Jempa01 skrev 2011-08-24 16:18:42 följande:
Jag hade GBS under graviditeten, fick penicinllin under förlossningen och allt gick bra. Jag var jättenojjig och tog själv upp det direkt när jag kom in, samt höll reda på när jag skulle ha penicillin igen (var 8e timme tror jag). Jag påminde personalen hela tiden, men de hade koll på det ändå.
Jag testade positivt för GBS omkring graviditetsvecka 30, och min BM skrev GBS stort, inringat med röd penna överst i min journal och noterade (lite mer diskret) längre ner i journalen att jag skulle ha penicillin vid förlossningen. Hon nämnde ingenting vare sig till mig eller i journalen om att penicillin endast skulle ges under vissa omständigheter, utan sa bara att det var viktigt att jag fick det under förlossningen och att jag gärna kunde framföra det muntligt också, även fast det stod i journalen.
Jag födde i v42+4 efter igångsättning i v42+1. Blev rätt många skiftbyten på den tiden, därav mitt tjat =).
Ska höra med min läkare när jag träffar henne på fredag om vad hon säger angående droppet i samband med förlossningen.
Är det så att man måste ha antibiotika fler gånger när man är där? Trodde att det enbart var en gång intravenöst och sen tabletter att äta hemma? Jag hade planerat att åka hem så tidigt som möjlig denna gång för enkelhetens skull då vi även har en liten hemma.