring på hos någon med trädgård och fråga om ni får plocka. Rätt förvarat håller sig äpplena fram till jul.
    Plocka blåbär i skogen och björnbär. Frys in och tina på morgonen.
    Morötter är billigt. Baka. Endast fantasin sätter stopp.

• Anonym

Men snälla... Det är väl bra med frukt. När mitt barn är hemma får han ju frukt så varför kan jag inte skicka med till skolan??? Men vi kan ju låta bli och då orkar ju inte barnen lika mycket. Och nej skolan har inte råd med frukt till alla.

Jag är nog en hemsk lärare för jag har just uppmanat mina elever att ta med ett par frukter då skoldagarna är långa. Och nej det finns inget som säger att vi ska ge dem det.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-23 20:50:00 följande:
    Men snälla... Det är väl bra med frukt. När mitt barn är hemma får han ju frukt så varför kan jag inte skicka med till skolan??? Men vi kan ju låta bli och då orkar ju inte barnen lika mycket. Och nej skolan har inte råd med frukt till alla.

Jag är nog en hemsk lärare för jag har just uppmanat mina elever att ta med ett par frukter då skoldagarna är långa. Och nej det finns inget som säger att vi ska ge dem det.
    Det jag mear är bara att de får lunch + mellis (de som går på fritids) men frukten är extra energi.
  • Anonym

Men vad är egentligen problemet?
    En påse äpplen (2 kg) av märket Euro shopper kostar typ 10 kr och räcker en hel skolvecka utan problem. Många har fruktträd hemma och vill mer än gärna bli av med lite frukt.
    Det är väl ändå en bra "vana" att de har fruktstund än att de går till kiosken och köper godis packat med socker, färgämnen och konserveringsmedel?
    Det handlar inte om att inte ha råd, det handlar om prioriteringar och 10-15 kr i veckan är väl ändå rimligt att lägga på en sådan vettig sak som bra mellanmål.

Svar på tråden Frukt i skolan