• Anonym

Grupp B-streptokocker (GBS)

Jag undrar om det är någon annan som fått veta att det har Grupp B-streptokocker (GBS) i samband med att en urinodling gjorts för misstänkt uvi?
    Fick ni antibiotika i samband med förlossningen och smittades ert barn vid födseln?

• Svar på tråden Grupp B-streptokocker (GBS)
  • Anonym (3 gånger!)
    Pyris skrev 2011-08-25 11:54:52 följande:
    Ja.
    Med allra största säkerhet kommer jag dessutom få för tidigt också.
    Risken må vara liten, men den finns fortfarande. Så varför inte eliminera risken då?
    Varför tror man att du kommer få för tidigt?
  • Pyris
    Anonym (3 gånger!) skrev 2011-08-25 12:00:20 följande:
    Urinodling?
    Ja
    Anonym (3 gånger!) skrev 2011-08-25 12:01:31 följande:
     Alla barnen, utom dom 2 första har kommit för tidigt. Detta blir mitt 7:e barn. Jag har stora problem med sammandragningar och värkar som går igång hela tiden under graviditeten.
  • Anonym (3 gånger!)
    Pyris skrev 2011-08-25 12:09:33 följande:
    Ja
    Anonym (3 gånger!) skrev 2011-08-25 12:01:31 följande:
     Alla barnen, utom dom 2 första har kommit för tidigt. Detta blir mitt 7:e barn. Jag har stora problem med sammandragningar och värkar som går igång hela tiden under graviditeten.
    Men har man inte behandlat det? Alltså efter att du lämnade positiv odling? Har du lämnat någon mer odling efter det?
  • Anonym (3 gånger!)
    http://www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp?topic=11#13

Bra info!

Från infpreg:

Handläggning

Profylax

Indikationer för antibiotika intrapartum:

1.  Hotande förtidsbörd (<37 v)

2.  Långvarig vattenavgång (> 18 tim)

3.  Feber intrapartum (> 38 o C)

4.  Tidigare barn drabbat av en allvarig GBS.infektion eller intrauterin fosterdöd orsakad av GBS (även om odlingsprov för GBS under aktuell graviditet är negativ): Ge IAP

5.  Bakeriuri / UVI med växt av GBS under aktuell graviditet: Ge

IAP                                               

IAP intrapartum ges om en eller riskfaktor föreligger. Om flera riskfaktorer ökar risken för neonatal infektion.

Som Intrapartal Antibiotika Profylax ges i första hand

* PcG, 3 gram IV initialt och därefter 3 g IV var 6:e timme fram till förlossning

Vid Pc-allergi ges klindamycin 900 mg IV var 8:e timme fram till förlossningen eller erythromycin 1 g  var 8:e timme.                         

För handläggning och behandling av barnet se ovan under punkterna 9-11

• Pyris
    Anonym (3 gånger!) skrev 2011-08-25 12:11:56 följande:
    Men har man inte behandlat det? Alltså efter att du lämnade positiv odling? Har du lämnat någon mer odling efter det?
    Nej, jag får ingen behandling för jag har inga symtom på uvi. 
  • Pyris
    Pyris skrev 2011-08-25 12:20:49 följande:
    Ja, förutom att jag har sammandragningar då och jag tror det var därför provet togs. Men jag vet inte om sammandragningarna är för att det är som det brukar vara när jag är gravid eller symtom på uvi.
  • Anonym (3 gånger!)
    Pyris skrev 2011-08-25 12:20:49 följande:
    MEN!!!! Vad i....? Nu blir jag faktiskt arg! Bakteruri (bakterieväxt i urinen) hos gravid kvinna ska alltid behandlas!

Jag är läkarstudent. Detta är en av de saker man har trummat in i oss gång på gång på gång. Asymptomatisk (dvs icke symptomgivande) bakteriuri ska inte behandlas i vanliga fall men gravida är ett undantag från den regeln. Detta av flera skäl.

Bl a här kan du läsa detta:

http://www.janusinfo.se/v/Behandlingsriktlinjer/Strama/Urinvagsinfektioner1/Urinvagsinfektion-under-graviditet-/

Som jag förstod det så har du ju dessutom symptom i form av sammandragningar (ja, det klassas som uvi-symptom hos gravida)? Har du buksmärta också?
  • Anonym (3 gånger!)
    Pyris skrev 2011-08-25 12:22:50 följande:
    Ja, förutom att jag har sammandragningar då och jag tror det var därför provet togs. Men jag vet inte om sammandragningarna är för att det är som det brukar vara när jag är gravid eller symtom på uvi.
    Sammandragningar räknas som uvi-symptom hos gravida.
  • Anonym (3 gånger!)

Vem har sagt att din bakteriuri inte ska behandlas?

• Pyris

Jag vet inte vad jag ska göra faktiskt. Inte bm heller. Jag pratade med honom idag. Han hade pratat med dom som jobbar på spec.mvc o dom hade sagt att jag inte skulle ha någon behandling eftersom jag inte har några symtom på uvi.  Som sagt.. vet ju att sammandragningar är tecken på uvi och jag har faktiskt inte haft dom så här tidigt under någon graviditet heller. Nu har dom i och för sig lugnat sig något, för några veckor sedan (när provet ordinerades) så hade jag jätte mycket. Min bm påtalade detta för dom på spec.mvc också att jag faktiskt hade sammandragningar men det är svårt att avgöra varför.
    Jag sa till honom att risken finns där ju ändå. Bakterien kan ju ändå göra skada på bebisen nu. Den må vara liten, men varför ens ta den risken om det nu finns behandling. Jag vill inte göra det. 

Svar på tråden Grupp B-streptokocker (GBS)