• Anonym

Grupp B-streptokocker (GBS)

Jag undrar om det är någon annan som fått veta att det har Grupp B-streptokocker (GBS) i samband med att en urinodling gjorts för misstänkt uvi?
    Fick ni antibiotika i samband med förlossningen och smittades ert barn vid födseln?

• Svar på tråden Grupp B-streptokocker (GBS)
  • Anonym
    Anonym (3 gånger!) skrev 2011-08-24 15:50:24 följande:
    Tidigare var riktlinjen att 3 eller fler positiva odlingar gavs anitbiotika vid förlossningen. Nu säger man att det räcker med en positiv odling. Då ska man ha antibiotika.
    oj då då kanske min hade tur...
  • Pyris

Oki. 
    För jag försökte söka runt lite på nätet igår om det och uppfattade som att dropp får man bara om man föder innan 37+0 och det stod även samma i det PM som min bm hade fått nu.
    '
    Kan inte bebisen alls ta skada i magen av bakterien?  

• brünnhilde
    Pyris skrev 2011-08-24 15:54:39 följande:
    Oki. 
    För jag försökte söka runt lite på nätet igår om det och uppfattade som att dropp får man bara om man föder innan 37+0 och det stod även samma i det PM som min bm hade fått nu.
    '
    Kan inte bebisen alls ta skada i magen av bakterien?  
    Jo, det kan den tror jag. Men det är väldigt ovanligt.
  • Pyris
    brünnhilde skrev 2011-08-24 15:57:04 följande:
    Jo, det kan den tror jag. Men det är väldigt ovanligt.
    Men då måste det ju vara bättre att behandla ju.. 

Blää, ska man gå o vara nervös över detta nu också. 
  • Jempa01

Jag hade GBS under graviditeten, fick penicinllin under förlossningen och allt gick bra. Jag var jättenojjig och tog själv upp det direkt när jag kom in, samt höll reda på när jag skulle ha penicillin igen (var 8e timme tror jag). Jag påminde personalen hela tiden, men de hade koll på det ändå.

Jag testade positivt för GBS omkring graviditetsvecka 30, och min BM skrev GBS stort, inringat med röd penna överst i min journal och noterade (lite mer diskret) längre ner i journalen att jag skulle ha penicillin vid förlossningen. Hon nämnde ingenting vare sig till mig eller i journalen om att penicillin endast skulle ges under vissa omständigheter, utan sa bara att det var viktigt att jag fick det under förlossningen och att jag gärna kunde framföra det muntligt också, även fast det stod i journalen.

Jag födde i v42+4 efter igångsättning i v42+1. Blev rätt många skiftbyten på den tiden, därav mitt tjat =).

• Jempa01

Jag har dock för mig att barnet ligger tryggt i magen. Om jag minns rätt så är risken att det smittas i samband med förlossningen, och i så fall KAN det vara farligt. Det behöver inte vara det då heller, men i förebyggande syfte bör man ges penicillin.

Har jag för mig.

• Anonym
    Jempa01 skrev 2011-08-24 16:18:42 följande:
    Jag hade GBS under graviditeten, fick penicinllin under förlossningen och allt gick bra. Jag var jättenojjig och tog själv upp det direkt när jag kom in, samt höll reda på när jag skulle ha penicillin igen (var 8e timme tror jag). Jag påminde personalen hela tiden, men de hade koll på det ändå.

Jag testade positivt för GBS omkring graviditetsvecka 30, och min BM skrev GBS stort, inringat med röd penna överst i min journal och noterade (lite mer diskret) längre ner i journalen att jag skulle ha penicillin vid förlossningen. Hon nämnde ingenting vare sig till mig eller i journalen om att penicillin endast skulle ges under vissa omständigheter, utan sa bara att det var viktigt att jag fick det under förlossningen och att jag gärna kunde framföra det muntligt också, även fast det stod i journalen.

Jag födde i v42+4 efter igångsättning i v42+1. Blev rätt många skiftbyten på den tiden, därav mitt tjat =).
    Ska höra med min läkare när jag träffar henne på fredag om vad hon säger angående droppet i samband med förlossningen.

Är det så att man måste ha antibiotika fler gånger när man är där? Trodde att det enbart var en gång intravenöst och sen tabletter att äta hemma? Jag hade planerat att åka hem så tidigt som möjlig denna gång för enkelhetens skull då vi även har en liten hemma.
  • 4mamma

upptäcktes att jag hade det när vattnet gick i nittonde veckan(pga av  gbs infektionen) och mitt barn dog... efter det fick jag antibiotika vid nästa graviditet då jag hade det igen och dropp vid förlossningen. Sista graviditeten testades jag noga också ,men hade inte gbs då...skulle dock för säkerhets skull få dropp vid förlossningen men hann aldrig det då det blev katastrofsnitt i stället...

• Pyris
    Jempa01 skrev 2011-08-24 16:24:05 följande:
    Jag har dock för mig att barnet ligger tryggt i magen. Om jag minns rätt så är risken att det smittas i samband med förlossningen, och i så fall KAN det vara farligt. Det behöver inte vara det då heller, men i förebyggande syfte bör man ges penicillin.

Har jag för mig.
    Det verkar vara vart man läser någonstans har jag upptäckt.

http://www.viforaldrar.se/fraga-oss/graviditet/vad-ar-en-gbs-infektion/
    Här ser det ut som om det bara kan vara fara för barnet i samband med förlossning.

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=97
    Men  där ser det betydligt värre ut.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Grupp-B-streptokocker/
    Här är det lite mittemellan och där står det också om droppet lite mer. 

På vårdguiden står det om man har haft UVI och fått gbs av det så får man dropp. Men det är ju ingen som fastställt att jag har haft uvi ju. 
  • 4mamma

som jag skrev...jag miste ett barn på gbs då den infektionen gjorde att fosterhinnan gick sönder så vattnet gick...allt på en gång...
    så gbs kan vara farligt under grav också... 

Svar på tråden Grupp B-streptokocker (GBS)