• Anonym

Grupp B-streptokocker (GBS)

Jag undrar om det är någon annan som fått veta att det har Grupp B-streptokocker (GBS) i samband med att en urinodling gjorts för misstänkt uvi?
    Fick ni antibiotika i samband med förlossningen och smittades ert barn vid födseln?

• Svar på tråden Grupp B-streptokocker (GBS)
  • Pyris
    4mamma skrev 2011-08-24 16:54:39 följande:
    som jag skrev...jag miste ett barn på gbs då den infektionen gjorde att fosterhinnan gick sönder så vattnet gick...allt på en gång...
    så gbs kan vara farligt under grav också... 
    Så ledsen för din skull. 
    Men det är ju lite det jag menar.. det måste ju vara bättre att behandla då om man nu har hittat bakterien än att inte göra det för att jag inte har några symtom. 
  • Lill Mys

Min son föddes på BF. Jag fick antibiotika under förlossningen. Han blev alltså inte smittad eller sjuk pga av GBSen.

Lycka till!

• Anonym (3 gånger!)
    Anonym skrev 2011-08-24 15:53:50 följande:
    oj då då kanske min hade tur...
    Även om man har GBS så är det osannolikt att barnet drabbas negativt av detta. Men skulle barnet faktiskt få en sepsis (blodförgiftning) av GBS så är risken hög att det går riktigt illa. Antibiotika i förebyggande syfte är då är en billig, effektiv och enkel åtgärd.
  • Anonym (3 gånger!)
    Pyris skrev 2011-08-24 16:00:23 följande:
    Men då måste det ju vara bättre att behandla ju.. 

Blää, ska man gå o vara nervös över detta nu också. 
    Behandla under graviditeten menar du?
  • Pyris

Någon som vet vad som görs när man inte kommer att hinna få droppet under förlossningen då?

• Anonym (3 gånger!)
    Anonym skrev 2011-08-24 16:25:59 följande:
    Ska höra med min läkare när jag träffar henne på fredag om vad hon säger angående droppet i samband med förlossningen.

Är det så att man måste ha antibiotika fler gånger när man är där? Trodde att det enbart var en gång intravenöst och sen tabletter att äta hemma? Jag hade planerat att åka hem så tidigt som möjlig denna gång för enkelhetens skull då vi även har en liten hemma.
    Man brukar få dropp under förlossningen men har du ingen UVI brukar man inte ge tabletter att ta hemma. Droppet kan ges en eller flera (vet inte om man gör fler än två?)  gånger beroende på förlossningens längd.
  • Anonym (3 gånger!)
    Pyris skrev 2011-08-25 11:40:41 följande:
    Någon som vet vad som görs när man inte kommer att hinna få droppet under förlossningen då?
    Då görs ingenting utöver lite extra övervakning av barnet (och det gör man ändå om mamman haft GBS, åtminstone här i sthlm). Med all sannolikhet så skadar ju inte GBS:n barnet!

Det händer att man vill ha ett urinprov på barnet om mamman haft GBS. 
  • Anonym (3 gånger!)
    Pyris skrev 2011-08-24 16:33:51 följande:
    Det verkar vara vart man läser någonstans har jag upptäckt.

www.viforaldrar.se/fraga-oss/graviditet/vad-a.../
    Här ser det ut som om det bara kan vara fara för barnet i samband med förlossning.

www.niomanader.se/content.asp?ID=97
    Men  där ser det betydligt värre ut.

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/S.../
    Här är det lite mittemellan och där står det också om droppet lite mer. 

På vårdguiden står det om man har haft UVI och fått gbs av det så får man dropp. Men det är ju ingen som fastställt att jag har haft uvi ju. 
    Men har man hittat GBS i någon odling du har gjort? 
  • Pyris
    Anonym (3 gånger!) skrev 2011-08-25 11:46:27 följande:
    Men har man hittat GBS i någon odling du har gjort? 
    Ja.
    Med allra största säkerhet kommer jag dessutom få för tidigt också.
    Risken må vara liten, men den finns fortfarande. Så varför inte eliminera risken då?
  • Anonym (3 gånger!)
    Pyris skrev 2011-08-25 11:54:52 följande:
    Ja.
    Med allra största säkerhet kommer jag dessutom få för tidigt också.
    Risken må vara liten, men den finns fortfarande. Så varför inte eliminera risken då?
    Urinodling?
Svar på tråden Grupp B-streptokocker (GBS)