• Anonym

Frukt i skolan

Vildand skrev 2011-08-24 16:41:47 följande:
    Här är det "frivilligt". Så frivilligt att det står inskrivet en fruktstund i klassrummet på schemat. Så otroligt frivilligt. Verkligen frivilligt. Ger ordet frivilligt en helt ny betydelse.

I vår gamla stadsdel finns det också fruktstund på schemat. Där är det skolan som håller med frukten, det är en av de allra fattigaste stadsdelarna i stan och några äppelträd att plocka gratis frukt ifrån finns naturligtvis inte eftersom det är mest asfalt och gatstenar. I vår nya stadsdel har dock inte skolan råd med frukt. Eller ja, rektorn tycker inte att det är någon bra idé helt enkelt.
    Klart det är frivilligt ändå. Knappast att fröken står och skäller ut de barn som inte har frukt med sig! Självklart måste fruktstunden schemaläggas. Man kan inte ha barn ätandes alla lektioner förstår du väl? Det skulle störa oerhört mycket.
  • Anonym
    Vildand skrev 2011-08-24 16:58:43 följande:
    Om det är frivilligt får man väl äta på rasten? Nej, fröken står inte och skäller på barn som inte har frukt med sig, hon är ingen idiot. Fröken skäms som en hund över rektorns vägran att köpa in frukt och samtidiga vägran att skippa den "frivilliga" fruktstunden. Hon är en normalt funtad människa.
    Det är inte alltid praktiskt möjligt att äta frukt ute på rasten. Sverige är stort och det är ofta kallt stora delar av skolåret...
  • Anonym
    mikroE skrev 2011-08-24 17:16:13 följande:
    Jag växte upp i Norrbotten, vi åt frukt ute på rasten utom när det var -18 eller kallare, då fick vi vara inne så vädret är inte något stort hinder faktiskt.
    Det gjorde ni säkert. Det är nya tider nu och barnen behöver inte komma till skolan innan fröken kommer för att tända vedkaminen så att klassrummet är varmt när det är dags för första lektionen. Barnen får oftast äta frukt inne, i dessa moderna tider. Man anser inte att de ska behöva frysa fingrarna av sig för att få i sig ett mellanmål.
  • Anonym

microE: Alla äter inte äpplen... Det finns barn som äter druvor, de som äter apelsinklyftor, skurna hemma, det finns de som äter granatäpple.. Inget av det går att äta ute i kyla utan att man fryser rejält om fingrarna. Alla äter inte äpplen även om alla gör det där du kommer ifrån.

• Anonym
    mikroE skrev 2011-08-24 17:35:34 följande:
    Nä, men det går bra att äta apelsinklyftor och druvor också ute, inga problem. Det var värre med bananerna, de frös oftast redan i skolväskan dock så hade de flesta inte bananer under vintern av denna anledning. Granatäpple går också bra om man redan har petat ut fröna innan man går till skolan. Apelsinklyftor är för övrigt det bästa att äta utomhus på vintern, det fick vi varje gång vi hade barnens vasalopp under hela låg och mellanstadiet. Tråkigt att du inte ser möjligheterna utan bara hindren med att äta utomhus på vintern. Som sagt bananer är knepiga och kanske också gurka men de flesta vanliga frukter funkar hur bra som helst.

Jag heter förresten mikroE, inte stavat med c.   
    Du får tycka det går bra, jag vet många barn som inte tycker detsamma. Vissa har behov av att sitta ner när de äter. Det är inte heller helt okej att tvingas äta i regnet ute... Barnen får helt enkelt äta i klassurmmet på väldigt många skolor. Är det ett problem för dig kanske du ska kontakta ansvarig rektor där du bor och kolla om de gör som du säger eller om de gör som de vill.
  • Anonym
    Husis skrev 2011-08-24 17:59:02 följande:
    Det är alltså av undervisningstiden man tar, en kvart om dagen...

DET tycker jag är fel! Det är oftast av svenskan man tar, för man har högläsning eller information samtidigt....
    Jag har själv varit med många gånger när barnen äter sin frukt. Fröken läser högt, barnen målar och äter samtidigt. Inga problem alls.
  • Anonym
    Dr Mupp skrev 2011-08-24 19:17:48 följande:
    Skicka med vantar med barnen så ska du se att de kan äta vilken frukt som helst oavsett väder. Ja mina barn äter frukt på rasten och vissa dagar är det nr till ca -20 och det är inget problem att äta ute oavsett vad det är.
    Faktiskt inte, det har varit stora problem i barnens skola så det beslutades att de får äta inne. Vilken vuxen skulle acceptera att gå omkring i kyla och äta? Det handlar om barnens arbetsmiljö och rätt till näring.
  • Anonym
    Lillave skrev 2011-08-24 18:08:43 följande:
    Idag började dottern 1:an och även där ska det tas med en frukt eller två per dag. Hur ska man kunna komma ihåg det?? Och som TS säger, skulle man glömma hamnar ju ens barn utanför sas.

Menar ni att det alltså är olagligt enligt Skolverket?
    Klart det inte är olagligt! Ingen skola får förbjuda hungriga barn att äta frukt!
  • Anonym
    knisse skrev 2011-08-24 19:55:10 följande:
    jag *räcker upp handen*
    skulle mycke heldre ga ut pa min rast och äta nagot änn att sitta kvar pa min arbetsplats
    Ok, då får du väl göra det när du har rast. Barnen i mitt barns skola vill inte det.
Svar på tråden Frukt i skolan