Anonym skrev 2011-09-08 16:31:44 följande:
Min läkare sa att kåvepenin är de vanligaste man behandlar gbs med, och eftersom jag inte tål det gav hon mig ett alternativ som ändå kunde ge reaktion. Jobbigt att alla läkare säger olika.
Av just Clindamycin vet jag att det finns en risk att fostret påverkas så jag skulle inte vilja äta det under graviditeten, utan äter då hellre en sort där inte risken finns att fostret påverkas. Ska ta upp frågan om furadantin (som soph äter) med min läkare för jag frågade om jag inte kunde äta den sorten men fick till svar att det inte hjälpte mot denna bakterie. Känns inte alls bra att den ena läkaren säger att den är okej och en annan att den inte är det.
Oki! För om jag förstod det rätt så är Clindamycin, samma som Dalacin, som är det som man får i dropp sen. Har inte kollat upp det närmare faktiskt.
Jag fick också Kåvepenin utskrivet först, trots att jag absolut inte tål det. Fick en anafalytisk chock av det när jag åt det sist. Sen när jag påpekade att jag inte skulle äta Kåvepenin hade läkaren skrivit ut Ery-Max istället, trots min bm ifrågasatte honom om valet av medicin, att man brukar behandla med Clindamycin. Men hade sagt att jag skulle ha Ery-Max. Men nu fanns ju inte den längre.
Så olika dom säger och gör. En del får behandling och andra får det inte.