• Anonym

Frukt i skolan

Ts, vid idrottsdagar och andra utflykter står skolan för lunch men självklart får barnen även ta med sig något hemifrån om de vill/behöver det. Anser du att skolan ska förbjuda barn att ta med frukt dagligen eller smörgåsar, dricka, yoghurt eller pannkakor när det är utflykts- eller idrottsdagar? Varför ska inga barn få äta frukt bara för att du anser att ditt barn inte behöver det? Jag förstår faktiskt inte. Sen kostar en genomsnittlig "normalpris" frukt, äpple, päron, banan 3 kronor. På en vecka är det 15 kronor men man kan välja att skicka en bit gurka, en morot eller inget...

• Anonym
    sextiotalist skrev 2011-08-24 10:58:33 följande:
    Nu har mitt barn gått i en skola med välbeställda barn (dvs en rik skola) och det var där de plockade bort i breven hem med att barnen skulle ha med frukt, för barnen var inte intresserade.

Kan påpeka att jag kommer från sk väletablerad familj och har en hög utbildning, men äter ändå inte gärna frukt.

Jag känner många väletablerade (eftersom jag har den utbildningen och arbetar med det jag gör) som inte har fruktätande barn, utan gör som jag gör, slänger den ruttna frukten hemma efter en vecka.
    Lustigt att det kan vara så olika beroende på var man bor i landet. Här är det vanligare att välbeställda familjer erbjuder frukt/grönsaker flera gånger per dag, att man äter frukost, lunch OCH middag plus mellanmål. I fattiga hem äter vissa barn ingen frukost alls, de flesta äter skollunchen men till middag blir det kanske en filtallrik eller smörgås...
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-24 10:59:41 följande:
    De kan väl ha en fruktskål i skolan så att de som inte får med sig frukt hemifrån kan få från skolan?
    Var ska man ta pengarna ifrån tycker du? Ska man dra ner på materiel? Lärartjänster?

Här i tråden skriver man om att det inte handlar om pengar så varför ska skolan ge barn frukt när föräldrarna anser att barnen inte behöver äta den? Är det inte bättre att föräldrar som anser att deras barn behöver frukt skickar med och de som inte anser att deras barn behöver det låter bli? Skolan ska väl inte få tvinga på barn frukt mot föräldrarnas vilja?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-24 11:05:10 följande:
    Var ska man ta pengarna ifrån tycker du? Ska man dra ner på materiel? Lärartjänster?

Här i tråden skriver man om att det inte handlar om pengar så varför ska skolan ge barn frukt när föräldrarna anser att barnen inte behöver äta den? Är det inte bättre att föräldrar som anser att deras barn behöver frukt skickar med och de som inte anser att deras barn behöver det låter bli? Skolan ska väl inte få tvinga på barn frukt mot föräldrarnas vilja?
    Men det finns ju barn som vill ha frukt när de andra äter men inte har råd/inte har föräldrar som skickar med.

Kommunen har pengar att lägga på ex ny fin arenahall men inte på lite frukt.  Och jag menar inte att man ska tvinga på barn frukt?!
  • Anonym
    Anonym (fruktskola) skrev 2011-08-24 11:13:43 följande:
    Enstaka utflykter är väl ok, då det inte är regelbundet. Men att "tvingas" skicka med frukt varje dag för att skolan gör det till ett tvång via utanförskap eller att de begär det är inte ok. Barnen får gärna äta frukt, om deras föräldrar anses att det behövs (men ärligt talat på fyra timmar inkl en lunch, hur mycket frukt behöver barnet!) - men det är INTE OK att skolan begär att alla barn ska ha med sig två frukter varje dag - om skolan anser att barnet behöver frukt till schemalagd fruktstund, eller som mellanmål för att många är hungriga då får tamejfan skolan skaffa fram frukten. Har dem inte pengar till det så får de klaga högre upp. Det kanske är på tiden att föräldrar kräver mer anslag från regeringen till sina skolor än att själva stå och köpa mat/grejor till sina barn att ha under skoltid?!
    Hur kan du få det till ett utanförskap att de flesta barnen vill ha och behöver frukt, enligt sina föräldrar, medan ditt barn inte behöver det enligt dig?

Mina barn har behövt mellanmål, i form av frukt, ända till gymnasiet. De har haft svårt med att äta frukost så den har blivit för liten för att räcka fram till lunch så alltså har de behövt frukt för att orka koncentrera sig.

Kräver skolan alltså att barnen ska ha med frukt? Vad händer om ni trotsar kravet? Självklart kan skolan erbjuda möjlighet att äta frukt vissa tider eller under raster så länge det inte är ett tvång!

Jag förstår inte hur det kan bli ett problem för barn som inte behöver/vill ha frukt faktiskt...

Det är garanterat frivilligt att ta med och äta frukt men uppmuntran att ta med finns säkert för att pedagogerna märker att många barn behöver det...
    poalina skrev 2011-08-24 11:13:23 följande:
    Det är absolut inte fel att barnen äter frukt och självklart ska barn som vill ha det med sig få det men jag tycker personligen att det är fel att skolan indirekt kanske gör det till en klassfråga. Om nu lärarna ser det som ett problem att vissa inte orkar hela dagen och behöver något extra, varför står då inte skolan för det. Varför inte som någon redan föreslagit ha en gemensam fruktskål där alla får ta?Ligger det utanför skolans butgett så kan väl föräldrar gemensamt samla och ha ansvar för frukskålen.
    Det är ingen klassfråga då frukt och grönt ingår i tillräcklig mängd även i normen för försörjningsstöd. Då handlar det istället om föräldrars prioriteringar och de kan inte skolan lastas för.

Det är inget tvång att ta med frukt! Så länge det är frivilligt är det upp till varje barns föräldrar att bestämma om barnet behöver frukt eller inte.
  • Anonym
    Anonym (fruktskola) skrev 2011-08-24 11:13:43 följande:
    Enstaka utflykter är väl ok, då det inte är regelbundet. Men att "tvingas" skicka med frukt varje dag för att skolan gör det till ett tvång via utanförskap eller att de begär det är inte ok. Barnen får gärna äta frukt, om deras föräldrar anses att det behövs (men ärligt talat på fyra timmar inkl en lunch, hur mycket frukt behöver barnet!) - men det är INTE OK att skolan begär att alla barn ska ha med sig två frukter varje dag - om skolan anser att barnet behöver frukt till schemalagd fruktstund, eller som mellanmål för att många är hungriga då får tamejfan skolan skaffa fram frukten. Har dem inte pengar till det så får de klaga högre upp. Det kanske är på tiden att föräldrar kräver mer anslag från regeringen till sina skolor än att själva stå och köpa mat/grejor till sina barn att ha under skoltid?!
    tycker du sammanfattar min åsikt väldigt bra
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-24 11:19:26 följande:
    Men det finns ju barn som vill ha frukt när de andra äter men inte har råd/inte har föräldrar som skickar med.

Kommunen har pengar att lägga på ex ny fin arenahall men inte på lite frukt.  Och jag menar inte att man ska tvinga på barn frukt?!
    Jag köper inte ditt påstående att det finns föräldrar som inte har råd! En påse morötter är aldrig dyr, oavsett när på året. Du får morötter för 50 öre-1 krona styck...

Att föräldrar inte skickar med är inte skolans fel. Ska skolan ansvara för regn- och idrottskläder också om föräldrar struntar i att skicka med det?

Varför blir du inte politiskt aktiv istället för att klaga här? Tror du kan få större gehör som lokalpolitiker.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-24 11:23:11 följande:
    Jag köper inte ditt påstående att det finns föräldrar som inte har råd! En påse morötter är aldrig dyr, oavsett när på året. Du får morötter för 50 öre-1 krona styck...

Att föräldrar inte skickar med är inte skolans fel. Ska skolan ansvara för regn- och idrottskläder också om föräldrar struntar i att skicka med det?

Varför blir du inte politiskt aktiv istället för att klaga här? Tror du kan få större gehör som lokalpolitiker.
    För att jag inte vill jobba som politiker? Man kan väl ha åsikter ändå?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-24 11:58:42 följande:
    För att jag inte vill jobba som politiker? Man kan väl ha åsikter ändå?
    Okej, så du vill förändra utan att kunna förändra?

Tror du får nöja dig med att skolan erbjuder alla barn möjlighet att ta med frukt och de föräldrar som anser att deras barn ska äta frukt skickar med den och de andra barnen blir utan.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-24 12:01:12 följande:
    Okej, så du vill förändra utan att kunna förändra?

Tror du får nöja dig med att skolan erbjuder alla barn möjlighet att ta med frukt och de föräldrar som anser att deras barn ska äta frukt skickar med den och de andra barnen blir utan.
    Ja än så länge nöjer jag mig med hur det är. Men om jag vill förändra så kan ajg väl göra det på andra sätt än genom att bli politiker själv? Har du hört talas om att man kan framföra förslag till politiker, skolchefer osv? Är man ensamstående förälder så har man inte riktigt tid att sitta med politiskt
Svar på tråden Frukt i skolan