• Anonym

Frukt i skolan

Barn mellan 4- 10 år behöver 400 gram frukt och grönt per dag. Alltså två frukter och resten grönsaker, för att de ska få i sig alla nödvändiga vitaminer, mineraler och kostfibrer. Självklart måste man prioritera barnens näringsintag och att skylla på att det blir för dyrt är bara dumt tycker jag. Dyrt blir det när hälsan svackar pga dåligt näringsintag under småbarnsåren.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2011-08-24 08:14:41 följande:
    Oj, jag var glad om jag fick i mitt så mycket mat öht i den åldern. Vi hade haft en mycket magrare barn än vad vi hade då.
    Det är ganska rejäla mängder de rekommenderar. Skulle jag äta så mycket frukt varje dag då hade jag inte fått plats med så mycket mer och jag hade garanterat rasat i vikt.
    Va? Mycket mat? Mina barn har ätit minst 2 frukter/dag samt haft 2/5 delar av tallriken med grönsaker vid måltider... Självklart är ett litet barns portioner mindre än en tonårings men mängden frukt och grönt får de små i sig. Som tonåring behöver de 500 g frukt och grönt per dag. Inga enorma mängder det heller om man äter enligt tallriksmodellen.
  • Anonym
    ewis1 skrev 2011-08-24 08:21:15 följande:
    Här är det också så att barnen ska ha med sig 1-2 frukter till skolan. Det är ju bra om det duger med äpplen, morötter (lite "vanliga" frukter/grönsaker) men ibland vill bonusdottern att vi ska skicka med lite exotiska frukter för det har en del andra barn. Men det blir sällan för jag vet inte vad man ska hitta på....de ska ju äta det också.
    Nyponsoppa har vi börjat skicka med ibland men det kanske är så bra med tanke på allt socker men kanske kan vara bra att alternera med. Såg att någon i den här tråden skickar med riskakor. Tack för det tipset, kan också vara bra att alternera med (jag trodde inte man fick skicka med sådant men nu har jag tänkt till och skickar med precis vad JAG, och självklart barnet, vill Glad)

Sedan var det någon som tog upp i den här tråden att skridskor osv krävs även av barnen. Visst är det galet?! De kanske går till isbanan en gång/år. Sedan krävs skidor, vilket också ska åkas en gång.
    Man kan skicka tomat, gurka, vitkål... Testa exotiska frukter hemma först så du vet vad barnet tycker om!

Skolan kan inte kräva att ni ska stå för skidor och skridskor utan barnen får gå en promenad eller göra något annat när deras klasskamrater åker.
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-08-24 08:53:00 följande:
    Det beror nog vilka mängder man äter. Vi är alla små i maten hemma (även tonåringen). Fram tills för några år sedan åt vår tonåring så lite att vi var tvungan att lägga till extra fett.
    Sambons ena äldre barn var likadant.
    Under lång tid så var jag den som åt mest (trots att sambons barn var tonåringar) och jag äter lite.
    Så små i maten att de totalt sett inte ens äter ca 1 kg per dag? Det låter sjukligt lite...
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-08-24 09:02:00 följande:
    Det var så illa en period, läkare var inkopplade.
    Mitt eget barn åt en period två små smörgåsar till frukost, två knäckebrödsskivor till lunch och superlite till middag (då 10 år). Men vi såg till att det lilla han åt var så energirikt och näringsrikt det gick. Frukt åt han inte öht (och äter det ogärna fortfarande då han inte tycker det är gott helt enkelt, för sött)
    Sambons ena barn åt lika lite nästan, där var det även allergier med, så de flesta frukterna var uteslutna. Nej, inga ätstörningar, bara väldigt små i maten.
    Precis, det handlade om en sjuklig period Friska barn äter 1 kg/dag och behöver00g frukt och grönt om de inte har allergier!
  • Anonym
    NiXxI skrev 2011-08-24 08:52:07 följande:
    Så svårt det är ibland, att läsa en diskussion på FL där största parten responser är ignoranta det TS lyfter fram.

Skolan ska vara avgiftsfri.

Frukt ska vara i sådana fall en tillgänglighet på skolan, eller ingen frukt alls på skolan.

Sedan att höja (eller snarare sänka) diskussionen till socialbidragstagare, rökare, dåliga ekonomer etc, det är bara starkt bevis på att folk inte läser TS och har argument de själva upplever som väldigt befästande, men som bara är nedvärderande, dömande och inskränkta. 

Jag håller med dig TS, om skolan nu verkligen har lyfts fram som avgiftsfri (och sluta nu skrik sosse-Sverige ni andra), så ska det banne mig också vara avgiftsfri. Dvs frukten ska i sådana fall tillhandahållas av skolan, kommunen, etc.
    Inget barn ska känna sig utanför pga ett äppel, en banan eller vad som. INGET barn ska känna sig utanför. 
    Fel av dig. Möjligheten att få äta frukt och grönt som är medtaget hemifrån ska ges, däremot är det inget tvång att äta... Hade det varit ett tvång att ha med sig frukt/grönt skulle skolan vara skyldig att tillhandahålla detta.
  • Anonym
    NiXxI skrev 2011-08-24 09:18:18 följande:
    Nej, inte fel av mig. Då skolan gör frukt-frivilligheten till en form av utanförskap av de som ej har frukt med, så blir det fel av skolan. Enkelt.
    Nej då. Som du resonerar skulle inga barn få ha något som sticker ut. Inga barn skulle få ha skridskor, skidor, cykel, de skulle nekas ta med sig frukt, märkeskläder osv...
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2011-08-24 08:31:02 följande:
    Fattigdomsmonstret är föräldrar som planerat sin ekonomi åt skogen. Iaf så länge de har en inkomst som motsvarar av socialbidrag eller mer. Ligger de under norm men inte söker socialbidrag så har de ju också planerat fel.

Oavsett vad skolan hade sagt hade jag skickat med mina barn nått att äta på förmiddagen. Det är långt mellan frukost och lunch. De hade nog de flesta gjort som vill sina barn väl. Men genom att skolan säger till att de ska ha frukt så får fler barn det.
    Det kan ju vara så att man trots socialbidrag inte får så man klarar sig? Har man skulder t.ex som måste betalas så räknas det inte in.
  • Anonym
    Nenne666 skrev 2011-08-24 09:22:37 följande:
    Om man uppmanar alla föräldrar att ta med sig minst 1 frukt om dagen blir det ett indirekt tvång.
    Om man erbjuder barn möjlighet att ta med och äta 1-2 frukter per dag så är det inget tvång!
  • Anonym

Jag har praktiserat på skolor och sett hur fruktstunderna ser ut. De från "fina" familjer kommer med lyxiga frukter som är lite dyrare osv medan de barn som såg ut att ha det dåligt ställt (det vet jag ju dock inte) sällan hade med sig frukt. Nån gång fick hen ta e frukt på skolan men det var långt ifrån varje gång. Hen blev särbehandlad/sågs ner på av de andra barnen. Hen lekte oftast inte med någon o fick små gliringar eller vad mans ka kalla det. Blickar osv som sa att hen inte var så omtyckt. Det berodde väl itne enbart på frukten utan på att hen hade slitna/ärvda kläder osv. Jag fick ofta följa med ut och sparka boll osv så hen slapp vara själv.

Svar på tråden Frukt i skolan