• Anonym

Frukt i skolan

Skolan är gratis. de har ju inte tvingat er att ta med frukt. men om du är snål o inte ha råd att tillgodo se ditt barn med 2 frukter i veckan borde du fundera!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-24 12:09:43 följande:
    Ja än så länge nöjer jag mig med hur det är. Men om jag vill förändra så kan ajg väl göra det på andra sätt än genom att bli politiker själv? Har du hört talas om att man kan framföra förslag till politiker, skolchefer osv? Är man ensamstående förälder så har man inte riktigt tid att sitta med politiskt
    Självklart kan man lämna förslag och synpunkter men gör du det? Det handlar om prioriteringar vad man kan och inte kan, även som ensamstående förälder.
  • Anonym

Alltsa - nar barnen ar hemma / pa forskola sa ater dom ju mellis - eller? Och nar jag gick i skolan sa forsvann liksom den biten, man kakade frukost hemma, lunch i matsalen och sen fick man knipa ihop tills skolan var slut och man fick mellis...
    Att ungarna ska ata mellis ar val for sjutton bra? Och man behover inte langa med en hel frukt... lite vindruvor i en burk, skivat apple, etc. etc. + en flaska vatten blir val bra?

Gnalla over att ungarna ska ata frukt, krava att den ska vara gratis... herregud. Vi snackar 2011.
    Se er om i varlden. Lunchen & utbildningen ar fortfarande gratis.

• Anonym
    sextiotalist skrev 2011-08-24 16:03:20 följande:
    När jag gick under skolan under 60-talet och 70-talet så fick vi ta med oss frukt de dagar vida hade långa dagar. det var i slutet av 60-talet och under 70-talet.
    Sambons äldsta (födda under 80-talet) fick också ta med sig frukt till skolan.
    Men det var inget måste utan helt frivilligt.
    När gick du i skolan?
    Jag borjade skolan -78 och har bara haft med mig frukt vid enstaka tillfallen (utflykter eller om vi hade ett lass plommon / applen etc. hemma).
  • Anonym
    Nenne666 skrev 2011-08-24 15:06:20 följande:
    Det finns föräldrar vars pengar är slut innan månaden ens har börjat. Vad det än beror på är skitsamma, det är ändå deras oskyldiga barn som står inför situationen på skolan utan frukt.
    För att undvika sådant kan skolan själva erbjuda frukt, inte minst när dom har sin uttalade fruktstund på rasten eller vad sjutton som helst.

Det finns föräldrar som inte tar sitt ansvar, sånt vet vi, därmed borde vi också förstå att det finns barn som är drabbade av deras beteende. Frukt för 10 kr för dig och mig är ju inget, men för den lilla stackaren kostar det på...
    Inte nog med att dom kanske inte har regn och idrottskläder, dom har ingen frukt heller. Det känns som om man inte ska spä på ytterligare problem för dom som redan har det tufft.

Vad ska man ist göra för att slippa dessa situationer?
    Det är inte skit samma vad det beror på. Om föräldrar prioriterar annat före barnens mat så måste föräldrarna ruskas om! Det är inte okej att slösa bort barnens matpengar! Kan man inte lära sig prioritera barnen och deras behov så som kläder och mat som förälder borde man kanske inte vara förälder alls kan jag tycka...
  • Anonym
    Bonanza skrev 2011-08-24 16:17:06 följande:
    Att man som välbärgad medmänniska inte klarar av att greppa att det finns familjer där detta fruktätande ställer till med problem, det är skrämmande. 

Hur mår ni egentligen, ni som hånar de fattiga föräldrar som inte klarar av att ha råd med allt som behövs? Hur känner ni er när ni går och lägger er efter att ha uttryckt åsikter som "de prioriterar fel, de får skylla sig själva, det är inte vårt problem"? Och vad, VAD, lär ni era barn egentligen?

TS har självklart rätt i att reagera på det här. Det är ett problem för många som är fattiga och om man vägrar inse det är man både ignorant och naiv.  
    Riksnormen för mat till en 7-11 åring är 1140 kr/månad. Vill du påstå att frukt och grönt inte ryms inom den summan? Anta att en frukt och en morot kostar 4 kronor/skoldag. Det blir ca 84 kr/månad. Är det verkligen för dyrt tycker du eller kan det bero på att vissa föräldrar gör felaktiga prioriteringar?
  • Anonym
    Bonanza skrev 2011-08-24 16:17:06 följande:
    Att man som välbärgad medmänniska inte klarar av att greppa att det finns familjer där detta fruktätande ställer till med problem, det är skrämmande. 

Hur mår ni egentligen, ni som hånar de fattiga föräldrar som inte klarar av att ha råd med allt som behövs? Hur känner ni er när ni går och lägger er efter att ha uttryckt åsikter som "de prioriterar fel, de får skylla sig själva, det är inte vårt problem"? Och vad, VAD, lär ni era barn egentligen?

TS har självklart rätt i att reagera på det här. Det är ett problem för många som är fattiga och om man vägrar inse det är man både ignorant och naiv.  
    Vad menar du att vi lär våra barn för fel? Att frukt och grönt är nyttigt och att kroppen behöver det, är det fel? Att kroppen behöver extra energi i form av mellanmål, är det fel? Att jag som förälder prioriterar att mina barn får en sund kost och mår bra hela dagen, är det fel?

Är det verkligen vi som skickar frukt och grönt som gör fel?
  • Anonym
    Anonym (fruktskola) skrev 2011-08-24 16:30:02 följande:
    Det är inte ni som skickar frukt som gör fel - det är skolan som ställer kravet på det som är fel!
    Tvivlar starkt att skolan kräver att ni skickar frukt utan att de erbjuder möjlighet att skicka frukt så barnen orkar vara koncentrerade hela dagen. Att kontakta rektor och skolverket kommer inte att förändra att barnen ges möjlighet att ta med frukt och grönt att äta för att orka med dagen.
  • Anonym
    Anonym (fruktskola) skrev 2011-08-23 21:22:16 följande:
    Ärligt talat så tycker jag inte att det är nyttigt att äta en massa frukt mellan måltiderna, jag föredrar att mitt barn äter ett rejält mål så hon håller sig tills det är dags för nästa stora mål. Frukt är något vi äter ibland, men inte varje dag. 
    Jag skiter i att äpplena kostar 10kr för en vecka, jag har råd att ge henne både banan, äpple, apelsin och en hel del annat, pengar är inte problemet - men det finns dem som inte har råd med det!

Säg för enkelhetens skull att frukten kostar 25kr per barn och vecka (äpple, banan och kanske något annat att variera emellan). Alla har inte tillgång till grannar med äppelträd... Eller för den delen tål äpple, gillar äpple osv.
    25 kr per barn och vecka, det blir ca 100kr i månaden per barn. En ensamstående mamma med två skolbarn ska alltså lägga 200 kr i månaden på frukt när skolan ska vara avgiftsfri!
    Dessutom är det väldigt lätt att det går från frukt till något annat, smörgåsar, lättare matsäck, drickyoghurt och hela tiden är det vissa barn som hamnar utanför!
    Det är inte frukten som är problemet utan att skolan kräver att föräldrar ska betala för att deras barn inte ska känna sig utanför!  

Uppdaterar detta i ts-inlägget också! 
    Barn behöver tillskott av energi mellan målen även om du personligen anser att det är onyttigt för dina barn. Det är rekommenderat att även skolbarn får mellanmål både förmiddag och eftermiddag. Att du har en annan åsikt har jag förstått men varför ska ingen på skolan få ta med frukt för att du anser att dina barn inte behöver det?

Frukt eller grönt behöver inte innebära en hög kostnad. Som jag skrev innan, 84 kr/månad kan man ta från matbudgeten som ska innehålla frukt och grönt!
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2011-08-24 16:33:56 följande:
    Nej, men de föräldrar som inte inser att livet inte alltid är enkelt. De som anser att de föräldrar som inte skickar frukt eller grönt är dåliga föräldrar, ja, de kanske prioriterar annorlunda, deras barn kanske inte äter frukt till vardags, eller så prioriterar de att frukten kanske äts till efterätt hemma, eller till frukost (kanske för att barnet inte äter annat). Även familjer med tight ekonomi kan ha matkräsna barn eller barn som äter dåligt.
    Barnet kanske avskyr morötter och äpplen (som angavs som billiga alternativ) eller vitkål.
    Det jag vänder mig emot är kravet att ha frukt med sig, inte valfriheten att ha det.
    Jag har inte sett ts skriva att skolan ställer krav att ha med frukt, utan hellre att ts uppfattar det som ett krav, inte heller ser jag att det skulle innebära konsekvenser, från skolans sida, för de barn som inte tar med sig.

Vill barnet inte ha frukt eller grönt kan väl ingen tvinga barnet ta med och äta?

Anser skolpersonalen generellt sett att föräldrar som inte skickar frukt/grönt är dåliga föräldrar?
Svar på tråden Frukt i skolan